- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 47:e årg. 1928 /
803

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nr 42

SVENSK LÄRARETIDNING.

803

tens bidrag kr. 65,312:84 (därav 9,000 till universitetsstudiecirklar), kommunala bidrag kr. 62,010: 63 samt landstingsanslag kr. 38,867: 85. Största utgiftsposten utgör givetvis bokinköp och inbindning med kronor 197,543:12 (föreg, ar kr. 180,375: 96). Till cirklarnas och bibliotekens lokalhyror, arbetsmaterial och dylikt ha använts kr. 102,718: 83, till lärararvode i cirklarna kr. 83,453: 02 och till cirklarnas korrespondenskursavgifter kr. 15,911:81.

jCifferatur.

De första kristendomsl«ktionerna

Handledning i kristendomsundervisning under det första skolåret. Av Edit Ahrenlöf. A.-B. Magn. Bergvalls förlag, Stockholm 1928. Pris 3 kr.

Det ar onekligen en svår uppgift att anknyta den första kristendomsunder visningen till barnens erfarenhet, i fall den uteslutande skall bygga på berättelser om människor, vilka i alla avseenden levat under helt andra förhållanden an dem, som barnen kanna till. Man kan fråga sig, om ej kristendomsundervisningen minst lika val som geografi och historia behöver förberedas genom ett slags hembygdskunskap, vilken i någon man klargör sådana religiösa och moraliska föreställningar, som man i fortsättningen måste bygga på,

I sin bok om de första kristendomslektionerna gör Edit Ahrenlöf ett djärvt och originellt försök att ge riktlinjer for en dylik grundläggande undervisning. Det ar, val att marka, ej fråga blott om allmänna reflexioner oeh önskemål utan om i detalj utarbetade lektionsutkast, vilka vuxit fram under praktiskt undervisningsarbete. I det skick, vari de nu föreligga, kunna de med lätthet användas och vid behov andras av den enskilda lärarinnan. Efter ett förord med några metodiska anvisningar komma de olika lektionsutkasten, vilkas innehåll i någon man framgår av kapitelrubrikerna: Inför konungen, Gud, som haver barnen kar, Lyckan kommer, lyckan går, Börja allt med Herren Gud, Samtal om Gud, Änglavakt, Samvetet, Julevangeliet (i anslutning till julen), En julafton hos Mårten Luther, Jesu, låt mig städse börja..., Alla mina ord och tankar, Jesu, låt behaga dig, Jesus barnens van, Jesus undervisar sina lärjungar, Samtal om bibeln, Barnaböner, ’Samtal om livet och döden (i anslutning till påskhögtiden), Samtal om kyrkan, Luthers brev till sin son Hans. I bokens sista avdelning lämnas exempel på annat lärostoff an det i utkasten använda.

Innehållet ansluter sig till psalmverser, böner for barn samt bibliska berättelser, vilka senare om möjligt framställas i samband med motsvarande kyrkliga högtider. Huvudtankarna åskådliggöras genom små skildringar ur barnens egen värld, vilka otvunget leda till samtal med de små, eller också vädjar lärarinnan direkt till dessas egen erfarenhet. Därigenom åstadkommes ett

verkligt inre åskådliggörande av ett f ler-tal religiösa grundbegrepp (och ej blott en yttre åskådlighet beträffande detaljer i berättelser o. d.), och barnen måste, tycker man, få klart for sig, att ämnet ar någonting som på det närmaste rör dem själva, någonting som de kunna ha ledning och hjälp av i sitt dagliga liv. En sådan förberedelse kommer (om den lyckligt genomföres) ovillkorligen att vid den följande undervisningen bära frukt i en riktigare och mera personlig uppfattning av den kristna historien och läran.

Det ar lätt att konstatera författarinnans fyndighet att finna uppslag och den skicklighet, varmed dessa sedan genomförts. Man får ett starkt intryck av att hon i det hela utmärkt lyckats tillgodose kraven på livsnärhet, saklig riktighet och ett naivt uttryckssätt, som smidigt ändrar sig efter innehållet och utan att förfalla till jolt eller vårdslöshet ar an i god mening vardagligt, an präglat av stämning och andakt. Detta hindrar icke, att man i vissa fall kan ställa sig tveksam med hänsyn till urvalet av berättelser och framställningen i övrigt. Det ar tänkbart, att vissa föräldrar kunna missförstå utgångspunkten i första kapitlet, och man undrar, om ej författarinnans berättarglädje fort henne väl långt, när hon återger historien om Jan Baners underbara räddning. Skildringen av en julafton hos Luther ar en liten pärla av berättarkonst (om också kanske mest lämpad för ett något högre stadium an första klassen), men Luthers brev förefaller nästan val materialistiskt for var tid och ar ej nödvändigt som inledning till det vackra samtal om naturen, vilket föregår den första sommarferien. På detta sätt kunde man diskutera en hel del detaljer i boken, men det ar onödigt, då förf. ingalunda menar, att utkasten skola slaviskt följas. Avsikten ar tvärtom den, att de skola stimulera lärarinnan att självständigt utforma lektionerna i anslutning till de för skilda elever olika levnadsd:örihållandena och förutsättningarna i övrigt. På detta område gives det ej något allmängiltigt förfaringssätt, utan metoden måste modifieras efter omständigheterna. Men det ar naturligtvis lättare att utforma en personlig undervisningsmetod med ledning av konkreta exempel, an när man blott har några abstrakta regler att gå efter.

Man kunde anmärka, att bibelns berättelser ej i författarinnans bok spelar en fullt sa dominerande roll som i undervisningsplanen for folkskolan. Det ar ju intet, som hindrar den enskilda lärarinnan att i större utsträckning lägga sådana berättelser till grund, men detta skulle knappast vara till gagn for ämnet. Normalplanens anda och mening tillgodoses utan tvivel på ett utmärkt satt genom att lärarinnan hämtar idéer oeh i viss man form från Edit Ahren-löfs handledning. Hon får där ej blott

goda uppslag med avseende på innehållet i sin framställning utan också hjälp i att berätta på ett ledigt men anda vårdat talspråk, vilket senare ju ar av stor betydelse även för andra ämnen an kris-tendomisunder visningen.

J. Hj. Forsberg.

Lärobok i historia för folkskolan av
A. Rydfors. C. E. Fritzes Bokförlags Aktiebolag. 6 uppl. Pris 2 kr.
Det ar ej lätt att göra barn i åldern 10-13 ar »förtrogna med betydelsefulla personligheter, händelser och tidsföreteelser, som bidragit till kulturens höjande». Å ena sidan förstå barn endast fylliga, livfulla skildringar, å andra sidan måste själva lärokursen, d. v. s. lärobokens omfång begränsas. Ty utan begränsning blir det inga säkra kunskaper att sedan bygga vidare på, och det blir ingen överblick över sammanhanget.
Frågan kan väl knappast lösas mer an på ett sätt: läraren personligen ger den stora, konkreta skildringen och läroboken de exakta kunskaperna. Men de senare få ej bli bara årtal och namn. Även läroboken skall ge levande bilder ur historien. Därför ar det sa viktigt med ett förståndigt urval av stoffet. Ty läroboken bör helst lämna läraren anvisning om de områden, där han lämpligen skall ge den mera ingående skildringen.
En lärobok, uppgjord efter dessa riktlinjer, finnes utgiven av den gamle välkände historiske författaren A. Rydfors. Här mota vi väl valda små bilder ur historien alltifrån hedenhös och intill vår egen tid, vilka kunna tagas som utgångspunkt for lärarens breda framställning. Men boken ger också en kortfattad och bestämd kurs för grundligt inlärande. Framställningen ar då ej alldeles lättfattlig, men det kanske ar en fördel. Ty då tvingas kanske läraren att verkligen undervisa, d. v. s. förklara for eleverna sådant, som de omöjligen kunna förstå på egen hand. Huvudsaken ar att både lärare och elever få anstränga sig, ty det ar aldrig riktigt bra med sa lättlästa framställningar, att själva bearbetningen av stoffet uteblir.
Vill läraren för sin egen vidlyftigare framställning ej anlita några större historiska arbeten, kan han finna en hel del intressanta tidsskildringar i den med läroboken för realskolan förenade läsboken av samma författare och från samma förlag.
En anmärkning kan emellertid anses befogad, och den gäller själva den språkliga formen. Ty denna kunde nog göras enklare, framförallt befrias från en hel del ålderdomliga, men kanske vedertagna uttryck i historiska framställningar. Här och där finner man hänvisningar till historiska dikter, vilka kunna läsas i samband med den tidsskildring, som de avse. Det ar nog ej sa många barn, som finna större glädje i läsningen av t. ex. Svenska bilder i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1928/0811.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free