- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 21:a årg. 1902 /
178

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 10. (1,053.) 5 mars 1902 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178

SVENSK LÄRARETIDNING.

N:r 10

församlingars pastorat. Han kommer
sålunda att öfvertaga sin företrädares
alla tre befattningar: såsom kyrkoherde,
såsom kontraktsprost och såsom
folkskoleinspektör.

Kyrkoherden Karl Vitalis Karnell är
småländing. Han är nämligen född i
Kråksmåla församling af Kalmar län år
1862, blef student i Kalmar 1882, tog i
Uppsala 1887 teologisk-filosofisk examen,
1898 teoretisk-teologisk och 1899
prak-tisk-teologisk examen samt vardt
sistnämda år prästvigd i Hernösand.
Redan samma år blef han folkskollärare och
kapellpredikant, i Muonionalusta vid
finska gränsen och utnämdes i oktober 1901
till kyrkoherde i Sveriges nordligaste
pastorat Karesuando, hvilket på en
areal af ungefär 5,200 kvadratkilometer,
eller i det närmaste samma ytvidd som
Uppsala län, har en befolkning på endast
1,350 personer.

Ny undervisningsmateriel.

Bibliska taflor för undervisningen i biblisk
historia af Julius Kronberg. Färglagda.
Utarbetade efter samråd med
Öfverläraren Alfr. Dalin. Sthm, P. A.
Norstedt & söners förlag.

Ända sedan 1887 har Sveriges
allmänna folkskollärareförenings årsskrift
innehållit meddelanden om
önsknings-målet »Bättre bibliska planscher». Under
första åren nedlade flera af
centralstyrelsens medlemmar arbete på att .få det
uppfylldt, likväl utan att kunna uträtta
nämnvärdt, hvarför det flera gånger var
fråga om att afskrifva ärendet från
föreningens program. Den uppgift, som
förelåg, var ock synnerligen svårlöst,
^när det snart visade sig, att äfven de
stora kulturländerna saknade fullgo*da
taflor för bibliskhistorieundervisningen,
och att det sålunda gällde ingenting
mindre än att söka åstadkomma helt
och hållet nya taflor.

Under de senaste tio åren har en af
styrelsens medlemmar under växlande
utsikter till framgång också arbetat för,
att ett svenskt planschverk för skolans
främsta ämne måtte komma till stånd. Redan
i årsskriften 1892 kunde det meddelas,
att »han lyckats träffa
öfverenskommelser om samverkan dels med professor
Julius Kronberg och dels med firman
P. A. Norstedt & söner, hvarigenom
företagets framgång synes vara betryggad,
i synnerhet som grundad anledning
finnes att antaga, att genom
ecklesiastikdepartementets tillmötesgående
statsunderstöd för detsamma skall kunna
erhållas». Efter studiet af tusentals
bibelillustrationer och religiösa målningar från
olika tider äfvensom af ett femtiotal
samlingar i olika länder då använda
åskådningstaflor för samma ändamål
upprättades ett detaljeradt program till tio
taflor öfver nya testamentet. Detta
gillades af såväl förläggarne som konst-

nären och vederbörande inom
ecklesiastikdepartementet. Det har ock sedan legat
till grund för de följande arbetena. Vid
skolmötet 1895 exporterades en prof tafla i
akvarell öfver »HerdarnessyniBethlehems
ängd». Växelundervisningssällskapet i
Göteborg beslöt 1898 att med 5,000
kr. understödja arbetet. Samma år
afslutades ändtligen kontrakt om verkets
ujfcförande.

Emellertid visade sig snart, att de
beräknade kostnaderna voro för låga.
Däraf har arbetet försenats. Genom
tillskott från enskilda personer har nu
lyckligtvis detta hinder undanröjts.
Följande tio taflor synas därför kunna bli
färdiga under de två följande åren:

1. Herdarnes syn i Betlehems ängd.

2, Jesus besökes af vise män från
Österlandet.

8. Jestis vid tolf års ålder i templet.

4. Jesus döpes af Johannes.

5. Jesus uppväcker en änkas son i Kain.

6. Den barmhärtige samariten.

7. Jesus välsignar små barn.

8. Jesu död på korset.

9. Jesu uppståndelse.
10. Jesu himmelsfärd.

N:r l, 2 och 4 äro utkomna och kunna
rekvireras genom
ecklesiastikdepartementet eller direkt hos förläggarne. N:r 8
är under tryckning.

Såsom synes, åskådliggöra dessa tio
taflor de berättelser, som utgöra nya
testamentets kärna. Då taflorna
utarbetats efter en gemensam från såväl
konstnärlig som pedagogisk synpunkt noga
afpassad plan, belysa de icke blott de
berättelser, som de behandla, utan äfven
de mellanliggande. Detta har stor
betydelse för ett planschverk af denna art.
Ekonomiska skäl tillåta blott att ett
mindre antal situationer illustreras. Men
det verkar ej heller välgörande på
själs-lifvets utveckling under de tidigare åren
att för många taflor visas. Fantasiens
sunda verksamhet klafbindes och
förhindras lätt därigenom. I stället bör
hvarje bild få tid att bränna sig in i
själen, så att den blir för barnen
välbekant och kär. Härigenom erhålla de
ett fast och säkert materiel för sin inre
åskådning. Hafva taflorna däremot
utarbetats för andra ändamål utan tanke på
att tjäna ett och samma mål, så kan det
icke undgås, att de på barnen ofta verka
förvirrande i stället för åskådliggörande.
Svära de allt för mycket mot hvarandra,
kan till och med hända, att de
framkalla barnens kritik.

Hvar och en af de utkommande
taflorna upptaga blott de figurer, som
texten kräfver, alla så klart tecknade, att
de synas fristående. Och till följd af
taflornas betydliga storlek - 63x81 cm.
- kunna barnen från sina platser se
hvarje detalj.

Landskap, byggnader, klädedräkter,
husgeråd och dylikt likna hvad som
förekom på Kristi tid. De äro också
utförda med den omsorg, att de fullt
ut kunna iakttagas utan att därför

framträda så, att de störa taflans
religiösa språk. Lärjungarna få sålunda
äfven se i bild mycket af den
israelitiska kulturen. Naturligtvis är äfven
urvalet ,af det stoff, som sålunda visas,
gjordt med beräkning, att det för
undervisningen nödvändigaste åskådliggöres.

Då första taflan varit utställd flera
gånger, hafva många af tidningens läsare
säkerligen densamma i minne. Ängeln,
som uppenbarar sig för herdarna, är
framställd som en gosse i fotsid dräkt.
Detta är i strid med den häfdvunna,
dock ej äldre än från renässansen
stammande framställningen. Från såväl
biblisk som pedagogisk synpunkt har den
bild, konstnären valt, goda grunder för
sig.

Taflan »Jesus besökes af vise män
från Österlanden» visar Jesusbarnet
sittande på en halmkärfve med Maria
bredvid. Josef kommer fram från en enkel
byggnad bakom. Framför Jesus knäböja
två af männen; den tredje har rest sig
och räcker fram ett dyrbart käril. Deras
anleten lysa af ödmjuk vördnad. Hela
scenen är förlagd i ruinen efter en
gammal stenbyggnad. Josef och Maria äro
klädda i enkla, de vise männen i
praktfulla, österländska dräkter. På den
mörkblå himmelen glänser en stor stjärna.

»Jesu dop» framställes endast genom
två figurer: Jesus och Johannes. Jesus
höjer sina ögon mot himmelen, färdig
att stiga ned i vattnet, Johannes böjer
sig ned och tager vatten med ett stort
snäckskal. Jordanfloden med
strändernas klippor och rika vegetation bilda
staffaget.

Taflan om »Jesu död» framställer
honom efter nedtagandet från korset. Han
ligger utsträckt på marken. Hans
vänner stå omkring honom eller ligga på
knä i djup, tyst sorg. Till*höger synas
korsen. Jerusalems murar och hus
skymta å taflans vänstra del.

Alltsammans är utfördt i rika vackra
färger så som knappast någon annan än
Julius Kronberg kan göra det. Genom
sina monumentala takmålningar i Adolf
Fredriks kyrka framstår han som en af
våra dagars främsta religiösa målare.
Det måste då anses såsom en lycka för
barndomsskolorna, att han kunnat
vinnas för detta arbete.

Då verket hunnit fullbordas, blir det
utan tvifvel en heder för vårt land.
Våra barndomsskolor ha åtminstone i
ett ämne fullgod inhemsk
åskådningsmateriel. Det är af vikt, att den, som
skall åskådliggöra de första religiösa
föreställningarna, är förtrogen med våra
barns sätt att se och tänka.
Kristendomen är visserligen universell, men ej på
långt när i samma grad målarkonsten.
Ett någorlunda vant öga ser genast, i
hvilket land en biblisk tafla är målad.
För att vinna en djup och innerlig
uppfattning af det religiösa behöfver
barnet all möjlig intensitet i åskådningen.
Därför är det en stor fördel, om bilden
talar hemlandets språk, så långt som
dess ämne gör det möjligt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:45:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1902/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free