- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 49:e årg. 1930 /
75

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 4. 22 januari 1930 - Fritt forum - "Där man har erfarenhet" - "Ett par ord om katekesen"

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nr 4

SVENSK LÄRARETIDNING

75

"Där man har erfarenhet".

Undertecknad tillåter sig härmed hemställa
om plats i Sv. Ltg för ett bemötande av
skolrådsordföranden Widells s. k. beriktigande av
mitt inlägg i nr 42 av denna tidning förra
året angående de skriftliga avgångsproven i
folkskolan.

Jag vill först fästa uppmärksamheten vid att
mitt inlägg i diskussionen uteslutande
behandlade de skriftliga proven i
avgångsexamen under det att kyrkoherde W. i sitt
beriktigande sammanblandat de i § 47 av F. S.
lagstadgade avgångsproven med de nu
ifrågasatta skriftliga proven. Det synes mig i detta
sammanhang nödvändigt att hålla de båda
proven isär. Man behöver väl inte använda
allt för stor uppmärksamhet vid
genomläsandet av mitt inlägg för att finna, att jag icke
föreslagit att avgångsproven enligt F. S.
skola läggas i lärarens hand. Däremot anser jag,
att läraren bör själv få sköta och bedöma de
skriftliga proven, där de förekomma.
Proven äro nämligen »en skolans inre
angelägenhet och deras resultat bör icke utbasunas
offentligen icke minst därför, att
allmänheten icke har förutsättningar att rätt kunna
bedöma alla de faktorer, som kunna inverka
på provens utgång. Ingenting hindrar t. ex.
en lärare att ett år ha en exceptionellt god
och ett annat år en exceptionellt dålig
avgångsklass eller att i en stor skola två
parallella avgångsklasser kunna i
begåvningshänseende vara synnerligen olika. Lärarens
berättigade intressen måste ovillkorligen
skyddas.» (E. G. C. Brandt.)

Beträffande de skriftliga avgångsproven i
Ytterlännäs påstår ordf. att min uppgift, att
proven år 1924 kommo för kåren som en
fullkomlig överraskning, är »fullständigt osann»,
ty frågan om proven behandlades vid
sammanträde mellan lärarkår och skolråd år 1922
och prov höllos år 1923. - Därmed förhåller
det sig sålunda. Vid sammanträde mellan
lärare och skolråd hösten 1922 meddelade
ordföranden, att han tänkte anordna skriftliga
prov i avgångsexamen i folkskolorna i
ämnena modersmålet och räkning och att de
muntliga proven skulle komma att omfatta endast
kristendom och innanläsning. Mot den
sålunda tilltänkta anordningen av proven gjorde
kåren en del invändningar. Man ansåg bl. a.
att genom att endast medtaga kristendom,
räkning och modersmålet i
avgångsprövningen skulle skolans övriga ämnen så småningom
koriima att bli tillbakasatta på bekostnad av
de ämnen, vari prov skulle komma att hållas.
Därför uttalade sig kåren för att åtminstone
ett av de övriga ämnena alternativt skulle
förekomma i de muntliga proven. De
skriftliga prov, som förekommo år 1923, företedde
intet anmärkningsvärt i något avseende. Mot
läsårets slut 1924 kom skolrådsordförandens
cirkulär med förhållningsorder, vakthavande
uppsyningsrnan, rek.-lörsändelser med
examensuppgifterna, vilka ej fingo öppnas förrän
vid provet i vakthavandes närvaro, m. m.
Allt detta kom för kåren som en fullkomlig
överraskning. Hade kåren vid sammanträdet
år 1922 fått kännedom om, hur ordföranden
tänkte anordna proven, hade kåren helt
säkert begagnat tillfället att säga ut sin
mening om anordningen. Märk väl - det är
icke mot skriftliga prov i allmänhet eller

mot bestämmelserna vid det lagstadgade
sammanträdet år 1922, som kåren reagerat, utan
det är mot ordförandens sätt att sedan år
1924 sköta dessa prov. Detta framgår också
tydligt av mitt inlägg i frågan. Jag har
således icke gjort mig skyldig till »fullständigt
osanna» uppgifter i denna sak.

Beträffande det inför den församlade
lärarkåren av ordf. föreslagna samarbetet för
utarbetande av de skriftliga provuppgifterna
vill jag endast framhålla, att hade
ordföranden vid ett tidigare tillfälle framlagt detta
förslag, hade det med all säkerhet tacksamt
emottagits av kåren. Att den däremot
numera ställer sig avvisande torde ej vara
ägnat att förvåna.

De av mig anförda räkneexemplen äro ej,
som ordf. antager, utplockade ur en hel del
lätta och lämpliga exempel, därför att de äro
för svåra. Exemplen äro ej för svåra vid
prov i en A-skola. Men däremot äro de
behäftade med andra fel. I ett exempel är
svaret felaktigt, ett annat är så ofullständigt,
att det ej kan lösas, ett tredje ligger helt och
hållet utanför folkskolans kurs. Flera sådana
felaktiga och ofullständiga exempel ur
provuppgifterna skulle kunna anföras. Sådana
exempel få naturligtvis ej förekomma. För
de svagare skolformerna böra lättare
prov-uppgifter lämnas.

*



Skolrådsordföranden säger sig i sanningens
intresse ej ha kunnat lämna mitt inlägg utan
beriktigande. I anledning därav vill jag
endast till sist konstatera, att ej en enda av
mina uppgifter vederlagts. De kunna helt
enkelt ej vederläggas, ty de äro med sanningen
överensstämmande.

Bollstabruk 14 jan. 1930.

Sixten Mogren.

"Ett par ord om katekesen".

Bestämmelserna rörande folkskolans
kristendomsundervisning i 1919 års
undervisningsplan ha mötts av största erkännande.
Med glädje kunde konstateras, att så var
fallet även vid senaste kyrkomöte. Allt tyder på
att vi äro inne på rätt väg.

Den gamla metoden med ett ihärdigt
mekaniskt inlärande av kristendom hade dömt
sig själv. Erfarenheten hade dömt ut den och
den religiösa och pedagogiska forskningen
likaså. 1919 års undervisningsplan kom som en
förlossare ur denna metod och efter allt att
döma i elfte timmen. En särdeles stor
förtjänst hos den är, att den tagit hänsyn till
det religiösa tidsläget.

Påståendet att Luther i den nuvarande
religiösa folkundervisningen blivit ställd i
skymundan är falskt. Det går tvärtom en
våg av Lutherbeundran genom densamma.
Därför att Luther vågade ~bryta med
slcad-lig religiös slentrian. Jag tycker mig ana,
hur klämmigt vår store reformator skulle
dundra mot vissa Bolstad-metoder, om han
nu kunde stå upp ur sin grav. Och
katekesen beundras av alla, som, ha den minsta
lilla gnista av fostrarsinne. Som ett gammalt
utomordentligt konstverk.

Striden gäller alltså strängt taget inte
katekesen utan lämpligaste metoden för
religiös fostran. Olika synpunkter på religionen
och olika politisk uppfattning ha sedan
kommit med och gjort striden bitter. Man får
inte undra på att »katekesvännerna»
betraktas med misstro i vänsterlägret. Det finns
gammalt vittnesbörd, som gör detta
berättigat. Inte får man heller undra på att de
många verkligt religiösa människorna i vårt
land med sorg tänka sig möjligheten av
kristendomsundervisningens slopande i våra
statsunderstödda skolor.

I denna situation ha undervisningsplanens
bestämmelser hittills utgjort en god lösning.
Vi ha dock ännu inte på lång väg hunnit
förverkliga de nya idéerna i praktiken. Men
man har fått en plattform att utgå ifrån.
Det senaste regeringsbeslutet i katekesfrågan
innebär visserligen ett avbrott i den lugna
utvecklingen. Men alla tecken tyda på att det
blir av kort varaktighet. Eegeringens
politiska situation klarades, och gruffet på
västkanten tystnade. Nu blir det andras »fel» att
man kommer tillbaka till de lämpliga
spåren.

Vad berättigar den moderna
uppfattningen, att katekesen fortfarande skall läsas, men
med huvudsynpunkten lagd på att boken är
ett märkligt historiskt dokument. Svaret
måste bli ungefär följande. Metoden med
färdiga trossatser, som mer eller mindre
re-flexionslöst skola inläras, anses numera inte
fullt lycklig. Beträffande Luthers lilla
katekes synes faran härvidlag inte vara så stor.
Striden om katekesmetoden rör förnämligast
den s. k. långkatekesens oändliga
sönderdelande och begreppsformulerande och
slutligen - det mest avita - dess bevisande med
ur sitt sammanhang ryckta bibelord. Detta
sistnämnda är katekesmetoden i sin prydno.
Dess förkastlighet ligger i öppen dag.
Kritiken av katekesen berör dock inte bara
formen utan även innehållet. Och härvidlag
måste den givetvis i främsta rummet rikta sig
mot Luthers lilla katekes. Här möter en
synnerligen allvarlig och finkänslig fråga. Men
det går inte att komma ifrån den. Luther
bygger på en annan bibeluppfattning är vår.
Detta gäller särskilt andra, fjärde och femte
huvudstyckena. Naturvetenskapens och den
moderna bibelforskningens genombrott ha ägt
rum, sedan han skrev sin katekes. Skall man
inte låtsa om detta? Eller skall Luthers
bergfasta bibeltro mörbultas och formas, så den
passar vår tids. Detta anse vi vara ett brott,
och därför läsa vi katekesens utsagor med
vördnad som mäktiga dokument över en stor
personlighet och en svunnen tids religiösa
uppfattning.

»Striden om katekesen» är alltså inte så
ba-gatellartad, som från vissa håll göres
gällande. Den måste ses i sammanhang med det
allmänna religiösa tidsläget.

Men oavsett regeringsbeslutet i
katekesfrågan erbjuder folkskolans
kristendomsundervisning flera problem. Jag ber om
redaktionens benägna tillåtelse att få återkomma.
Gustaf Pettersson

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:49:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1930/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free