- Project Runeberg -  Berättelser ur svenska historien / 43. Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika, deras samtida statsmän, krigare, ämbetsmän och prester samt Emanuel Swedenborg /
267

(1823-1872) [MARC] Author: Anders Fryxell With: Otto Sjögren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kunde lätt sammanblandas, lätt sammansmälta
med andra likartade filosofemer. En sådan bild,
genom författarens poetiska snille ordnad och

bekännelsens dogmer. Denna sin skyddlings åsigt har den då för
tiden ortodoxe Atterbom öfvaAalkat med en blott i förbigående
framkastad anmärkning om dess afvikelse från kyrkans, och för
öfrigt med den frasen, att i Swedenborgs behandling af
treenigheten, af Paulus och af Luther finnes ej den djuptänlcthet, han i så
mycket annat ådagalaggt (Siare och Skalder. 1. 47).

2:0. Den tydligt och öfver allt framträdande republikanismen.
Om denna sin skyddlings åsigt har den starkt rojalistiske
Atter-bom icke ett ord. I stället har han utmålat Swedenborgs
helveles-andar på ett sätt, som pekar på de liberala läror och
tidnings-skrifvare, mot hvilka Atterbom sjelf kämpade.

3:0. Ursäkternai vissa fall försvaret, för osedlighet inom
både ogifta och gifta ståndet. Denna skyddlingens svaga sida har
den sedligt rene Atterbom öfverhalkat så lätt, att läsaren ej anar
verkliga förhållandet; — och likväl är besagde konkubinatslära
framlaggd i skriften om äktenskaplig kärlek; just den, ur hvilken
Atterbom hemtat flere blaud de vackra drag, med hvilka han
smyckat Swedenborgs minne.

4:0. Korrespondens-lärans och andeskåderiets orimligheter och
vidunderliga fantasifoster. Af dessa för skyddlingen högst
ofördelaktiga beståndsdelar har Atterbom icke anfört ett enda talande
prof; utan lemnat läsaren i okunnighet om dera3 tillvaro. Och
icke det blott. Han har t. o. m. beprisat nämnde skrifter för
logisk reda, konseqvens, symmetri (Siare och Skalder. 1. 45); och
utgifvit de swedenborgska orimligheterna för blott »sällsamheter»
(S. st. 1. 39) och han har upprepade gånger tillerkänt
Swedenborg den öfvernaturliga förmågan att se det, som var, är och blir
(S. st. 1. 34 och Poet. Kalender 1814).

Det är af flere skäl vi ansett oss i både historiskt och
medborgerligt hänseende förpligtade att, som här skett, öppet
protestera mot besagde teckning. Den är i flere och högst vigtiga
fall stridande mot sanningen. Den bidrager ock, liksom en hop
andra fosforismens läror, till spridande och underhållande af oklara,
villseledande och t. o. m. vidskepliga åsigter. Den kastar
dessutom oförtjent skugga öfver Kellgrens och N. v. Rosensteins
uppträdande 1787, hvilket dock är ett bland de vackrare dragen i
vår historia, och för hvilket dessa herrar förtjena icke tadel, utan
svenska folkets varma och fortfarande tacksamhet. Vår protest
har vändt och måst vända sig omedelbart mot den i många fall
älsklige skalden och förtjenstfulle skriftställaren Atterbom. Men
det är just han, som först förestafvat och sedermera genom sin
autoritet upprätthållit ifrågavarande origtiga och förvillande
uppfattning af Swedenborgs personlighet och lära.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 20:51:46 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svhistfry/43/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free