- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 49:e årg. 1930 /
695

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 29. 16 juli 1930 - Litteratur - Annonser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nr 29

SVENSK LÄRARETIDNING

695

litteratur.

Stigmatisationer och visioner. Av Efraim
Briem. Studentrörelsens förlag. Pris 4: 75.

Professor Briem behandlar i detta ar^
bete ett ämne, som täck vare
dagspressens redogörelser för de s. k.
underverken i Konnersreuth fått ett alldeles
särskilt intresse. Av dessa pressens
redogörelser veta vi, att den obildade bayerska
bondflickan Terese Naumann i likhet
med vad som berättas om den helige
Franciskus m. fi. fått på sin kropp
mottaga Kristi sårmärken. Och inte nog
härmed. Hon har under sina extatiska
stunder kunnat i detalj skildra vad som
skedde vid Kristi korsfästelse. Hon har
liksom varit ett ögonvittne till
sorgespelet å Golgata, hon har - och detta
är det märkvärdigaste - kunnat
återgiva en mängd yttranden av olika
personer på det språk, som talades på Jesu
tid, d. v. s. arameiska,t och som
språkmän numera i flera fall icke ingående
känna till. Fackmän ha konstaterat, att
det verkligen varit arameiska. Prof.
Briem är dock på denna punkt ganska
kritisk och håller fore, att omedveten
suggestion från den språkmans sida, som
upptecknat dessa uttalanden kunnat
spela in. Att det i övrigt här föreligger
ett fall av verklig stigmatisering och att
bedrägeri är uteslutet har intygats av
såväl läkare som teologer och
religionspsykologer, vilka på ort och ställe hava
varit i tillfälle att studera dessa
märkvärdiga fenomen. Hur skall man nu
förklara dessa? Av troende katoliker ha
naturligtvis fenomenen framhävts såsom
exempel på att underverkens tid ej ännu
är förbi, och människor i tiotusental ha
vallfärdat till Konnersreuth f or att
uppbyggas av den stigmatiserades åsyn.
Från andra håll, i synnerhet från
sådana kretsar, där man vill komma, åt
religionen, framför allt i dess katolska

tiskt godtagande av vad katolska
kyrkan finner lämpligt att utsprida eller
förneka föreliggande fäkta. Man kan
nog säga, att prof. Briem lyckats lösa
denna icke så lätta uppgift. Han går till
sin föresats med både sakkännedom och
grundlighet. Han lämnar först en
historik över stigmatisationernas förekomst
inom den kristna kyrkan samt
diskuterar sedan de förklaringar över
fenomenen, som kunna tänkas. Förf. ställer’ sig
ganska kritisk till deras inrangerande
i de s. k. underverkens kategori; Han
förnekar icke, att ett övernaturligt
ingripande här kan föreligga, men han
håller f öre, att man lika väl kan tänka sig
att krafter på det undermedvetna
själslivets område här kunna vara
verksamma. Här föreligga ännu så vidsträckta
områden outforskade, att det mycket

väl kan hända, att fenomenen kunna
förklaras med utgångspunkt härifrån,
fastän vetenskapen ej ännu hunnit så
långt, att en bindande bevisföring
härför kan lämnas. Det torde f. ö. icke
föreligga något motsatsförhållande mellan
övernaturliga och s. k. naturliga
tilldragelser. Företeelser och fenomen, som
vi äro böjda att hänföra till den
förra kategorien, torde - om vi
fullständigt kände krafternas och lagarnas
underbara samspel, få sin naturliga
förklaring. Hur man än ser saken, förtjäna
förf: s slutord att allvarligen behjärtas:
»Skådespel av denna art ha sannerligen
ingen förmåga att förnya en
gudsförgäten värld. Det enda, som verkligt kan
Överbevisa en människa om Guds och
den andliga världens verklighet är ett
människoliv fyllt av gudskärlek och
gudshängivenhet, ett människoliv
präglat av Andens levande kraft. Därmed
är även värderingen av
stigmatisatio-nerna och visionerna från evangelisk
synpunkt givna. För protestantisk
uppfattning bliva alltid dessa något
sjukligt både från medicinsk och
religiös synpunkt. För den protestantiska
kristne står det fast, att Guds vilja är,
att vi skola tjäna honom med kropp och
,s j al, icke i några extatiska rus, som
göra kroppen oduglig f or allt jordiskt
arbete utan i vårt dagliga kallelsearbete
på den plats, där vi äro ställda.
Lidandet har för den protestantiska
trosupp-fattningen aldrig något egenvärde; det
kan bliva ett medel för uppnående av
andligt gott, men det är icke något som
den kristne skall sträva efter eller med
all makt fasthålla. Blodiga extasrus, som
bryta ned kroppen, åstadkomma de än
Kristi egna sårmärken på ens kropp, äro
för den evangeliska kristne av intet
värde i jämförelse med den enkla
barnafromma lydnaden för Gud i daglig
pliktuppfyllelse och barmhärtig
kärlekstjänst åt behövande medmänniskor. En
enda sådan är för honom mer värd än
alla stigmasår.»

Edvin Aspling.

Hantverk och industri under antiken, av

Axel W. Persson. Pris kr. 5: -.
Wahlström & Widstrands förlag. Stockholm,

Den antika historieforskningen har
under de senaste åren i stor
utsträckning ägnat sig åt undersökningen av de
rent ekonomiska förhållandena. Om
dessa fann man icks många upplysningar i
de klassiska författarnås arbeten, vilka
hittills ha utgjort den förnämsta källan
för vår kunskap om antiken. I och för
sig är det helt naturligt, att vi icke hos
dessa finna några upplysningar om
hantverk och industri. Hurudan skulle
t. ex. en f ramställning av vår tids
Industri bli, om man skulle bygga en
skildring av densanlma på de upplysningar,
som Strindberg, Vitalis Nordström och
Harald Hjärne lämnat i sina skrifter.
Sedan numera det arkeologiska
materialet - om än i hög grad skiftande Och
olikartat till sitt ursprung - underkas-

Jordbruksbetonade
Fortsättningsskolor

S. N. Fridén

LANTBRUKETS BOKFÖRING

Pris 60 öre

BOKFÖRINGSBOK TILL D:o
Pris 20 öre.

Erhålles numera från oss.
Begär provexemplar!

C. E. FRITZES
Aktiebolag

täts en kritisk sovring, har man kunnat
erhålla en klarare bild av huru
»antikens vardag» tedde sig. Man måste
likväl komma ihåg, att det allt framgent
bjuder på stora svårigheter att påvisa,,
som man från visst håll velat göra,
»paralleller» till nutida historiska
företeelser. Även om likheterna många gånger
äro stora, finnes alltid betydelsefulla
avvikelser i händelseförloppet, vilka vi
icke kunna nå med våra
undersökningar, men som kunna ha bestämt
utvecklingen.

Genom sina lyckade undersökningar i
Asine och Dendra har prof. Axel W.
Persson gjort sig känd som en
framstående arkeolog och kännare av antikens
fornhistoria. För svensk publik har han
Benoni arbeten sådana som
Konungagraven i Dendra och Ur antikens liv och
kultur visat sig vara en utmärkt
popula-risator. I nu föreliggande arbete
skildrar han det näringsliv, som uppstod i
de antika statsbildningarna och dess
närmare utveckling. I åtta fristående
essayer ger han sina läsare en god
inblick i dessa ekonomiska företeelser, som
alltid ha ådragit sig uppmärksamheten.

I inledningskapitlet behandlar förf.
förutsättningarna för det fria
hantverkets uppkomst. För att detta skulle
uppblomstra krävdes en fast värdemätare
och ett bekvämt omloppsmedel -
myntet. Förf. klargör på ett synnerligen
skarpsinnigt sätt, att mynten kommit
till grekerna från babylonierna, där
värdeförhållandet 1:13,3 mellan guld och
silver uppkommit. Detta förhållande
mellan guld och silver bestod sedan med
få, tillfälliga avbrott under antiken och
medeltiden ända in i nyare tid. Det be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:49:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1930/0703.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free