- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Necken 1880 /
97

(1880-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:o 14. 15 Juli 1880 - Anmälan - Adeline Patti (forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 14

d. IS Juli 1880

I hvarje nummer ett eller flere nya
och företrädesvis lätta
musikstycken för piano eller sång.

Innehåll: Anmälan. — Adeline Patti (forts.). —

Marseljäsen nu och förr (forts, och slut). —
Schumanns-festen i Bonn. — £tt groll. — Krönika. — Hvarjehanda.

Pianomusik: Ett landtligt minne af Adolphe
David.

Anmälan.

Ti tillåta oss göra våra liisare
uppmärksamma på, att tidningens
musik-afdelning är fran och med >:r 18 afsedd
att kunna frånskiljas texten samt
nummer för nummer hopsamlas till ett
MXJSIK-ALBXJM.

I textafdelningeu skall inom kort
börja införas en serie musikhistoriska
bilder från äldre och nyare tider,
populärt affattade samt försedde med
teckningar. Vi tro oss härmed i väsentlig
mån gagna den musikaliska bildningen.

Prenumeration å Necken

kan ske å alla postkontor, hos de fleste
Herrar Bok- och Musikhandlare samt
äfvenå de större tidningskontoren m. fl.
ställen.

Inom hufvudstaden kan abonneras
äf-ven genom att i biljett till Seckens
expedition Urvädersgräud >’:o 9 (Söderi
tre trappor upp uppgifva sin adress, da
tidningen gratis hemsändes och budet
mot tryckt qvitto emottager
prenumerationen.

Pris: helt år 5 kronor; 8 q vart al,
4 kr; lialft år 3 kr.; ett qvartal 1,50
kr. postarvodet Inberäknadt.

Lösnummer 25 öre.

Obs.! Hvarje nummer innehåller
musik till flerdubbelt värde af hvad
tidningen kostar.

Nya prenumeranter kunna ännu
erhålla tidningen från årets början.

Redaktionen.

Naturen har i ovanligt hög grad
be-gåfvat denna berömda konstnärinna med
fint öra, snabb uppfattning och ett
orubbligt troget minne. Intonationens ofelbara
renhet är känd. Huru fast hennes
föreställning om de rigtiga tonafstånden
be-herskar det alltid villfarande verktyget
rösten, oberoende af alla • hjelpmedel, derpå
må ett exempel från senaste datum
anföras. Man gaf till hennes benefice ’Faust’
af Gounod. Efter juvelarian i tredje
akten inträffade en uthållande applåd,
hvar-på följde en lång fullständig ovationsscen:
kransar flögo fram ur logerna,
jättebuketter, ja, hela blomsterkorgar sändes från
orkestern upp till henne; allt emottogs
under oräkneliga komplimanger och till
slut hördes allt flere och flere rop på da
capo af arian. Utan att gifva orkestern
något tecken, ansätter hon drillen på h,
från hvilken temat i sexter uppfladdrar
liksom på ett band — orkestern faller in

I i nästa takt och de stämma klockrent
tillsamman. Det långa och sorlande
afbrot-tet kunde icke förvilla henne från att fritt
i angifva den riktiga tonen.

Hennes minne gränsar till det
under-j bara. En ny roll inlär hon fullständigt
med att sakta genomsjunga densamma två
! till tre gånger, och hvad hon en gång
lärt och sjungit offentligt, det glömmer
hon aldrig. Jag öfvertygade mig ofta. att

hon till de operor, dem hon förut sjungit,
hvarken hade sångstämmor eller
klaver-utdrag med sig på resorna. När "Don
Pasquale’ gafs förra året i Wien, besökte
jag sångerskan efter första akten. Midt i
konversationen anhöll hon plötsligt att man
måtte anskaffa ett klaverutdrag till operan.
Hon slog upp ett ställe i andra akten,
sjöng sakta två takter och lade derpå
boken ifrån sig, fortsättande den afbrutna
konversationen. ’Hvad var det?’ frågade
jag. Ungenting; denna opera, i hvilken
jag sista gången uppträdde för ett år
sedan, känner jag fullkomligt utantill, men
i förrgår sjöng jag Linda, som ni vet, och
då föll det mig in, att ett ställe der måtte
begynna på alldeles samma sätt, som en
sats i andra finalen af *Don Pasquale’;
jag ville nu endast förebygga möjligheten
att råka in på ett annat motiv.’ Detta
är det enda fall af momentan osäkerhet i
hennes minne jag känner. Tio år sedan
sjöng hon för mig en mazurka af Strauss,
som jag år 1863 ofta på hennes önskan
hade spelt, men som hon sedan dess ej
fatt höra.

Hon öfvar solfeggier en half timma
dagligen, merendels mezza voce; rollerna
repeterar hon icke. Aldrig öfvar hon en
min eller en gest framför spegeln —
dermed lär man sig bara grimaser (singeries)
menar hon.

III.

I början af år 1863 kom Adelina Patti
första gången till Wien och gasterade med

Utgifvare: AlFRED LöNDGREN.

JSTOCKHOLM, JSAAC ^IARCUs’ J3oKTR.-y*KTIBOOt.AO 1880.

ADELINE PATTI.

Utkommer den l:sta och 13:de
i hvarje månad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:23:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1880/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free