- Project Runeberg -  Svensk kemisk tidskrift / IV. årg. /
49

(1889-1919)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

sådan såpa funnits eller finnes i handeln tillgänglig, hvadan något annat
alternativ här ej föreligger än att analysen måste vara felaktig.

Göra vi ännu en jemförelse mellan dessa såpor, komma vi till ett
annat märkligt resultat.

Sunda förnuftet säger, att ju mer fyllning man sätter till en
grundsåpa d. v. s. ju mer man utspäder densamma desto lägre bör halten
fettsyradt alkali blifva; med andra ord: mängden fyllning bör vara
indirekt proportionel mot halten fettsyradt alkali. Granska vi
ifrågavarande såpanalyser, finna vi just motsatsen: ju mer fyllning, ju högre
(enormt högre) halt fettsyradt alkali.

Då nu den af d:r Setterberg analyserade såpan är praktiskt taget
fullt normal, erbjuder det ofvanstående ett godt stöd för påståendet, att
Kemiskt Tekniska Byråns analys är felaktig.

Yi fortsätta våra betraktelser och kunna ju utsträcka jemförelserna
äfven till öfriga såpor i tab. I och II.

Enligt uppgifter från Kemiskt Tekniska Byrån skall 3:dje kolumnen
i dess analyser utgöras af »i sprit olösliga och för en ren såpa fullt
främmande ämnen»; de i sprit lösliga och för en ren såpa ej främmande
ämnena äro sålunda ej med i dessa analysuppgifter. Orsaken hvarför
procenttalen å Grummes och Hylins såpor vid sammanräkning ej
närmelsevis komma upp till 100 utan stanna vid 89—91, är således
härigenom förklarad.

Så mycket märkvärdigare synes det då att vid Monténs såpor, som
naturligen äro behandlade på samma sätt som de öfrige, procenttalen
gå ihop så väl, att exempelvis i dess Kärn. 3 (se tab. II) endast 0,i7
proc. fattas för att få 100 till summa och detta, oaktadt det i
förevarande fall borde finnas plats för c:a 9 proc. (7 proc. K2 0o CO och 2
proc. KOH).

Under det att sålunda Kemiskt Tekniska Byrån, om den
medräknat det i såpan befintliga K2 02 CO skulle kommit upp till c:a 104
proc. i ett samt 107 proc. i ett annat fall, hafva d:r Setterberg m. fi.
hvilka gjort analyser å samma såpor, ej kommit högre än till c:a 97
proc. och det, ehuru äfven KOH, som af tab. I synes å ett ställe, är
medräknadt.

Då de variationer, vid uträkning af halten fettsyradt alkali, som
kunna uppstå på grund af fettens olika försåpningstal här är utan
betydelse *), vågar jag äfven nu påstå att Kemiskt Tekniska Byråns
analyser å Kärn 2 och Kärn 3 af Monténs tillverkning äro felaktiga.

Jag har sålunda genom denna lilla uppsats sökt och tror mig
kunna säga verkligen bevisat:

l:o. Att afsigten med Börstidningens artiklar är förfelad.

2:o. Att de fackuppgifter som i tidningen förekomma äro till största
delen oriktiga.

3:o. Att något fel insmugit sig i en del af de analysuppgifter
tidningen framdrager, hvilket jag på flera sätt, såväl ur teknisk som
analytisk ståndpunkt, visat;

och kan jag således säga, att dessa artiklar i stället för att
upplysa allmänheten förvillat densamma samt skadat den enskilde.

*) I motsats mot hvad hr Landin i Börstidningen uppgifver.

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 11 13:05:52 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svkemtid/1892/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free