- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
124

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Oehlenschlägers Aladdin af —w

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

synpunkt tillerkänna priset åt den danske skalden. Ty oaktadt

den rena stämnings-skönhet — om vi så få kalla det — som

• •

hvilar öfver „lycksalighetens 0“ äro dock de figurer, som der
röra sig, alltför löst sammansatte; bandet mellan deras yttre
©ch inre brister vid den lättaste beröring af reflexionen.
Skaldens alstringskraft; har ej varit energisk nog att föra hans
tankar in i den plastiska, lefvande verlden; och sålunda har
det hela blifvit ett skuggornas land, med idel blodlösa
gestalter, väntande att bli öfverförda i abstraktionens rike.

Dylik saft- och kraftlöshet i formgifvandet låter sig
Oehlen-schläger aldrig komma till last, liksom vi i allmänhet ej hos
honom löpa risken att se tänkaren blifva skalden öfvermäktig.
Philosoph var han aldrig, men poet var han,, i ordets
ursprungliga bemärkelse; hvad han rör vid, det lefver. Detta oaktadt
träffa yi i hans „Aladdin" ingenstädes egentliga (individuelt
utpräglade) karakterer. I hvarje annan dramatisk produkt
vore én dylik brist anledning till de mest graverande
anmärkningar; här — är den oss en anledning att beakta, huru helt

den äkta skalden sätter sig in i den verldsåskådning, till hvars

» • •

tolk han gör sig. I denna Odets verld, som Aladdinis saga
framställer, gäller mer än annorstädes Hegels bekanta yttrande
om det antika dramats personligheter i motsats mot det
modernas; att hos dem ödet är karakt eren, då deremot hos de
sednare karakteren är ödet. Vi hafvå sett hvad ödet var för
Aladdin ; tdet är detsamma för alla dem, som röra sig omkring
honom. Af Ödet oberoende, skarpt individualiserade
personligheter, skulle här vara detsamma som införandet af en ny,
mot ödet fiendtlig princip, nemligen friheten. En enda
representant för denna princip, liksom en enda karakter uti denna
dikt, ega vi uti Noureddin, Som just derföre måsté dels framstå
såsom en lampans fiende, dejs också gå under i striden. Men
äfven han är likväl i ganska allmänna drag tecknad, och
ingalunda någon synnerligt egendomlig psykologisk företeelse. Hvad
diktens öfriga personligheter beträffar, stå de alla i samklang
med det hela; deras öde är deras andliga innehåll; hvär och
en af dem framställer ej en viss karakter, utan en viss ställ-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free