- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 13:e årg. 1894 /
437

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 35. (661.) 29 augusti 1894 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 35

SVENSK IARAKETIDNIN&

437

hade, sade han, till de förra inbjudit
»äfven andra än lärare».

De allmänna svenska folkskolläraremötena
– fortsatte han - hade tidigare denna
karaktär : de voro möten mellan lärarne och
allmänheten, afsedda att väcka, värma och vidga
intresset för en god folkbildning.–––-Hittills

har föreningen »Svenska folkskolans vänner»
haft sina möten i sammanhang med de
allmänna svenska folkskoJläraremötena. Det möte,
till hvilket vi nu äro samlade, är det första

i sitt slag. .–––Det går genom tiden en lust

att tvifvelsjukt undersöka allt, äfven det
afgjordt vissa, och att afvisa all auktoritet utom
den egna. Den andens barn äro vi icke.
Mycket af det, som är upptaget å vårt program,
hör till det afgjordt vissa, och fjärran vare
det från oss att söka rubba dess visshet
genom att i myndig ton pröfva och döma.
Meningen är tvärtom att stärka oss i vår tro,
fördjupa oss i sanningen, lära af hvarandra och
gemensamt aflägga vittnesbörd inför andra.

Med denna karaktär sammanhänger också,
att den tid, som anslagits för diskussion, torde
vara något kortare än vanligt, liksom ock att
hvarje fråga kommer att inledas af tvänne
talare. Vi hoppas, att härigenom många fåfänga
ord kunna undvikas och att de lärdomar, vi
medföra hem, skola blifva af mera gedigen art.
De många, som tröttnat vid det myckna och
ytliga kritiserandet af allt och alla samt i
stället vändt sin kritiska undersökning mot sig
själfva, skola helt visst finna sig väl i denna
anordning.

Vi gifva talaren rätt däruti, att det
ligger ett stort svalg mellan det af
honom öppnade mötet och de allmänna
svenska folkskolläraremötena, särskildt
de båda sist hållna. Icke så, som
talaren låter förstå, nämligen att till de
senare ej skulle inbjudits andra än lärare.
En blick på de tryckta inbjudningarna
och de tryckta berättelserna visar, att
han äfven här råkat lämna sina åhörare
en oriktig uppgift: de båda åsyftade
mötena (hvilkas bestyrelser utsetts af
centralstyrelsen för Sveriges allmänna
folkskollärareförening) voro möten af
folkskollärare tillsammans med andra i
folkbildningsfrågor intresserade. Men sant
är, att de det oaktadt voro verkliga
folk-skolläraremöien, hvilket namn mötet i
Linköping den 8 och 9 augusti 1894
däremot icke gjort anspråk på och icke
heller kan göra anspråk på.

Äfven i ett annat afseende var detta
senare möte af en helt annan karaktär
än de allmänna svenska
folkskolläraremötena. Det var så att säga ett
före-dragsmöie, där man genom utsedda
talare ville uppbygga de inbjudna lärarne
och lärarinnorna och befästa dem i den
rätta andan samt gemensamt med dem
»aflägga vittnesbörd» inför-den tillkallade
allmänheten.

Vi vilja ej säga något ondt om möten
af detta slag. De må gärna hafva sitt
berättigande. Ej heller skola vi inlåta
oss på den frågan, huruvida man för att
förekomma de »många fåfänga orden»
nödvändigt måst inskränka tillfället till
diskussion genom att fylla tiden med två
inledningsföredrag i hvarje fråga, det ena
af en präst eller inspektör, det andra af
en lärare. Lika litet våga vi afgöra,
huruvida man i Linköping genom dessa
utomordentliga försiktighetsmått verkligen
lyckades undvika »det myckna och
ytliga kritiserandet» för att i stället »vända

sin kritiska undersökning rnot sig
själfva». Hälsningstalet med sin nästan
enbart polemiska karaktär gaf just icke
något föredöme i den riktningen.

Ett måste vi emellertid bestämdt
fasthålla: att lika väl som seminarielärare
och präster m. fl. behöfva
öfverläggnings-möten, där de kunna rådpläga om sina
andliga och materiella intressen, lika väl
behöfva ock folkskollärarne sådana.
»Fåfänga ord» kunna framkomma på hvilka
möten som helst; mot dem hjälper
sannerligen icke konstgreppet med dubbel
uppsättning af inledare. Långt mera
ändamålsenlig är då den praxis, som
folkskolläraremötena under senare tiden
börjat införa, nämligen att gifva reda åt
öfverläggningarna genom på förhand
of-fentliggj orda resolutionsförslag. Sätten
äro mångahanda. Framtiden må utvisa,
hvilket som är det bästa.

Oss förefaller det, som om både
folkskolläraremöten och folkmöten, både
öf-verläggningsmöten och föredrags möten
kunde trifvas vid sidan af hvarandra,
utan att man behöfde öppna det ena
mötet genom att stå och nagga på det
andra.

*



Slutet af talet lämnade en redogörelse
för hvad som varit det bestämmande
skälet för »Svenska folkskolans vänners»
förvaltningsutskott att nu sammankalla
mötet i Linköping. Denna redogörelse
är visserligen affattad i mycket dunkla
ordalag, men så mycket vi kunnat finna
är det egentligen två teologiska
riktningar, som polemiken här går ut öfver.
Den första tyckes vara den
valdenströms-ka, den andra den ritschlianska, hvilken
senare ock under mötet bekämpades i
ett särskildt däråt ägnadt föredrag.

Härom vilja vi emellertid så mycket
mindre inlåta oss i några gissningar, som
denna del af talet antagligen icke gör
anspråk på att vara riktad mot Sveriges
allmänna folkskollärareförening och de
allmänna svenska folkskolläraremötena.

Vår uppgift har för denna gång endast
varit att afvärja det gjorda angreppet
samt att till angriparen rikta trenne
frågor. Dessa vilja vi till yttermera visso
ännu en gång här anföra:

1) Hvilka äro de många medlemmar
af Sveriges allmänna
folkskollärareiore-ning, hvilka enligt talarens uppgift
offentligen yrkat kristendomens
utmönstrande ur folkskolan?

2) När har centralstyrelsen för
Sveriges allmänna folkskollärareförening,
såsom talaren påstått, vid förfäktandet af
folkskollärarekårens ekonomiska
intressen gått för långt eller för brådstörtadt
eller brukat olämpliga eller farliga
medel?

3) Hvilka äro de »ledande män» inom
Sveriges allmänna folkskollärareförening,
hvilka, enligt talarens påstående, användt
föreningen för att »svinga sig upp till
politisk betydelse och vinna ära, i
åtskilliga fall äfven ekonomisk fördel»?

Vi erinra till sist om de ord, hvarmed
talaren slutade. De lydde sålunda: »Jag

har nu sagt, hvad jag ansett mig böra
säga och slutar som jag började med
att vördsamt och hjärtligt hälsa eder
välkomna till detta möte. I Herrens
namn är det börjadt. Därigenom är det
ställdt under hans särskilda beskydd.
Låtom oss då icke glömma, att vi äro
samlade inför Honom.»

Måtte de svar vi vänta vara besjälade
af denna anda!

Om kristendomen i skolan

öfverlades vid »Svenska folkskolans
vänners» möte i Linköping, dock utan att
mötet kunde ena sig om något bestämdt
svar på den härom uppställda frågan.
Enligt det af förste inledaren,
folkskolläraren Axel Blomqidst i Stockholm,
framställda resolutionsförslaget borde
mötet såsom villkor för att
kristendomsämnet i skolan skall komma till sin fulla
rätt uppställdt bland annat.

att läraren icke blott med ord utan
äfven genom sin person åskådliggör
kristen-domslifvet, samt

att läraren äger erforderlig kännedom
om själslifvéts normala utveckling och
inrättar sin undervisning med hänsyn till
barnens utvecklingsståndpunkt.

Genom instämmande häruti skulle
mötet hafva kommit att framhålla de
väsentligaste såväl religiösa som
pedagogiska förutsättningarna för en barnasinnet
gripande och tilltalande
religionsundervisning. Det skulle hafva betonat, att
ingen kan verka i Kristi ande, som icke
genom sitt kärleksfulla förhållande till
medmänniskorna samt genom den
strängaste sannfärdighet och samvetsgrannhet
visar, att kristendomslifvet hos honom
är en personlig verklighet, icke blott ett
medel för kateketisk sport eller än värre
blott en fager täckmantel för ett
trätgi-rigt och fördömelsesjukt sinne. Det
skulle vidare hafva fastslagit, att
kristendomsundervisningen liksom all annan
undervisning är till för barnets skull, för
dess sunda andliga utveckling, och att
den följaktligen måste afpassas efter
denna utvecklings lagar, så långt de
nämligen äro för oss bekanta.

Så fort diskussionen skulle börja,
visade det sig emellertid, att denne inledare
icke rätt fattat rektor Lundgrens afsikt
med uppställandet af frågan. Anledningen
till densamma hade, såsom uppställaren
genast själf upplyste, varit den, att »i
utlandet finnas s. k. simultanskolor.»
Meningen vore dessutom ej, att man nu
skulle diskutera medlet,
kristendomsundervisningen, utan fastmer målet,
kristendomen själf.

Trots denna förklaring kom
diskussionen dock att till stor del röra sig just
om kristendomsundervisningen. Så
uttalade sig skolföreståndaren B. C. Rodhe
ganska skarpt mot det härvid gängse
pluggandet.

Otåligheten hos läraren -sade han
- är understundom lätt förklarlig. Han
har ett stort barnantal, läxan skall upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:38:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1894/0443.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free