- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
114

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Oehlenschlägers Aladdin af —w

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

das och blir så att säga genomskinligt. Sagoberättaren ger
oss blott den yttré, poeten derjemte hela den inre verlden.
Och öfver sagans yttre verld, hvilken redan förut är så rik
och glänsande, kastar nu Oehlenschläger äfven hela
romantikens slöja*), och skaror af alfer och elfvor börja skymta
fram Öfver allt. Naturens fördolda lif slår ut, och jord och
haf, berg och floder, blommor och vindar lefva med och för
Aladdin. Lyckans gunstling, får han naturens innersta
lifs-princip i sin hand och rör" sig i verkligheten, som en Gud i
sin lefvande verld.

Det är endast med Oehlenschlägers dikt vi här ärna
sysselsätta oss och hvad vi förutskickat vill endast visa, huru
trogen den nordiske skalden blifvit den österländska
verlds-åskådning, hvarpå denna dikt h vilar. Ty Aladdins storhet,
hans makt och snille, sjunger ej hans, utan Allah’s pris.
Der-före att han, liksom allt omkring honom endast är ödets* det
är Allah’s skapelse, derföre att han ingenting är af egen makt
eller sträfvande, utan endast en uppenbarelseform af den
alls-mäktiges herrlighet, vänder sig all jorden omkring honom
såsom Allah’s representant, v Det är den renaste pantheism och
fatalism; Aladdins saga är dikten om ödets underbara majestät;
det är ej individen, som förherrligas, det är ödet — hvars
verk individen är.

Gulnare. I sagan är prinsessan Badrulbudur lika obekant med och ointresserad
för Aladdin, som för sin första brodgum. Hennes bortförande af Aladdin är
sålunda en våldsbragd mot henne såväl som mot Vizirens son, gent emot hvilken
Aladdin framstår såsom fullkomligt oberättigad. Oehlenschläger låter deremot
redan på förhand Aladdins bild outplånligt inpregla sig i Gulnares hjerta: då hon
sedermera genom hans underbara makt ser sig räddad från ett giftermål, som hon
afskyr, tror hon honom vara Allah’s budbärare Gabriel; underrättad att en ny
äk-tenskapsolycka hotar henne, ligger hon just på knä i bön till sin okände engel
om räddning ännu en gång— då Aladdin träder in såsom den nu åt henne
bestämda maken.

*) Oehlenschlägers införande af romantikens lifsfullhet i denna österländska
verld är särdeles lycklig och fullkomligt stilmessig. För den persiska kulturen
och dess skaldekonst är hvarje individuum af det vegetativa och animala lifvet
tillika ett tänkande och kännande väsende. Så tillhör t. ex. kärleksförhållandet
mellan näktergalen och rosen denna poesis mest älskade liksom mest älskliga
ämnen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free