- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
271

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens magi I. Inledande blick på medeltidens verldsåskådning och dennas historiska uppkomst af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tande roll, är den judaiserade Ahriman; de besatte, som vid
Jesu tid hvimla i Palestina, bevittna, att den persiska
dualismens demontro genomträngt och burit sin naturliga frukt i
judarnes fantasi- och känslolif. Vid sidan af denna fredliga
eröfnng Öppnar sig det stora krigsdramat mellan Persien och
Grekland. Ehuru detta ej framträder som ett medvetet
religionskrig, är det dock Ormuzd och Ahriman, som tillbakadrifvas
vid Marathon, Plate® och Salamis; den grekiska monismen,
som i dessa slagtningar räddas för att under någon tid ostördt
få utveckla sig i en skön och glänsande kultur. Såsom ofvan
antydts, äro magi och myndighetstro nödvändiga följder af en
dualistisk religion; den fria personlighetens inskränkning eller
upphäfvande en lika nödvändig följd af myndighetstron. Och
hvem, som betraktar stridshvimlet på Maråthons falt, kan undgå
att igenkänna tvenne andliga motsatsers, tvenne skilda
idékretsars sammandrabbning, då han å ena sidan skådar de från sina
agorai (politiska Öfverläggningsplatser) och gymnastiksalar
utdragna hellenernas skaror, som, glada och bekransade, men
utan att underskatta faran, möta österlandets otaliga af sina
ledares gissel framdrifha massor? Å ena sidan den utbildade
fria personligheten, som har sin rot i den harmoniska
verlds-uppfattningen; å andra den blinda undergifvenheten under yttre
magter. Å ena sidan frihet, å andra despotism. Man kan med
stöd af en logisk slutsats tillägga, ehuru detta synes mer
afiägset: å ena sidan rationalitet, å andra magi.

Stärkt af segern går Europa att uppsöka fienden i dess
eget land. Alexander kufvar Asien. Men den nye Akilles
fängslas i sin egen slafvinnas bojor.

Medan nämligen den helleniska bildningen utbreder sig
på ytan af de eröfrade länderna, tränger den Österländska
anden på djupet framåt i motsatt riktning. De begge
idé-strömmames böljor blandas delvis med hvarandra. I
Alexan-drias såsom i Pergamos’’ biblioteker sammanflöda Österns och
vesterns litteraturer; i dess studiesalar mötas österns och vesterns
vise; i dess lärosystemer sammansmälta Zoroaster och Plato,
fantasi och spekulation, magi och rationalism på underbaraste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free