- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 15:e årg. 1896 /
690

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 49. (779.) 2 december 1896 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

690

SVENSK LÄRARETIDNING.

N:r 49

Allra Helst om karaktär fattas i ett
oskiljaktigt samband med samvetslifvet, så att
lagen, som formar karaktären, är ej blott
en klokhetens och förståndets utan en
pliktens lag, det godas lag. Dock, det gamla
goda, som vi så se hän till, är ju något
af detta evigt giltiga, som vi akta som en
berömmelse för vår tid att erkänna och
sträfva efter, om också många bland oss
tyckas se dess bästa typer snarare i
förflutna tider än i vår egen.

Wåhlins karaktär är ytterligare präglad
af den fastaste tro på kristendomens härliga
förmåga att utdana den sanna humaniteten.
Det står för honom som ett korolarium
häraf, att till sist hänger all sannskyldig
humanitets vara och icke vara på personens
ställning till kristendomen. Äfven i denna
punkt, så långt den hittills är beskrifven,
kunna vi glädja oss åt att i våra
tongifvande pedagogiska kretsar knappast någoa
låter trumpeten få en annan klang.

Annorledes däremot då fråga blifver om
hvad man kunde kalla gammal-ortodox
kristendom i motsats till modernt pietistisk, eller
modernt rationalistisk, eller modernt
ortodox - ty det gifves äfven en sådan. Där
träder Wåhlin fram som den gammal-or to- \
doxe i sin prydnad; ja, just i sin prydnad,
med detta drag af storslagenhet och
frånvaro af småaktighet, hvilket så skönt
utmärkte den gamla svenska kristendomens
store bärare i äldre tider äfven där, ja
kanske mest där, som ståndpunkten var
gammal ortodox.

Att göra bekantskap med C. L. Wåhlins
sätt att tänka och tala, när han brinner af
nit för gammalsvensk kristendom, det kunde
vara ganska hälsosamt för dem, som tro,
att den gam in al-ortodoxa ståndpunkten ej
förmått att allt till våra dagar alstra
gestalten af en ädelhet och höghet, som gör
de in till goda ledsagare in i nya tidsskeden,
då ju förvisso, om det hela ej skall lida
men, en betydande utveckling måste ske.

Öfverhufvud var hos Wåhlin som hos
många af de gamle allt barbariskt
främmande för hans allra innersta tänkesätt.
Härmed sammanhängde den stora vikt, han
lade därpå, att samt med kristendomen
också den antika humaniteten finge öfva sin
fostrande inflytelse pä alla kommande
släkten. När för honom kristendomen gäller
som all religions religion, så äro vi alla
helt med. Men när den antika
humaniteten för honom närmar sig att betyda all
kulturs kultur, så skola de fleste bland oss
vika af. Ej blott de, hvilka med en -
som oss synes opraktisk i både pedagogiskt
och ekonomiskt afseende - kortsynthet tro
allt vara väl, blott man får bort det antika,
särskildt latinet. Här afvika också de, smn
på allvar erkänna, att dels vår gamla
fornnordiska humanitet, dels Shakspeare, Groethe
och Tegnér, Kant, Geijer och Lotze,
Newton, Linné och Darwin hafva haft att bjuda
på humana värden med rätt till en plats
jämte antikens, och hvilka därför fordra
ett helt annat pedagogiskt system än det
från Melanchtons dagar nedärfda, allra helst
om detta redan sedan länge är delvis sprängdt
itu och således icke längre förmår verka

med kraften af sin ursprungliga *
helgjutenhet.

Wåhlin rör sig nu i denna punkt på det
gamla systemets bas men på ett sätt, som
manar oss att med hatten i hand hälsa den
ädle målsmannen för sin ståndpunkt och
tacksamt erkänna värdet af att i vår
pedagogiska litteratur en sådan gestalt får
kvar-lefva.

De flesta af Wåhlins nu tryckta
pedagogiska skoltal röra närmast andra områden
än folkskolans. Men vi lefva under de
lyckliga förhållanden, att just
folkskolevärlden åt de allmänna pedagogiska
frågorna ägnar minst lika stor och liflig
uppmärksamhet som någon del af
lärarevärlden eljest.

Om Wåhlins förmåga att lägga sina ord
så, att de vittna om hans trofasta kärlek
till ungdomen och kamraterna i lärarekallet
och hans varma hjärta för fosterlandet och
lifliga tacksamhet för dess uppoffringar, vore
mycket att orda. Boken erbjuder i den
delen god tjänst särdeles för dem, som
hafva att vid högtidliga tillfällen tala till
skolornas ungdom.

*



Och må det till sist tillåtas en tacksam
lärjunge af den bortgångne att under en med
hvar dag allt lifligare känsla af den
mäktigt framskridande utvecklingens starka fart
och tillika af den höga uppgift, som
därvid för en lyckosam framtid tillkommer
Sveriges folkskola, uttala en varm önskan,
att den här tecknade bildens ädla drag måtte
kunna igenkännas hos rätt många af
skolornas ledande män både i de trånga
kretsarna och i de allra vidaste.

Pehr Eklund.

Carl Ludvig Wåhlin var född i Farhult den
12 maj 1819. Fadern var prosten och
teologie doktorn L. F. Wåhlin. Student 1837,
ägnade sig W. tidigt åt lärarekallet. Blef
vikarierande adjunkt vid katedralskolan i Lund
1850, lektor i teologi och hebreiska vid
samma läroverk 1859, t. f. föreståndare för Lunds
folkskolläraresemmarium 1864 samt rektor vid
nämda seminarium 1866. År 1871 utnämdes
han till rektor vid högre allmänna läroverket
i Malmö, hvilken befattning han innehade till
sin död den l juli 1894.

Under åren ’ 1869-78 var W.
folkskoleinspektör dels i Torna, dels i Oxie härad. Af
1869 års katekeskommitté samt 1864 års
kommitté för utarbetande af ny seminariestadga
var W. medlem.

FÖR DAGEN.

Kritik och reform.
1.

Det finnes helt säkert få kårer, inom
hvilka kritik och reformförslag rörande
de institutioner de tjäna kunna påräkna
ett så villigt gehör som inom svenska
folkskollärarekåren. Denna är ju ännu
knappt ett halfsekel gammal och har
därför hittills kunnat hålla sig åtminstone
någorlunda obesmittad af den
byråkratiens och konservatismens anda, som
under tidernas lopp så lätt kommer att
genomsyra kårer med mera
vördnadsbjudande anor.

Ingen, som gjort sig besvär med att
följa rörelserna inom denna kår, skall
kunna påstå, att dess uttalanden om
folkskolan, vare sig vid läraremöten, inom
lärareföreningar, i skolpressen eller i
pedagogiska skrifter, i allmänhet vittna om
någon kritiklös belåtenhet med hvad som
är. Snarare skall han, om han vill vara
rättvis, nödgas beklaga, att de inom
folkskollärarekåren själf oaflåtligen
framhållna reformyrkandena så sällan lyckas nå
ut öfver dennas egen krets, att den stora
pressen i allmänhet icke tar någon notis
om nämda yrkanden och att de på
grund häraf endast undantagsvis blifva
af de inflytelserika klasserna i samhället
ens i någon mån beaktade.

Under sådana förhållanden kan det
icke vara annat än glädjande, att
ifrågavarande press under senaste tiden
börjat visa folkskolan ett större intresse
samt framställt anmärkningar och
reformförslag, hvilka i väsentliga afseenden
sammanfalla med dem, som så ofta
framkommit inom folkskollärarekåren själf.
#

I den bland folkskolebarnens föräldrar
i hufvudstaden mycket spridda
»Stockholms-Tidningen» lästes den 17 sistlidna
november en sensationsartikel med titeln:
»Folkskolan. Iakttagelser och
reflexioner af E. M. I», hvilken sedan blifvit
fortsatt i ett par följande nummer af
samma tidning.

Genast i inledningsorden framställer
sig författaren såsom den klarsynte
iakttagaren, hvilken genomskådar humbugen
och icke låter dupera sig af fördomen.

Det finns - säger han - ett och annat
här i världen, som i allmänna medvetandet
är så bra, att man aldrig behöfver besvära
sig med att närmare undersöka hur bra det
är, än mindre får misstänka, att det till
äfventyrs kunde ha någon skavank. Man har en
gång för alla fått svart på hvitt på, att det
är bra, således måste det vara bra, det har
monopol på, att det är något särskildt bra,
och därmed bastå!

Sådant där, som står så öfver all kritik, att
det ropar ett: »noli me tangere!» mot en,
väcker emellertid lätt hos en eftertänksam
människa vissa tvifvelsjuka funderingar, om
öfver hufvud något i denna relativiteternas
och växlingarnas tillvaro kan vara absolut
frikalladt från skröplighet.

Hur är det t. ex. med en af våra
ögonstenar, folkskolan - den under tidernas lopp
alltmer sacrosanct vordna - som man
sträfvar att få till nationens bottenskola?

Skada att denna pikanta inledning
kommer - låt oss säga - trettio år
för sent. I vår gröna barndom kunde
den möjligen i någon mån ha passat.
Då var folkskolan på modet. Nu åter
hör man den visserligen understundom
kallas »en af våra ögonstenar» - i
synnerhet af sådana, som vilja »sätta en
gräns för de oerhördt växande
skolutgif-terna» - men i verkligheten gör den
långt bättre skäl för benämningen »en
af våra syndabockar».

# .

Efter att på nu angifvet sätt hafva
uppkonstruerat en vilseledd allmän
opinion, som det rent af vore en plikt att
bryta, presenterar sig kritikern såsom den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:40:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1896/0690.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free