- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 49:e årg. 1930 /
114

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 6. 5 februari 1930 - K. Hugo Segerborg: Teckningsundervisningen i Holland och Italien - Redaktion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

SVENSK LÄRARETIDNING

Nr 6

Fantasiteckningar av italienska folkskolebarn i åldern 8-10 år.

Här ledes alltså denna senare
huvudsakligast genom lärarens rent
psykologiska iakttagelser av barnens
individuella förutsättningar. Med andra ord,
man söker genom det senare systemet
få fram ett slags »skapande konst» -
för att nu begagna det mycket
använda (och ännu oftare missbrukade!)
slagordet - mot det förstnämndas
praktiskt-tekniska innebörd.

Italien.

Den italienska
teckningsundervisningen har intill året 1906 tillämpat
föråldrade metoder och teorier, d. v* s.
den utgjordes i huvudsak av
kopieringsövningar efter tryckta förebilder.
Först efter nämnda år och särskilt
sedan den italienska teckningslärarföre-

Redaktör och ansvarig utgivare:

Värner Rydén

Kedaktionssekreterare:
Karl-Erik Karlsson.

Redaktion:

Vasagatan 10, l tr.
Telefon: Norr 3700

Utgivningsdag: onsdag.

Expedition:

Barnhusgatan 8, nedra botten

Tel.: 3000. Norr 6000.

Kontorstid: 10-6.

Prenumerationspris:

Vi år 10 kr., V. år kr. 5:50, V4 år 3 kr.

Lösnummerpris 25 öre.

Prenumeration sker
alltid å närmaste postanstalt.

Annonspris:

för l millimeter å yttersida och sida intill text

30 öre, å innersida 25 öre; vid införande även

i Småskolan ett tillägg av 10 öre.

Annons skall vara inlämnad fredagen närmast
före utgivningsdagen.

Stockholm 1930
Kungl. Hovboktryckeriet Iduns Tryckeri A.-B.

ningens kongresser i Bologna, Perugia
och Rom, år 1909 och följande, lämnat
spår efter sig, blev man livligt
intresserad av de moderna riktlinjernas
införande vid teckningsundervisningen i
de italienska skolorna.

Den s. k. fascistiska regeringen lät
också genomföra nya reformer för
skolundervisningen i allmänhet och därvid
även för teckningsämnet. Som grund
för de nya tillämpningarna av detta
skolämne lades nu den s. k.
omedelbara inspirationen (vilken närmast
motsvarar fantasiteckning och teckning ur
minnet) med fortsättning i direkt
återgivande efter verklighet.

Den elementära undervisningen har
uppdelats i följande huvudgrupper:

1. Lärarens »orientering» vid
lärjungarnas spontana övningar i
fantasiteckning.

2. Teckning ur minnet samt
undervisning i de första begreppen om
proportioner, form och färg.

3. Teckning efter verklighet jämte
den grundläggande tekniska
behandlingen.

Första lärjungegruppen består av
förberedande klasser samt
elementar-klasserna l och 2. Teckningen
förekommer på detta stadium icke som ett
särskilt ämne (jfr vår folkskolas tre
första årsklasser). Den andra gruppen
omfattar klasserna 3 och 4 samt den
tredje gruppen övriga klasser. I samtliga
dessa klasser är teckningen ett
(självständigt ämne men anpassas i vissa fall
även till övriga skolämnen.

Färgbehandling ingår rikligt samt
med hänvisningar till exempel från
närmaste omgivning, varjämte olika
färgnyanser ’Studeras genom utförandet
av övningar med kulört papper. S. k.
tilldragelser (iakttagelser från livet i
allmänhet), omväxlande med verkliga
föremål, återges dels direkt ur minnet,
dels efter lärarens redogörelse i
förbindelse med åskådningsteckning. Förutom
nämnda utklippningsövningar såsom
färgstudier förekommer även
åskådning av konstverk, dels i original (vid

museibesök)’, dels som
färgreproduktioner och ljusbilder.

Huvudvikten vid alla dessa övningar
skall ligga däri, att läraren söker få
fram det rent personliga hos lärjungen
utan att kräva sträng noggrannhet vid
den grafiska utformningen. Barnets
individuella begrepp och
iakttagelseförmåga får alltså utgöra det centrala vid
arbetet. Goda resultat av detta
tillvägagångssätt påstås också redan hava i
rik mån vunnits.

Bland övriga skolor finnes det, utom
gymnasierna, två viktiga slag av
läroanstalter, i vilka teckningsämnet har
stor betydelse. Dessa äro den s. k.
kom-plementarskolan, d. v. s. ett slags
hantverksskola (Scuola di Avviamento al
Lavoro) och tekniska institutet
(Insti-tuto Tecnico). Den förra har under
innevarande skolår (1929-1930) blivit
utpräglad yrkesskola. I den sistnämnda
har teckningsundervisningen till
huvuduppgift »att förbereda den
allmänna kulturella bildningen» för fortsatta
studier vid högre läroanstalter för
konst och vetenskap. Undervisningen
i teckning rör sig här om återgivandet
efter naturen, dels i -skisser, dels i
fullständigt utförande. Härjämte ingå
or-neringskompositioner, geometriska och
perspektiviska konstruktioner m. m.

I samband med ovan antydda
reformer har man även velat markera en
tydlig skillnad mellan begreppen
konstskola, konstnärligt lyceum och
konstakademi. Den förstnämnda har
numera karaktären av enbart
konsthantverksskola (utbildningsanstalt för
olikartade konstyrken såsom
dekorationsmålning, grafisk konst o. s. v.)
under det att det mera konstbetonade
lyceet dels upptager en 4-årig
utbildningskurs för teckningslärare, dels
grundligt förberedande kurser för
fortsatta studier vid högre
arkitekturskolor. Konstakademierna omfatta
slutligen specialkurser i målning, arkitektur
o. s. v.

K. Hugo Segerborg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:49:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1930/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free