- Project Runeberg -  Svenska kyrkans historia efter reformationen / Senare delen (1693-1886) /
254

(1886-1887) Author: Carl Alfred Cornelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - § 259. Den moderna otron.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

254 2 5 9. DEN MODERNA OTEON.

siska meningarne i offentligen hållna föreläsningar, hvilka
sedan befordrades till trycket med titel: Om äktheten och
trovärdigheten af de fyra kanoniska evangelierna. Den
grundlärde författaren gendref här med segrande bevisning den
mythiska uppfattning af den evangeliska historien, hvilken
Strauss sökt göi:a gällande. Vid samma tid och af samma
anledning höll dåvarande theol. docenten, sedermera förste
theol. professorn och domprosten Hans Magnus Melin vid
Lunds universitet sina synnerligen utmärkta och allmänt
bekanta Föreläsningar öfver Jesu lefverne, hvilka likaledes
voro rigtade mot Strauss och snart utgåfvos af trycket.

Man finner, huru försöket att här i landet införa den
moderna otron i början möttes af segerrikt motstånd. Men
det oaktadt utvecklade sig saken så, att den
kristendoms-fiendtliga litteraturen icke blott betydligt växte i omfång,
utan äfven fann en alltmer vidgad läsekrets. Så har
prestmannen Nils Ignell, hvilken dog 1864 .såsom komminister
i Katharina församling i Stockholm, utgifvit åtskilliga
arbeten, i hvilka han, anslutande sig till Schleiermacher och
Hegel, öppet förkastat de flesta af kristendomens
hufvuddogmer. Och icke nog härmed. Äfven af andra författare
har otroslitteraturen på senare åren blifvit riktad med flere
nya alster ofta af en vida mer hänsynslös och radikal
beskaffenhet, än man förut varit van att se. Isynnerhet
den vitterhetsskola, som skrifvit namnet realism på sin fana,
har i en och annan skrift röjt stor lust att icke blott
öppet predika köttets evangelium, utan äfven söka nedrifva
ull tro på det öfversinliga. Härvid har man icke alltid
visat skyldig aktning för andras religiösa känsla eller ens
iakttagit ett någorlunda värdigt skrifsätt, utan understundom
begagnat ett så rått och hånfullt språk, att knappast
nå-t^on kunnat bemöta de grofva utfallen utan att sjelf smutsa
sin penna. Också har skamlösheten, der hon gått som
längst, i stället måst stäfjas på annat sätt. Åtminstone
liar redan en af den moderna realismens koryféer, som på
ilet mest oförsynta sätt vågat gäckas med altarets
sakrament, för icke länge sedan råkat i delo med
tryckfrihetsförordningens högste väktare och blifvit i laga ordning
tilltalad för kristendomsbespottelse. Det bör dock anmärkas,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:36:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svkyrhis/2/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free