- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
48

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jehovah-tjensten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utmärkte sig för öfrigt äfven genom en egen drägt (en mantel
af hår), när de ej gingo alldeles nakna[1], samt genom ett
besynnerligt sätt att vara: deras åtbörder och handlingar skulle
vara symboliska uttryck af de ingifveiser de fingo från Jehovah[2].

Ur midten af detta hebreiska schamanstånd, såsom ur
träsket den sköna parnassian, uppvexte sakta och omärkligt
det ädlare profetdöme, som hemtade sina ingifveiser ur ett
klamadt Guds- och sjelfmedvetande, ur hängifvenheten till
folkets sak, ur kärleken till det rätta och goda. Bland
profeterna var det som det reformatoriska partiet uppkom. Men
ståndet i sin helhet förblef sig likt intill babyloniska
fångenskapen. De sanna profeterna utgjorde ett ringa antal och
betraktades såsom farliga omstörtningsmän, fanatiska fiender till
den gamla goda statsreligionen.

De hebreer, som voro i besittning af terafim
(husgudar), rådfrågade dem, åtminstone när en profet ej var
tillhands. Enskilda profeter och prester ifrade visserligen mot
dessa orakelgifvande inedtäflare såsom otillförlitliga och
bedrägliga, men ej såsom stridande mot Jehovah-kulten, ty
bruket af terafim var uråldrigt nationelt[3] och gängse bland de
trognaste Jehovah-tjenare. En af de äldste reformatoriske
profeterna kan ännu klagande säga: „länge skola Israels barn
för-blifva utan konung och utan furstar och utan offer och utan
altar[4] och utan ephod oeh utan terafim,“ och när han
tillägger: „derefter skola Israels barn omvända sig och söka Jehovah,


[1] Micha 1, 8; Jes. 20, 3.
[2] En af de inför Ahab och Josaphat
uppträdande profeterna vid namn Micha visade sig med ett par jernhorn, för att antyda,
att Ahab skulle störta sin fiendes magt, 1 Kon. 22. Jeremias visade sig med ett
ok om halsen till tecken, att judarna borde förblifva under babyloniska konungens
välde, Jer. 28. De symboliska handlingar Ezechiel företog kunna läsas i hans bok,
men icke här beskrifvas.
[3] D& Rakel, efter att i sju &r varit Jakobs maka, flyr
med honom från Arameen, stjäl hon sin fader Labans husgudar, i hvilkas
besittning bon måste sett en borgen för sin familjs trefnad. Då Laban upphunnit de
flyende, letar han först i Jakobs tält, derefter i de andras, efter de heliga
bilderna. Gen. 31.
[4] Egentligen vårdsten. Sådana heliga stenar upprestes efter
patriarkernas föredöme och uråldrig sed vid offerplatserna; men enär dessa stenar
i sjelfva verket tjenade i stället för bilder af Jehovah, förbjödos de af
reformatorerna genom lagstadgandet i Deut. 16, 22.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free