- Project Runeberg -  Svenska minnen från Böhmen och Mähren : kulturhistoriska skisser från trettioåriga kriget /
48

(1910) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Käjsar Rudolfs skattkammare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

48

mark i det trettioåriga krigets sista år styrt sina steg till
Prag och tagit det krigsbyte, som blev Sveriges kanske
varaktigaste kulturella vinst av den stora kampen.

Denna skattkammare — oförliknelig i hela det dåtida
Europa — hade i själva verket gamla anor. Redan Karl IV
hade smyckat sitt älskade Prag med klenoder, som gjorde
Böhmens huvudstad till en farlig medtävlare med själva
käjsarstaden vid Donau. Ferdinand I hade byggt Belvederen,
den italienska renässansens bästa dåtida byggnadsverk norr
om Alperna. Ärkehärtig Ferdinand av Tyrolen, som i 15 år
var ståthållare av Böhmen, hade från sitt slott Ambras vid
Innsbruck flyttat sina konstskatter till Prag, och Maximilian
II anlade i Prag en konstkammare och lejonbur m. m.

Men först under Rudolf II nådde detta konstsamlande
sin höjdpunkt. Käjsaren hade agenter i nästan hela Europa
för att uppköpa antikviteter och rariteter, och till och med
från det nyupptäckta landet på andra sidan Atlanten
hämtades en mängd etnografiska föremål och kuriositeter. Någon
systematisk reda var det visserligen icke i detta samlande,
ty de nyförvärvade sakerna uppställdes i Hradschins
slottssalar huller om buller, allt eftersom de kommo. Det hela
verkade sålunda mindre som ett konstgalleri än som ett
antikvitetsmagasin eller rent av såsom ett Barnummuseum,
ty vid sidan av världens yppersta konstverk kunde man
finna sådana kostliga ting som t. ex. en sirentand från
det egeiska havet, två spikar ur Noaks ark, härtig Premysls
mössa och tofflor med mera sådant. Men med allt detta
skräp följde också den klassiska konstens yppersta klenoder.
Den böhmiske målaren Jan av Cåch hämtade till Prag
många tavlor. Skopas’ »Ilionevs», som den konstkunnige
Johan av Aachen hittade hos en judisk lumphandlare i Rom,
köptes för 34,000 dukater. Albrecht Dürers
»Rosenkransfesten», som målats för Bartolomei-kyrkan i Venedigs Tyska
hus, tillhandlades för 20,000 dukater och bars (1506) över
Alperna av fyra man för att inte skadas på vägen. Liksom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:54:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svminnen/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free