- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
341

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens magi. II. Kyrkans magi af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

privilegium och ett vapen till Satans bekämpande; den sed*
nare en djefvulskonst till otrons och ondskans befrämjande.
Under en monistisk verldsåskådning är magien endast en
förberedelse till naturfilosofien och viker efterhand för denna,
till hon stannar inom de lägsta folkklasserna såsom residuet
af ett öfverlefvadt utvecklingsstadium. De dualistiska
religions-systemerna deremot försmälta på det innerligaste med magien,
gifva henne samma allmänt och evigt gällande kraft, som de
tillerkänna sig sjelfva, sätta henne på sin egen herrskarestol,
i gestalten af en gudomlig och sakramenterlig hemlighet. Först
då förmår det magiska åskådningssättet trycka sin pregel på
hela tider och kulturperioder; först då — efter sin splittring i
en himmelsk och diabolisk och i det kausalförhållande
hvaruti hon ställts till menniskans timliga och eviga räddning,
timliga och eviga förderf — blir hon allherrskarinna öfver
folkens känslo- och fantasilif.

Vår öfverbUck af medeltidens magi må börja med en
skildring af den himmelska och privilegierade magien, det vill
säga den kyrldigat för att derefter öfvergå till den illa
an-skrifna lärda magien (astrologien, alkemien,
besväijningskon-sten) och den förföljda folhmagien (i hvilken kyrkan såg den
egentligen diaboliska) och sluta med en framställning af den
förfärliga katastrof, som framkallades af kampen mellan dessa.
Det är icke skildrarens skuld, om läsaren i den kyrklig&
ma-gien skall finna en karrikatur af det heliga, en karrikatur, i
hvilken det komiska Öfverväges af det vidriga. Ju mer
objektiv framställningen vill vara, desto obehagligare blir bilden.

Vi skola derför fatta oss kort.

*



Lik en omtänksam moder vårdar sig kyrkan om
menniskan och omgifver henne från vaggan till grafven med sina
magiska skyddsmedel. Kort efter barnets födelse måste presten
vara redo att begjuta det med vatten, som genom bön och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free