- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
237

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 250. De waldenströmska nattvardsföreningarne.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


§ 250. De waldenströmska nattvardsföreningarne.

Förnämligast genom de förut omnämnda s. k.
nattvardsföreningarne vann den waldenströmska rörelsen en
vidsträckt utbredning i nästan alla landsorter. Vid
prestmötet i Upsala 1879 meddelade erkebiskopen i sin
embets-berättelse åtskilliga upplysningar angående ställningen inom
ärkestiftet med hänsyn till förevarande fråga. "En mängd
föreningar" — heter det — "har småningom uppstått,
hvilka förklara sig icke kunna deltaga i församlingarnes
gemensamma nattvardsgång, utan anamma sakramentet för
sig sjelfva, dervid de någon gäng blifvit betjenta af prester,
men oftast af lekmän, ifall de annars icke helt och hållet
trott sig kunna undvara utdelare. Dessa föreningar äro
mest kända under namnet nattvardsföreningar, fastän de
sjelfva icke godkänna denna benämning, utan vanligen kalla
sig ’föreningar för brödsbrytning’ eller något annat, emedan
redan ordet ’nattvard’ lär vara obibliskt och derföre
förkastligt. Deras antal inom stiftet uppgick, så vidt man
känner, vid slutet af år 1878 till 62, men är sannolikt ännu
större. Antalet medlemmar inom hvarje förening varierar
mellan 8 a 10 och några hundrade personer. I* en sak, som
bedrifves med omsorgsfull hemlighet, är det omöjligt att
lemna fullt noggranna uppgifter. Så mycket synes dock vara
tydligt, att de äro talrikast i Gestrikland och de delar af
Upland, som blifvit mest påverkade af den s. k.
waldenströmska rörelsen."

Derefter lemnas en beskrifning på, huru den heliga
måltiden behandlas. "Detta är", heter det, "ingen
hemlighet, oaktadt alla försök med slutna dörrar,
biljettutdelning o. s. v., ty många menniskor, som efter någon tid
känt samvetsbetänkligheter, hafva utan all förbehållsamhet
afgifvit sina berättelser. Enligt dem skall inom
föreningarne nattvardens begående förekomma, snart sagdt, när
som helst, då tillfälligtvis någon tjenstvillig och
vederbörligen aktad person, som åtager sig att föranstalta måltiden,
är tillstädes, eller man eljest känner sig stämd för att
afsluta en gemensam andaktsstund med sakramentets
anammande. Vin och bröd framsättas, den nyssnämnde personen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free