- Project Runeberg -  Svenska metodismen i Amerika /
125

(1895) [MARC] Author: Nils Magnus Liljegren, Nils Olof Westergreen, Carl Gideon Wallenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 125 —

lames föreskrifter. Denna kyrka förkastar
statskyrkosystemet såsom varande i uppenbar strid med Guds ord och den
apostoliska kyrkans föredöme.

Den anser en hvar ordentligen kallad att predika Gods
evangelium, som, utrustad med passande gåfvor och egande
kristlig erfarenhet, erhåller församlingens uppdrag att tala
offentligen vid dess sammankomster, men påstår, att otrogna
predikanter äro absolut skadliga, och försöker att i
öfverensstämmelse dermed vakta för falska profeter.

I afseende på styrelsesätt kunna båda kyrkorna vara
både med och utan biskopar, hvilket de ej anse hvarken
absolut nödigt eller obibliskt, utan beroende af tider och
omständigheter.

I seder och bruk utmärker sig metodistkyrkan för stor
frihet och enkelhet samt förkastar i likhet med den
reformerta kyrkan i öfrigt allt, som har katolsk prägel och
anstrykning samt söker i stället att så mycket som möjligt
närma sig den apostoliska kyrkans sätt och former; sålunda
har den inom sig upptagit de apostoliska benämningarne af
äldste och diakoner, föranstaltat om gemensamma
kärleksfester etc.

Om dopet.

Båda kyrkorna tro och lära, att barn äfven skola döpas,
men skälet härtill är för de olika kyrkorna väsendtligt olika.

Den lutherska kyrkan lär, att barnen vid födelsen äro
djefvulens barn, men pånyttfödas i dopet och blifva då Guds
barn; ej nog dermed, utan den uttalar ock sitt anatema öfver
dem, som lära, att barn kunna blifva saliga utan dop, och
hänvisa sålunda i sin obarmhertighet millioner själar till
förderfvet. Katekesen och en eller annan af kyrkans
privatskrifter förneka visserligen detta, men inkonseqvent samt i
strid med augsburgiska bekännelsen och systemet i öfrigt.

Den lutherska kyrkan döper barnen för att göra dem till
Guds barn och sätter således Kristi tecken, på hvad enligt
dess lära är djefvulens egendom ; den lägger för öfrigt
frälsningen i dopet, lärande, att det frälsar från synden, döden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmetiamer/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free