- Project Runeberg -  Svenska metodismen i Amerika /
119

(1895) [MARC] Author: Nils Magnus Liljegren, Nils Olof Westergreen, Carl Gideon Wallenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 119 —

mägtig, ej blott att binda den starke, utan att utkasta både
honom och hans boting, taga bort hans vapen ocli skifta hans
rof; att synden är af mångfaldig art och beskaffenhet, men
att Gud lofvat rena oss från all orenhet, och att "Jesu Kristi,
hans Sons, blod renar oss af alla synder,1’ och att han är
mägtig att till det yttersta frälsa alla dem, som tro efter hans
mägtiga starkhets verkan. Den påstår derför, att alla de,
som med skriftenlig tro omfattat Kristus och äro omskurna
med Kristi omskärelse, hafva aflagt syndakroppen i köttet,
att de, som Kristus tillhöra, hafva korsfäst sitt kött samt
med lustar och begärelser, ocli uppmanar en hvar att
bortlägga den gamla menniskan, ja att lägga nu bort allsammans
samt fly allt, som ondt synes.

Den lutherska kyrkan framställer Rom. 7: 14—25 såsom
beskrifning på en troende kristens inre tillstånd och hemtar
derur sina stöd för att bevisa "evangelii svaghet,1’ att en
kristen är köttslig, såld under synden, att han gör det onda, som
han icke vill, samt påstår, att synden är ett vilkor för
fortfarande behof af Frälsaren från synd.

Metodistkyrkan tror ej, att Rom. 7 är någon beskrifning
på en pånyttfödd kristens tillstånd, utan linner detta vara en
beskrifning på en öfver synden genom lagen väckt menniskas
bättringskamp, innan hon med frälsande tro omfattat
Kristus, hvaremot den i Rom. 8 kap. finner beskrifning på en
själ, som är rätteligen fri, och framhåller, att evangelium är
en Guds kraft till salighet (frälsning) för en hvar, som tror.
Det förra systemet framställer den troende såsom klagande,
trånande och suckande efter frihet, men finnande sig såld
under synden, köttslig, svag, magtlös; det senare visar deremot
en troende varande glad, fridfull, frimodig och stark i
Herrens kraft, förmående allting genom Kristus, som honom
mägtig gör, fri från syndens träldom, från vandringen i köttet
och från det köttsliga sinnet.

Om synd och frestelse.

Lutherska kyrkan sammanblandar begreppen synd,
be-smittelse, frestelse, fel och brist med hvarandra, och detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmetiamer/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free