- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 43. Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika, deras samtida statsmän, krigare, ämbetsmän och prester samt Emanuel Swedenborg /
187

(1823-1872) [MARC] Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

deras personliga åsigter, hade en annan och
djupare och med dessa sednare öfverensstämmande
mening. Försök att uppgöra och för allmänheten
framlägga sammanhängande förklaringar öfver en
sådan bibelordets inre betydelse, hafva
fördenskull flere gänger blifvit gjorda t. ex. af juden
Philo, af kyrkofadern Origenes, af den tyske
teosofen Jakob Böhme m. fl.; liksom i sednare
tider af de s. k. neologerna, — och i alla tider ofta
nog också af teologerna sjelfva. Ett sådant försök
var ock Swedenborgs korrespondenslära1). Från
yngre år hyste han varm kärlek till bibeln och
fast tro på gudomligheten af dess ord. Under
medelålderns vetenskapliga forskningar, och i
synnerhet till följe af inhemtad kunskap om Lockes
filosofiska lärobyggnad och naturvetenskapernas
samtidiga upptäkter, vaknade hos honom åtskilliga
tvifvel, rörande icke blott flere kyrkans antagna
trosläror t. ex. om treenigheten, återlösningen,
rätt-färdiggörelsen m. m. utan ock rörande flere bibelns
historiska uppgifter t. ex. om skapelsen och
syndafloden. För Swedenborgs dubbelnatur af varm
religiös tro och varmt vetenskapligt forskningsbegär
måste dessa motsägelser framträda mycket skarpa
och kännas ytterst plågsamma, och att kunna
desamma försona blef följaktligen ett mer och mer
oemotståndligt själsbehof. Deraf föddes äfven hos
honomofvanbeskrifna tanke; nämligen, att bibelordet
hade och måste hafva, icke blott en bokstaflig,
utan ock en annan, en inre betydelse, och att denna
vore den egentliga, den hufvudsakliga, och att den
tillika öfverensstämde med och bekräftade hans
sjelfbildade religiösa åsigter. På detta sätt uppkom

,) Man har anmärkt, att den alexandrinska
korrespondens-iäran var ett slags medlingsförsök mellan judaism och helleniam.
Swedenborgs kan likaså betraktas som ett mellan kristendom och
rationalism anställdt ehuru i sig sjelft ganska irrationellt
medlingsförsök.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:51:46 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svhistfry/43/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free