- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
53

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jehovah-tjensten hos hebreerna före babyloniska fångenskapen af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

väsendenas bostäder och hviloplatser, när de fulländat sitt lopp
på firmamentet. Eller, när den högste gudens boning tankes
ofvan himmelen, äro bergen dock heliga såsom de platser,
till hvilka han nedsänker sig, då han Öfverskådar verlden.
Derför voro hebreernas offerplatser belägna på upphöjda
punkter; och ordet „höjder" betyder i de bibliska urkunderna
dets&mm& som urgamla offerorter. Till „Guds berg Horeb"[1]
nedsteg[2] Jehovah när han uppenbarade sig för Moses; på
det heliga Sinai gaf han sin lag. „Här bor visserligen Gud
och här är himmelens port," utropar Jakob om det berg, på
hvilket han slumrat, då han i drömmen såg englar stiga upp
och neder mellan dess topp och himm^len. På Ebal, der
Josua byggde ett altar[3], skulle israeliterna uttala
förbannelsen; på Garizim, det ännu i denna dag af samaritanema,
ju-dames bortstötta bröder, helighållna, skulle de förkunna
välsignelsen[4]. Man „gick upp till Gud i Bethel“[5]. Salomo
offrade på Gibeon 1,000 brandoffer, „ty der var den stora
höjden" och på Gibeon visade sig Jehovah för honom i en
dröm[6]. Äfven efter templets fullbordan, fortfor denne konung
att offra och röka på höjderna[7]. Påminna icke ännu om
sol-och höjdtjensten följande stanzer, hvarmed jjMoses’ sång" äfven
i sin närvarande gestalt börjar:

Jehovah kom från Sinai
och gick dem upp från Seir[8],
han glänste från berget Paran . . .[9]


eller Deboras segerqväde:

Jehovah, när du utdrog från Seir,
när du skred från Edoms fält,
darrade jorden, äfven himmelen dröp,[10]


hvarvid är att märka, att man med Sinai såsom ståndpunkt
måste se morgonsolen uppstiga bakom Seirs bergskedja öfver
öknen Paran!

[1] Exod. 3, 1.
[2] Exod. 3, 8. „Jehovah for ned på Sinai, på bergets topp,“
heter det Ex. 19, 20, och i Micha 1, 7: „Jehovah utgår från sitt rum och far ned
och träder på jordens höjder.“
[3] Jos. 8, 30, 31.
[4] Deut. 11, 30.
[5] I Sam. 10.
[6] I Kon. 3.
[7] Ibidem.
[8] En bergsrygg i Edom belägen nordost från Sinai.
[9] Deut. 33 ff.
[10] Dom. 5, 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free