- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
44

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jehovah-tjensten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

öfverstepresterna inträda[1]. I det heliga stodo åtskilliga
bildstoder af gudar, som utgjorde likasom en hofstat åt templets
hufvudgudomlighet[2]; der befann sig äfven rökaltaret, som
uppfyllde templet med vällukt[3]. Det aldraheligaste var i
Hierapolis förbehållet åt trenne bilder: Junos och Jupiters samt en
mellan dem befintlig bild, „som ej hade någon egendomlig
form“[4]; i Jerusalem åt tvenne kolossala bevingade vidunder
(kerubim), mellan hvilka förbundslådan var stäld. — Åfven
prestklassemas indelning, förrättningar och reningsstadgar voro
i begge templen hvarandra ganska lika.

De stora festerna i Jehovah-tjensten öfverensstämma med
dess ursprungliga karakter af soldyrkan. Passah-festen
hög-tidlighöll solens seger öfver vintern och egde fördenskull rum
vid första fullmånen efter vårdagjemningen. Den var tillika
en tacksägelsefest vid begynnelsen of hebreemas nyår och af
skörden, hvarför man då offrade åt Jehovah en komkärfve
såsom förstlingen af säden, Lev. 23, 10. Passah-festen räckte
sju dagar. Från denna och till pingsten skulle man räkna sju
veckor och „börja räkna från den dagen, då man kastar lian
i säden,“ Deut. 16, 9. Vid pingstfesten, med hvilken skördens
slut firades (likasom med Passahn dess begynnelse) offrades
åt Jehovah bland annat två syra de hvetebröd: hvetet
mognade nämligen sednare än kornet. Löfhyddofesten, den
förnämsta af alla, hade en yppig karakter: man byggde på
gårdar, gator och tak löfsalar, i hvilka under sju dagars tid glada
lag höllos; nattetid eklärerades qvinnornas förgård vid templet,
och dansar uppfördes derstädes. Också firades denna fest efter
och med anledning af fulländad vin- och fruktskörd. Med
undantag af försoningsdagen, till hvilken vi återkomma längre
ned, voro således dessa högtider naturfester för solens
välgerningar. Det reformatoriska partiet, som velat förändra


[1] De Dea Syria, 31. Det aldraheligaste i Hierapolis’
tempel var några trappsteg upphöjdt, men öppet; det i Jerusalem var afstängdt med
en gnidkedja och en förlåt af purpurtyg.
[2] Så äfven i Jerusalems tempel, huru
än det reformatoriska partiet ifrade deremot.
[3] De Dea Syria, 30; 1 Kon. 6, 20.
[4] De Dea Syria, 33.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free