- Project Runeberg -  Svenska metodismen i Amerika /
116

(1895) [MARC] Author: Nils Magnus Liljegren, Nils Olof Westergreen, Carl Gideon Wallenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 116 —

ska framställer saken sålunda, att menniskan skall af Gud
omvändas, hvilket ej metodistkyrkan förnekar, men
framhåller förnämligast, att menniskan, då Guds Ande verkar på
hennes hjerta, skall omvända sig till Gud, ej såsom ett
mekaniskt verk, utan såsom ett för sig sjelf ansvarigt väsende,
utrustadt med fri vilja.

Den lutherska kyrkan påstår menniskan vid hennes
omvändelse vara fullkomligt passiv, liggande orörlig såsom en
stock, en sten eller saltstod, som måste genom främmande
kraft upplyftas, tills Gud ingjuter tron i henne, och hon
sålunda varder genom Guds mägtiga kraft ändtligen omvänd •
vidare läres, att en menniska, som ej är född på nytt, ej ens
har något begär efter att höra evangelium eller kan deraf
tröstad varda.

Metodistkyrkan lärer deremot, att menniskan ej kan
betraktas på fö ren äm da sätt, utan som ett moraliskt väsende;
att hon såsom sådan är aktivt medverkande för emottagandet
af frälsningen, och att då Guds Ande verkar på henne, hon
har förmåga ej blott att tillsluta hjertats dörr, men äfven att
hora och upplåta dörren. Vore menniskan passiv vid sin
omvändelse, så vore hon val otillräknelig så att säga, och Gud
skulle då vara orsaken till hennes förtappelse, då han skapat,
men sedan ej omvändt henne; är hon deremot aktiv, så blir
hon sjelf skulden, om hon ej använder den kraft hon eger att
emottaga det goda, som henne erbjudes.

Om rättfärdiggörelsen.

Båda kyrkorna tro och bekänna, att ingen menniska är
af naturen rättfärdig, god och passande för att vara i Guds
gemenskap, utan måste af hans nåd rättfärdiggöras; dock
råder angående begreppet rättfärdiggörelse temligen olika
begrepp.

Den lutherska kyrkan utsträcker menniskans bättring
och i sammanhang dermed äfven hennes rättfärdiggörelse till
en genom hela lifvet dagligen fortgående bättringsprocess,
som först i döden blir fullbordad.

Metodistkyrkan lär, att rättfärdiggörelsen är en hand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmetiamer/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free