- Project Runeberg -  De viktigaste strömmarna i den nutida svenska literaturen /
6

(1891) [MARC] [MARC] Author: Tor Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De viktigaste strömningarna i den nutida svenska literaturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oklanderlig som Snoilsky; som idylldiktare är han utmärkt af vekhet
och behag, men icke af någon egentlig originalitet.

*     *
*



Den unga literaturens genombrott skedde med arbeten af
satirisk och polemisk art. Det var August Strindberg, som
här gick i breschen med Röda rummet, Nya riket m. fl. arbeten.
Denne författare förtjänar och måste hafva en plats för sig i
en skildring af den svenska literaturen. På samma gång han
inför den stora publiken spelat rollen af fanbärare för den nya
riktningen, varit den som väckt det största uppseendet, det
största intresset och den största oviljan, är det svårt att
inrangera honom i en bestämd literär skola till följd af så väl hans
stora originalitet som hans stora oberäknelighet. Han är det
största, kanske strängt taget det enda geniet inom den
literaturperiod som här behandlas, den som är i besittning af den
skarpaste intuitiva blicken och den största skapande förmågan,
men han är också som författare bland de ojämnaste. Bredvid
arbeten af högt och bestående värde, fulla af originella tankar
och nya uppslag, uttryckta i en stil, som i ursprunglighet, lif
och åskådlighet söker sin like, finnas sådana som genom en
småaktig, personlig hätskhet, genom uppfattningens ytlighet och
stilens vårdslöshet med skäl skadat hans författarrykte. Han
är mångfrestande som få, han har skrifvit dramer, romaner,
noveller, dikter, kulturhistoriska arbeten, sociala,
naturvetenskapliga, kritiska m. fl. uppsatser. Han har upptagit, pröfvat,
om också icke alltid så grundligt, förkastat, om också icke
alltid på klart angifna skäl, de flesta af nutidens spörsmål och
idéer, han har alltid förstått att ställa dem i en ny belysning,
ofta ensidig, men lärorik genom den originella kraften i hans
egen begåfning. Han har något af upptäckare i sig, men han
vill vara det alltid och på alla områden.

Då hafva i allmänhet de öfriga författare, som samtidigt
med och efter honom uppträdt på skådebanan, varit mera trogna
mot de principer och ideal, som de en gång omfattat, om det
ock måste erkännas att det varit mindre geni i deras trohet än
i hans ombytlighet. Den konstform, som dessa författare med
förkärlek odlat, har varit noveller, såsom äfven naturligt är,
då det är den som bäst lämpar sig för det syftemål, de
uppställt för sig, de problem de velat dryfta, de sidor af lifvet de
velat framställa. De större romanerna äro färre, – beroende
säkerligen till stor del därpå, att författarne sällan varit i en
sådan ställning att de kunnat odeladt ägna sig åt mera
omfattande arbeten – men äfven sådana finnas dock.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:07 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlitstrom/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free