- Project Runeberg -  Svensk kemisk tidskrift / Adertonde årgången. 1906 /
148

(1889-1919)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

148

allt för långt och att således den Schutz ska, regeln alltid betraktats
såsom representerande ett gränsfall, hvilket den äfven kan anses göra
beträffande inverkan af ammoniak på etylacetat.

Från industriutställningen i Norrköping.

Af i. G. Ekstrand.

Denna var förlagd till en slätt i östra utkanten af staden vid foten
af en höjd, kallad Sylten, hvarifrån en bonde, Sven Dant, skall hafva
visat ryssarne vägen till staden, då dessa 1719 härjade Sveriges kuster.
Dant blef sedan hängd på höjdens topp. På denna, från hvilken man
hade en ganska vidsträckt utsikt öfver Motala ströms slingrande lopp,
befann sig utställningens hufvudrestaurant. Själfva utställningen var
som vanligt fördelad på en industrihall, en maskinhall samt en mängd
mindre paviljonger för enskilda utställare.

Porslin. Rörstrand och Gustafsberg intogo som vanligt en af de
mest bemärkta platserna på utställningen och hade äfven åtskilliga
nyheter att uppvisa. Så hade Rörstrand jämte vaser med
underglasyr-målning och páte sur páte i de redan förut kända färgerna,
hufvudsakligen grått, biekrödt och svart, äfven sådana med synnerligen vacker
blå färgton. Gustafsberg hade förutom de kända föremålen i grönt
och svart, äfven vaser med jämn svart färg, med pålagda dekorationer i
ljust eller hvitt, hvilket tog sig bra ut och något liknade det vid
fältspatäkta porslin använda dekorationssättet »páte sur páte».

Af kakelugnar funnos jämförelsevis få utställare. Bland dessa
tilldrog sig i synnerhet Uppsala—Ekeby uppmärksamhet för sina nätta
former och tilltalande färger. Gäfle kakelfabrik hade utställt en
egendomlig fristående kakelspis af kubisk form, som på alla fyra sidorna
var försedd med inbrända figurer, föreställande de olika folkraserna, samt
upptill afslutades med en jordglob af glaseradt kakel; onekligen en
originell idé! Ankargrum utställde kaminer, belagda med kakel, en både
dekorativ och praktisk anordning, då kaminen därigenom längre bibehåller
sitt värme. Af emaljerade kärl hade Huskvarna en vacker utställning.
Denna industrigren synes vinna ökad utbredning inom landet; skada
blott, att emaljen på grund af sin sprödhet lätt spricker och lossnar vid
stötar, hvarefter kärlet är så godt som oanvändbart och för Öfrigt snart
nog sönderfrätes på det ställe, där emaljen lossnat.

Cement och stuck. Bydholm hade uppfunnit s. k. svenskt stenkitt>
afsedt bl. a. att utfylla ojämnheter i golf, hvaraf prof voro utställda,
hvilket säkerligen kan hafva sin betydelse, i synnerhet om man vill
belägga ett gammalt ojämnt slitet golf med linoleummatta. Mycket
vackra stuckarbeten förekommo från Percy-H:son Tamm.

Glas. Kosta utställde några vackra pjäser i det af Wennerberg
införda dekorativa öfverfångsglaset. Strandh, Forserum, utställde buteljer,
försedda med glasproppar, som medelst en sinnrik anordning kunde
till- eller frånskrufvas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:32:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkemtid/1906/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free