- Project Runeberg -  Svenska metodismen i Amerika /
41

(1895) [MARC] Author: Nils Magnus Liljegren, Nils Olof Westergreen, Carl Gideon Wallenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 41 —

ursprungliga medlemmarne af "den heliga klubben" samt
stått troget vid hvarandras sida. Då Whitefield predikade i
Amerika, ådrog han sig storartad uppmärksamhet genom sin
underbara vältalighet, och bland hans många beundrare
märkes i synnerhet det kalvinska presterskapet. Den lika
ryktbare som lärde Jonathan Edwards, rektor vid högskolan i
Princeton, mottog honom med öppna armar. Whitefield
måste läsa kalvinisternas märkvärdiga teologi och se, huru stort
det är att Gud har af evighet bestämdt somliga till evigt lif
och andra till evig död. Han gjorde så ocli blef derefter en af
de ifrigaste förkämpar för läran om det absoluta nådavalet.
Bröderna Wesley voro deremot armenianer. En liten
förklaring af detta ord torde för en och annan vara välkommen.
Arminius hette en professor i Leyden, som i början af
sextonhundratalet sökte påvisa det skriftvidriga i den mycket
gängse läran om nådavalet; och hans namn liar i
kyrkohistorien blifvit användt på den åskådning, som ogillar Kabins
predestinationslära. Wesley trodde således i likhet med
Arminius, att Guds nåd var fri för alla, utan afseende på person,
samt att den troende kan falla ur nåden, hvilket kalvinisterna
förneka. Dessa tvenne åskådningar äro hvarandra
diametralt motsatta: är den ena sann, så måste den andra vara falsk
och tvärtom. Ej heller kunde så olika läror förfäktas i samma
kyrkor, hvarför David och Jonatan måste skiljas.
Whitefield blef ledare för den gren, som är känd under namn af
"kalvinska metodister." Ehuru skilda åt i sin verksamhet,
förblef likväl deras vänskap med några obetydliga afbrott
densamma, och då den trogne vännen låg på sitt sista, sände
lian de begge bröderna en guldring såsom ett tecken på sin
vänskap för dem. När sedermera kunskapen om Whitefields
död nådde Wesley, höll han likpredikan öfver den andliga
vältalaren i sitt eget kapell i London.

Medan vi nu äro inne på kapitlet om Wesleys vänner,
torde det vara lämpligt att omtala ännu en, nemligen John
Fletcher. Född i Schweiz af franska föräldrar, blef han i
Genève uppfostrad för det andliga ståndet, men fick en
afgjord motvilja för Kalvins teologi. Då han ej kunde antaga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmetiamer/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free