- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
306

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Notiser - Fotografiens första uppfinnare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Notiser.



Fotografiens första uppfinnare. Vid ett möte, som af fotografiska
sällskapet i London for någon tid sedan hölls, framlades prof på fotografiens
existens redan i slutet af föregående seklet; en upptäckt, hvilken, om< den
bekräftar sig, är så mycket interessantare, som densamma äfven synes
utgöra en borgen for de fotografiska bildernas varaktighet för framtiden.
Yi meddela här några af de fakta, som vid detta tillfälle lades i dagen
och för hvilkas upptäckande äran i väsentlig mån tillkommer en Mr
Smith, kurator för „the Museum of Patents** uti Syd-Kensington.

Uti ett has i Soho, i närheten af Birmingham bodde den bekante
Mathew Boulton, en man af utmärkta mekaniska talenter, hvilken i
förening med Watt anlade den berömda ångmaskinfabriken, ursprungligen
belägen uti Soho. Efter Bonltons död, som inträffade år 1809, synes hans
bibliotek hafva lemnats o rubbad t nnder ett halft sekel; och först i våra
dagar påträffade man, nnder städningen af detsamma, en mängd
skrynkliga, hopvecklade pappersark, på hvilka funnos bilder af ett högst
märkvärdigt slag. Till större delen bestodo de af kopior efter Angelika
Kanf-mann. Alla sådana pappersark, som funnos i biblioteket, äfvensom andra
sedermera upptäckta, hade samma utseende och egenskaper, nemligen en
glatt yta med små fernissaktiga fläckar och rispor; ljus och skuggor voro
väl återgifha och en omkastning af originalfigurernas ställning egde rnm
på dem alla, så att samtliga nymfer oeh kupidoner syntes vara
venster-händta. Dessa papper sändes till London för att undersökas af de bästa
autoriteter i ämnet, hvilka förklarade taflorne hafva åstadkommits medelst
en procednr, fullkomligt olika hvarje hittills känd. Yid fortsatta
efter-sökningar i Soho påträffades ännu flera sådana taflor och slutligen tvenne
plåtar af metalliskt silfver, fullkomligt liknande dem, hvilka Daguerre
begagnade nnder fotografiens första dagar. På hvardera af dessa plåtar fanns
en svag bild (föreställande den nämnda byggnaden i Soho), hvilken bar
så tydliga spår af att hafva frambragts medelst ljusets inverkan, att alla
antoriteter genast förklarade densamma vara en fotografi, som tagits
direkte, medelst en kamera. Yid dessa plåtar var fastad en nota, som
förklarade dem utgöra afbildningar af byggnaden i Soho, tagna år 1791.
Äfven erfor man sedermera att uti Boultons bibliotek en kamera af
ungefar samma storlek, som den för de nämnda fotografiska bilderna behöfliga,
en gång blifvit fonnen, men sedan förkommit. I trots af de ifngaste
efterforskningar har man icke lyckats återfinna densamma.

Om dessa upptäckter bekräftas, så följer deraf att Bonlton, (länge
före Niepcé och Dagnerre) varit fotografiens uppfinnare. Likheten mellan
de ofvannämnda plåtarne och Daguerres tidigare produktioner är
märkvärdig, såvida den endast är tillfällig och ingen mellanlänk mellan de
båda procedurerna skulle existera. Men det märkvärdigaste i hela denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free