- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 14:e årg. 1895 /
78

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 7. (685.) 13 februari 1895 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78

SVENSK LÅKARETIDNING.

N:r 7

dii gemål och Neros moder Agrippina.
Få människor hafva gått så följdriktigt på
sitt mål som hon, men få personligheter
i historien ha varit uslare. En
utomordentlig karaktär, men visst icke i
genomsnitt god var Napoleon, som är en af
världshistoriens största egoister, äfven om
han mot sin vilja kom att gå försynens
vägar. Här äro för öfrigt exemplen
talrika, emedan de flesta af världens mera
framstående personligheter varit mer eller
mindre egoistiska.

Af verkligt goda karaktärer upptaga
världshistoriens blad icke häller så få: vi
välja några ur högen: Pytagoras, Sokrates,
Plato, Zarathustra, Buddha, Philo, Epiktet,
Markus Aurelius, och kristna sådana som
Paulus, Origines, Benedikt af Nurcia, den
helige Fransiskus, Ulrik von Hutten, Zvingli
Luther, Qustaf Adolf m. fi. Alla dessa
och många, många flera hafva verkat för
stora och ädla ting rned i hufvudsak
oegennyttiga intressen och därigenom blifvit
världens välsignelse, ehuru i olika mått.
#

Hvad mena vi vidare med bildning? Det
är ingenting annat än utbildningen af våra
anlag. Harmonisk och allsidig bildning är
alltså utvecklingen af alla vår själs och
kropps krafter så långt som är möjligt. -
Fullt bildad är därför naturligen ingen och
kommer ej heller att någonsin blifva det
i detta lifvet.

Häraf följer, att då bildning är
utveckling, icke gifvet den, som läst och lärt
mycket, därför i verkligheten också
behöfver vara bildad. Vi hafva en förmåga,
som kan vara mer eller mindre lifligt
verksam hos oss, hvilken förmåga vi kalla
minne. Att upptaga och förvara saker i
minnet behöfver ej alls utgöra någon
egentlig utveckling hos oss och därmed ej
heller bildning; ty minnet är blott våra öfriga
själsförmögenheters hjälpare, deras
materialförvaltare, som gömmer och låser in,
hvad vår själ mottagit. Men allt detta,
som minnet förvarar i sin materialbod, kan
mycket väl ligga där som pundet, hvilket
af sin ägare nedgrofs. Vi veta, hur
Frälsaren låter pundens förlänare klandra
denne man därför, att han gömde det i
jorden och ej lät det komma på
växlarebordet, där det kunde formeras. För att det
i minnet upptagna skall varda till
välsignelse för oss, måste vår själ omvandla
det och göra det till uttryck af vårt eget
själslif. Vi förnimma då icke längre våra
kunskaper såsom gifna oss af andra utan
såsom framsprungna ur vår egen själ. De
ligga då ej heller döda i minnet, utan de
äro tätt och tida framme och göra oss
tjänster än på ett sätt, än på ett annat.
Och det viktigaste är, att vi känna oss
själfva förvandlade genom våra kunskaper:
vi uppfatta bättre de ting, hvarom dessa
handla. Vi känna också, att våra insikter
spänt och vidgat vår tankeförmåga samt
gifvit oss syn på en massa saker i
världen och människolifvet, om hvilka vi förut
knappt hade en aning. Vi förstå våra
insikters nära samband med vår egen själ
däri, att ju flera och djupare dessa blifva,
desto underligare blir världen för oss -

en nästan ofattlig följd; ty man väntade
väl, att motsatsen skulle inträffa, att ju
mer vi få veta, desto naturligare skulle
världen blifva för oss. Så är det ock för
den, som bara gömmer vetande i minnet.
Men den som förvandlar det till uttryck
af sin egen själ, han får sin andes ögon
allt mera öppnade, och ju grundligare detta
sker, desto mera upptäcker han af undren
i hela världsalltet och i sin egen ande.
Detta är bildning. Den som finner allt
omkring sig naturligt och föga
anmärknings-vardt, han har ännu långt dit.

Hvad är skillnaden t. ex. mellan en
obildad bonde och en naturvetenskapsman i
fråga om uppfattningen af en så alldaglig
sak som ett sädeskorns grening. För
bonden är företeelsen en allt för obetydlig
sak för att han skulle ens ett ögonblick
tänka på den; för naturvetenskapsmannen
däremot är det en stor gåta, som han
ännu i dag med vördnad grubblar öfver.
En bonde kan kväll efter kväll, natt efter
natt sitta på sin fora i strålande
stjärneljus utan att alls tilltalas af den
underbara synen. Vetenskapsmannen däremot,
som känner världarnas omätliga afstånd
från hvarandra, storlok och ofattliga tal,
fylles af oändlighetens idé och känner sin
tanke svindla.

En svensk man har sagt, att bildning
är, hvad man har kvar, sedan man glömt,
hvad man lärt sig. Uttrycket är ju en
paradox, men såsom alla sådana döljer
det bakom sig en stor och oförgätlig
sanning. Genom studiearbetet, i fall det varit
af denna omvandlande art, som vi nyss
angifvit, erhåller själen verkligen en
utveckling, som stannar kvar, äfven om
detaljerna olyckligt nog skulle i mångt och
mycket försvinna ur erinringen. Och denna
själens utdaning består i att hafva fått
sinnenas fönster öppnade för lifvet, det inre
så väl som det yttre, att hafva fått
förståndet logiskt gymnastiseradt, så att det
rår att begrunda tingen och draga
hälsosamma slutsatser, att tänka öfver sig själf
och sin värld. Detta är bildning, den
nämligen, som vår tipp fattnings förmå ga bör
erhålla.

*



Men hur böra karaktär och bildning
förhålla sig till hvarandra? Äfven denna fråga
är viktig. Först måste det blifva klart
för oss, att de icke böra vara åtskilda,
utan inverka på och fullkomna hvarandra.
Bildningen bör vara så anlagd, att den
befordrar karaktärens utveckling och
bidrager att förläna den dess ädla och äkta
halt. Men detta kan icke ske, utan att
bildningen först och främst blir sådan, som
vi ofvan antydt, och vidare får en
underström af etisk och religiös anda. Allt
vetande, all bildning kan hvila pi ett
etiskt och religiöst underlag. Bästa
beviset härpå är den pytagoreiska
lifsåskåd-ningen, som af något så magert som talen
byggt upp ej blott en anderik filosofi
^ utan ännu mer ett brödraskap,
förbundet genom inbördes kärlek, förtroende och
aktning. Allt i den omätliga tillvarelsen
har sin poesi, allt har sin etik, allt sin
religion. Allt kan betrakta?, som Spinoza

säger, under evighetens synpunkt. Detta
sker, om hvad helst vi lära och
undersöka, af oss fattas som en bit af det
stora hela, som en länk i det mäktiga
maskineriet, en lem, större eller mindre,
i den väldiga kropp, som heter världsalltet,
och hvars själ den store underlige
mästaren, skaparen af tingen, är, i hvilken
organism jag äfven själf ingår såsom ett organ
med helig uppgift att fullkomna mig själf
och mina medvarelser. Detta är den
viktiga etiska och religiösa synpunkten, som
kan och bör vara med i allt studiearbete,
allt bildningssökande, och som särskildt
får sitt uttryck i religionen.

Ingenting inverkar mäktigare på
karaktären än ett sådant bildningssökande. Men
för att detta må ske så kraftigt som
möjligt, bör bildningen äfven träffa hjärtat eller
vår känslovärld. Detta sker visserligen
genom aktgifvande på tingens och vårt
bildningssökandes poetiska sida; d. v. s. att
vi så mycket som möjligt få syn på det
ideala och fulländade hos tingen. Men
hjärtats egentliga bildning är af
uteslutande etisk och religiös art. Och här vet
jag intet säkrare studium än den store
mästarens af Nasareth ord och lif. Men
rnan skall läsa hans sanningar med
obeslöjad blick, sådana de äro, och man skall
se honom ej i några människofunders, utan
i evangelii eget enkla, rena, heliga ljus.
Den, som på det sättet kan studera
Frälsarens tankar och lefnad, i hans hjärta
skola dessa bränna sig så in, att detta
skall erhålla en bildning af alldeles
särskild art. Och intet är verksammare att
dana en ädel och stor karaktär än den
bildningen. Ett helt lifs skolkurser ersätta
den icke.

En god och ädel karaktärs utdaning
återverkar sedan i sin ordning på bildningen,
så att denna alltmer och mer fördjupas
och förädlas. En sådan karaktär hjälper
oss sedan att lära för lifvet och ej att blifva
lärda och märkvärdiga. Den hjälper oss
att lära för att därmed gagna andra och ej
för att lysa med våra kunskaper.

Det är vanligen med karaktär och
bildning som med jordens båda poler: när
det är sommar på den ena, är det alltid
vinter på den andra. Det borde icke vara
så; den ena skulle vara värmen, den andra
ljuset i vårt själslif: de båda sidorna af
en och samma friska lifskraft. Den ena
skulle icke kunna .undvara den andra. De
skulle båda i innerligaste samverkan
uppbygga det skönaste i Guds stora värld: en
ädel människa. O. E. L.

FÖR DAGEN.

Ett åläggande vid vite.

Redaktionen har under förra veckan
mottagit följande skrifvelse, som vi här
ordagrant återgifva, trots att den är
anonym och sålunda rätteligen bort hamna |
i papperskorgen:

Öppen fråga

Ull redaktionen of Svensk Läraretidning.

Ehuru redaktionen visat sig i princip ogilla
katekesutläggningar och katekesförklaringar -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:39:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1895/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free