- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
343

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens magi. II. Kyrkans magi af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och skafifc rum åt den helige ande. Medelst dessa magiska
ceretnonier blir barnet i kyrkan upptaget och för framtiden
delaktigt af det skydd hon förlänar mot det onda.

Dopvatten eller vigvatten, drucket af sjuke och svage,
l&ker och stärker; stänkt på åkern, befordrar det hans
fruktbarhet; gifvet åt husdjuren skyddar det dem mot hexeri.

Likasom dopet är det första räddande och helgande
nåde-medlet, som räckes menniskan, så är smörj elsen med helig .
olja, företagen på dödssängen, det sista. En dem emellan
städse flödande källa till kraft och helgelse är eucharistien,
i hvilken „brödet och vinet, som ställas på altaret, efter gjord
konsekration, äro Guds sanna lekamen och sanna blod,
hvilken lekamen på sinnligt vis (sensualiter) i sanning beröres
och brytes af prestens händer och söndertuggas af de troendes
tänder“6). När presten uttalat det förvandlande ordet, lyfter
han h ostian ®), nu icke längre ett bröd, utan Kristi kött, i
höjden, församlingen knäböjer, och klockornas ringning
till-kännagifver för nejden, att det största af alla magiska verk
är fullbragt. Ätet af de troende ingår Kristi kött i deras
eget kött och blod, samt stärker underbart själ och kropp7).

i * *

ven ordets magt, dock i en rationalistisk tid låtit sig förleda att afskaffa
besvärjelsen, hvars formulär („Jag besvärjer dig, orene ande“ . .. „så fly nu bort, du
fule djefvul“ &c) är så kraftigt och desslikes så uppbyggligt.

5) Vi hafva här gjort ett utdrag af den formel, som på konciliet i Bom år
1059 förelädes, vid hotelse med döden, Berengar af Tonrs att besvälja.

•) Den i l 2:te århundradet vid nattvarden i stället för brödet införda
oblaten erhöll namnet hostia.

*) Danske theologen Martensens i våra dagar gjorda upptäckt, att den i
nattvarden erhållna spisen ej endast är för själen, utan ock för det kroppsliga,
för närandet af vår uppståndelses-lekamen, är egentligen icke ny; den i
Mithras-mysterierna invigde hedningen undervisades, att det helgade brödet och det
helgade vinet, assimilerande sig med hans kött och blod, skänkte odödlighet åt hans
kroppsliga varelse. Likartade förutsättningar föda i skilda tider likartade tankar.

En för medeltidens theeloger vigtig fråga, som alltifrån Petri Lomhardi tid
ända inemot 17:de århundradet med stor häftighet afhandlades, framstäldes i
följande form: Har en råtta, som ätit en hostia, dermed blifvit delaktig af Kristi
lekamen? I sammanhang härmed frågades: huru är en råtta, som ätit Kristi
lekamen, ail behandla — hör hon äras eUer dödas? Bör sakramentet äfven i råttans
mage tillbedja»? Om man i en råtta» mage finner något af det vigda brödet, är
nma skyldig att tjetf förtänt det? livad har man att göra, om man omedelbart
efter sakramentets undfående angripes af kräkning? Då en råtta kan äta hostian,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free