- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
75

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 177. Herrnhutiska emissarier anlända till Sverige.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det är bekant, att äfven herrnhutismen var en importvara
från Tyskland. Framgången ur det genom pietismen väckta
sträfvandet att inom den stora kyrkoförsamlingen bilda
trängre kretsar af sant troende och heligt lefvande
medlemmar, blef herrnhutarmenigheten, som konstituerade sig
1727 under namn af "den nya brödraförsamlingen", mindre
en ifrån den stora kyrkoorganismen separerad sekt, än en
ecclesiola in ecclesia eller ett litet trosbrödrasamfund inom
den lutherska kyrkan med sitt hufvudsäte i Herrnhut i
Lausitz, men med diasporaförsamlingar mångenstädes både
inom och utom Europa. Ehuru det nya samfundets
stiftare, grefve Nikolaus Ludvig von Zinzendokf († 1760),
hade blifvit uppfostrad i Halle under Franckes vård, kände
han sig dock icke fullt tillfredsstäld af den pietistiska
kristendomsuppfattningen. Hon syntes honom vara alltför
lagisk, och sjelf gick han åt ett alldeles motsatt håll. På
antinomistiskt vis tillbakasättande lagens predikan,
förkunnade han och hans vänner uteslutande evangelium om Guds
kärlek
, sådan denna fått sitt djupaste uttryck i
gudamenniskans lidande och död. Man dröjde nämligen helst vid
betraktelsen af "Kristi blod och sår" samt skildrade i en
ofta vek och sentimental framställning Guds Sons in i
döden trogna frälsarekärlek, för att sålunda hos åhörarne
framkalla varm genkärlek, from tacksamhetskänsla samt
brinnande håg och lust till ett nytt lif.

Det dröjde icke länge, förrän Zinzendorf sökte skaffa
sig anhängare äfven i vårt fädernesland. Han gjorde sjelf
på våren 1735 en kort utflykt från Köpenhamn till Skåne,
der han bland andra skall hafva uppsökt biskop Rydelius
i Lund. Emellertid utgick från Stockholm befallning till
myndigheterna i Skåne, att grefven skulle förmås aflägsna
sig från Sverige. Han hade visserligen då redan afrest
till Tyskland. Men utvisningsordern, hvarom han fick
underrättelse genom en vän i Malmö, kunde lätt skada hans
rykte bland hemlandets lutheraner och gaf honom derföre
anledning att rigta ett vidlyftigt bref till konung Fredrik
I, innehållande hans och hans samfunds trosbekännelse.
Ehuru Zinzendorfs egen resa till Sverige icke synes hafva
skaffat honom synnerligen många anhängare, torde han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free