- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 22:a årg. 1903 /
682

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 36. (1,132.) 9 september 1903 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

DOCENTEN D. V. MYHRMAN.

lercylindrar med kilskrift, samt
konstföremålen, hvilka bestå af basreliefer,
statyer, silfver- och bronsarbeten, sigill,
graveringar, ornament m. m. Tack vare
alla dessa föremål är det oss möjligt
att följa det äldsta Babyloniens historia
så långt tillbaka som 4,500 år före
Kristus.

Urinvånarna voro de s. k. sumererna,
hvilka icke hörde till den semitiska
folkstammen, såsom framgår af deras konst.
Omsider vinna emellertid semiter fast
fot i norra Babylonien och behålla efter
växlande krigslycka slutligen fältet samt
upprätta det s. k. äldre babyloniska
riket omkring 2,300 år f. Kr. Snart blir
Assyrien, en babylonisk koloni i norr,
en medtäflare till moderlandet och efter
lång kamp utvecklas Assyrien omkring
1,100 år f. Kr. till ett världsvälde, och
Babylonien blir dess lydstat. De
assyriska konungarna föra många krig,
eröfra talrika länder och uppbygga
praktfulla städer, främst bland dessa Ninive.
Babylon förstöres men blir ånyo
uppbyggdt. Assyriens makt och anseende
sjunker dock så småningom, en kraftig
kaldeisk inkräktare svingar sig upp på
Babylons tron, och så uppstår år 626 det
nybabyloniska riket, Nebukadnezars
Babel, som emellertid år 539 faller i den
persiske konungen Kores händer,
Babylonien och Assyrien försvinna ur
historien, och ruinerna efter de forna
konungapalatsen bli slutligen ett tillhåll för
öknens vilda djur.

*



På 1500-talet började resande i Persien
lägga märke till en besynnerlig och
alldeles okänd skrift på dörrkarmarna i
ruinerna af de gammalpersiska palatsen
i Persepolis. Skriften bestod af kilar i
olika riktningar, och därför fick den
namnet kilskrift. De lärde brydde sina
hjärnor men utan att lyckas tolka
densamma. Den var som en bok med sju
insegel. Emellertid antog man, att den
förekom på tre olika språk och borde
läsas från vänster till höger. Detta
bekräftades också i början på 1800-talet,
då en tysk elementarlärare Grotefend i
ett par gammalpersiska inskrifter
lyckades läsa namnen Darius, Xerxes och
Hystaspes, hvarigenom han erhöll 16
bokstäfver. Nya upptäckter gjordes, och
nu blef det möjligt att i de rikhaltiga
bibliotek, som de gamla kulturfolken
efterlämnat, studera dessa folks seder,
bruk och historia m. m. Genom
kilskriftens tydning och de gudabilder, man
påträffat, har det äfven lyckats att intränga
i babyloniernas och assyriernas
föreställningsvärld och känslolif.

En brännande fråga för närvarande
är den om Babel och Bibel. Den har
blifvit aktuell genom tvänne af professor
Delitzsch i Berlin hållna föreläsningar
och det till följd af dessa föreläsningar
utsända s. k. kejsarbrefvet.
Babyloniernas kultur, religiösa föreställningar,
gudstjänsthandlingar och högtider m. m.
påminna mycket om hebreernas. Är nu
de senares kultur ett lån från
babyloniernas? De, som omfatta den s.
verbalinspirationen, förneka naturligtvis detta.
Ur de babyloniska ruinhögarna hafva
emellertid talande stenar bringats i
dagen, och deras vittnesbörd böra vi
hvarken bländas af eller blunda för.
Bibliska uppgifter rörande enskilda personer,
städer och hela folk blifva genom de
babylonisk-assyriska uppgifterna
bekräftade, fullständigade och förklarade.
Hammurabis lagar likna i många fall de
mosaiska; så t. ex. firade babylonierna 7:e,
14:e, 21:a och 28:e dagen i hvarje månad
som sabbatsdag. Enligt babyloniernas
föreställningar funnos i tidens början
endast den allt omslutande oceanen och
Kaos, och genom dessas förening födas
gudarne. Guden Marduk dödar Kaos
och skapar af dess kropp jord och
himmel; människorna skapas sedan af
gudablod och jordens stoft. Ett paradis med
lifvets träd finnes i babyloniernas
mytologi samt en syndaflodsberättelse, som
väsentligen öfverenstämmer med den
bibliska. Då babylonierna omöjligen kunnat
få sina religiösa föreställningar och
begrepp från hebreerna, emedan de
babyloniska berättelserna och lagarna äro
mycket äldre, och då en gemensam
urkälla till båda folkens kultur icke kan
påvisas, så antar man på goda grunder,
att hebreerna hafva mottagit inflytande
från babylonierna, hvilket de omöjligen
kunde undgå, men hafva af samma
material skapat ett nytt och enastående,
af hebreernas högre gudsbegrepp
genomträngdt och prägladt religiöst system.

*



Docenten David Vilhelm Myhrman föddes
1866 i Tuna af Kalmar län och är sålunda svensk
till börd och bildning men har bedrifvit sina
akademiska studier i utlandet; vid det stora
universitetet i Chicago, där han mottog graden
Baccalaureus in philosophia; vid
Harvarduniversitetet i Cambridge vid Boston,
Amerikas förnämsta lärosäte, erhöll han
graden Magister in artibus; i Leipzig blef han
promoverad till filosofie doktor. Hans
specialstudium har varit semitiska språk,
historia och litteratur. Under en vinter har han
studerat arabernas lif i Algeriet. Så har
han idkat arkeologiska studier i Brittiska
museet samt i franska och tyska museer.
Hans doktorsafhandling handlade om
»Babylonische Beschwörungsformeln» och
trycktes i den assyriologiska fackskriften
Zeitschrift fur Assyriologi. Utnämdes till docent
vid Uppsala universitet 1902. Han har
hållit föreläsningar i flera städer och på
landsbygden samt är medarbetare i Nordisk
Familjebok.

P. Johansson.

*



<b>Om åskledare.</i>

Öfver detta ämne, som äfven
omfattade de allmänna lagarna inom
elektrostatiken samt elektriska urladdningar,
höll laborator Gustaf Granqvist sju
föreläsningar inför ett i början visserligen
fåtaligt men snart nog jämförelsevis
talrikt auditorium.

Tidningens utrymme och ämnets
beskaffenhet omöjliggöra ett utförligare
referat öfver dessa intressanta föreläsningar.
Därför blott några hufvudpunkter.

Inledningsvis lämnade föreläsaren en
historik öfver den elektriska kraften.
Med Symmers teori om två elektriska
fluida som utgångspunkt förklarades
attraktion och repulsion mellan elektriskt
laddade kroppar och i samband därmed
influens såsom en följd af nämda teori.
Med tillhjelp af en större influensmaskin,
laddflaska m. fl. apparater påvisades
elektricitetetens fördelning på ledare,
elektrisk spetsverkan samt frånvaron af
elektriska krafter inuti en ledare. Så
genomgingos enheterna för elektrisk mängd
spänning och strömstyrka. Genom
elektriska urladdningar i luft af
atmosfärtryck uppkomma ljusbågen och gnistan,
då däremot urladdningar i förtunnad
luft framkalla katodstrålar och
Röntgenstrålar. De förra bero på små
partiklar, som kastas ut från katoden,
laddade med negativ elektricitet, och hvilkas
hastighet är ungefär 1/6 af ljusets. Dessa
strålar gifva upphof till
Röntgenstrålarna, som man antager vara rörelsen i
den elektriska etern, och ha förmågan att
genomtränga många ogenomskinliga
ämnen, t. ex. trä och vissa metaller men
absorberas åter af andra ämnen, som
äro genomskinliga, t. ex. glas. Det

LABORATOR G. GRANQVIST.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:46:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1903/0688.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free