- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 43. Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika, deras samtida statsmän, krigare, ämbetsmän och prester samt Emanuel Swedenborg /
191

(1823-1872) [MARC] Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Efter dessa få prof på Swedenborgs
korrespondenslära om Abraham sjelf, framlägga vi några
drag ur det sätt, hvarpå den förklarar Isaks
till-ämnade offring på berget Moria, hvilken berättas
i l:sta Mosebok 22:dra kap.1). Den vanliga åsigten
häraf, nämligen att befallningen gafs för att pröfva
Abrahams tro och lydnad, denna tolkning har
Swedenborg icke antagit. I stället betraktade han
uppträdet som en framställning af den frestelse, Gud
sjelf underkastade sig, en framställning af de
Herrens egna ytterst svåra frestelser, genom hvilka han
förenade det menskliga väsendet med det
gudom-liga2) och den frälsning, som genom nämnda
förening bereddes dem, som utgöra Herrens
församling. Denna tolkning står i sammanhang med
och är ett stöd för Swedenborgs förnekande af
treenigheten och för hans påstående, att det icke
var Guds son utan Gud Fader sjelf, som led
korsfästelsens död. Vidare! — Med Abrahams son Isak
betecknas det gudomligt förnuftiga af honom (Gud)
sjelf födda3), men ock det godas sanning och det
sannas godhet*). Befallningen att offra Isak till
brännoffer betyder, att han, det gudomligt
förnuftiga, skulle helgas åt det gudomliga5). Berg
(Moria) betecknar här den gudomliga kärleken6). Att

’) Alla nedanstående korrespondenser återfinnas i N:o 2,764
—2,869.

2) Essentiam humanam univit Divinæ.

3) Divinum rationale ab ipso genitum.

4) N:o 2,774, ytterligare säges, att Isak betyder i n:o 2,801
det gudomligt sanna; i n:o 1,893 den förståndiga menniskan\ i
n:o 2,610 Herrans gudomligt förnuftiga; och i n:o 3,258, att
efter Abrahams död skulle Isak representera Herren.

5) N:o 2,776.

6) N:o 2,774. En swedeuborgisk skrift säger, att hans
korrespondenslära med ordet berg betecknar andakt, tro, bön-, någon
annan betydelse nämnes der ej, hvadan läsaren kan föreställa sig,
det Swedenborg följdrigtigt begagnat denna och icke någon
annan tydning. Kanske torde en dylik tolkning någonstädes
förekomma. Vi hafva likväl icke funnit någon sådan, utan andra,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:51:46 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svhistfry/43/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free