- Project Runeberg -  Svensk månadsskrift för fri forskning och allmän bildning / Första Bandet (Januari-Juni) /
359

(1864) [MARC] With: Carl Simon Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Medeltidens magi. II. Kyrkans magi af Victor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med denna sats pröfva i hvilken mån reformationen, som vill
återgifva den inre myndigheten — den enskildes förnuft och
samvete — dess rätt, ännu har lyckats i sin uppgift. Luther
och Calvin angrepo många magiska bruk, de klippte många
grenar af dualismens träd, men läto den ännu lefnadsfriska
stammen stå. Men ett dualistiskt religionssystem måste på
grund af sin egen oförnuftiga verldsåskådning förr eller
sednare ånyo antasta den inre myndigheten och göra sig sjelft
till en allenagällande yttre; det måste ovilkorligen urarta till
en statuarisk fetischtjenst eller falla för en fullständigt
moni-stisk reformation. Vår tid är en brytningstid mellan dessa
krafter. Å ena sidan sväfvar djefvulstron, predikad från tusen
talarestolar för den stora massan, som ett Damoklesvärd
Öfver civilisationens hufvud; å den andra utbreda filosofien
och naturvetenskapen en rationel och monistisk
verldsåskådning till en allt större krets. För den, som vill intaga sin
plats i denna högvigtiga kamp, må vi till slut upprepa dessa
ord af den ädle Bunsen[1]: „Hvarhelst i religion eller stat
eller civilisation, i konst eller vetenskap, det inre utbildar sig
kraftigare, det andliga eftersträfvas, vare sig med större eller
mindre ombildning af det bestående, der måste vara framsteg»
ty ur det inre kommer lifvet till det yttre, ur medelpunkten
till omkretsen. Der är alltså vägen, som går till lifvet. Der
Öppna sig nya andens vägar, och genien lyfter sina vingar
med gudomlig säkerhet. Om detta är sannt, måste det motsatta
inträda öfverallt, der det yttre blifvit mer och mer framhållet,
der tecknet alltmer satts i stället för väsendet, symbolen och
det yttre verket för den inre handlingen och samvetet, der
den glatta formen tagits för innehållet, den yttre enformigheten
för lefnadsenheten, skenet för sanningen. Der måste alltså
förbereda sig en olycksdiger framtid, huru än det närvarande
ser ut.“

                                        Victor Rydberg.

*



[1] „Gott in der Geschichte“, III.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:53:39 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmantidsk/1/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free