- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Necken 1880 /
100

(1880-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 14. 15 Juli 1880 - Ett groll - Krönika - Hvarjehanda - Annonser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blir inte med på första representationen;
han tyckes förutse en katastrof. Utgifterna
för denna tre-akts opera hafva redan stigit
till 190,000 francs. Nåja, om fredag
smäller det, då få vi se . . .

Första representationen egde verkligen
äfven rum fredagen den 13 Mars 1861,
och morgonen derpå skref Berlioz till sin
väninna madame Massart: ’Du himmelens
Gud! en sådan representation! Sådana
gapskratt! Parisaren visade sig i går i ett
nytt ljus, han skrattade åt den fåniga
stilen i musiken, han skrattade åt en
narr-aktig orkestrerings galna upptåg, han
skrattade åt en oboes barnsligheter, med ett
ord, han tvck’s förstå, att det också finnes
en stil i musiken. Också har publiken
uthvisslat all denna uselhet. ’ — Sju dagar
sednare skrifver han till sin son: ’ Andra
föreställningen af Tannhäuser var ännu
värre än den första. Man skrattade inte
så mycket, man var ursinnig och hvisslade
så mycket tygen höllo. Efter spektaklet,
på sjelfva trappan, behandlade man helt
högt den stackars Wagner som en
hum-bugsmakare, en idiot. Fortgår det på det
här sättet, så kommer representationen att
afbrytas och då är saken klar. Pressen
utdömmer pjesen enstämmigt. Hvad mig
beträffar, så är jag grymt hämnad!!’

Han blef dock straffad för detta sitt
uppförande mot Wagner, han besinnade
icke att, då han bidrog till Tannhätisers
fall, han med detsamma förberedde
Tro-janernas störtande inför en publik, som
antingen skulle höja de båda
nyhetsma-karne till skyarne eller ock utan åtskilnad
fördömma dem båda. Man ansåg dem
och deras verk så af samma skrot och
korn, att Cham i Charivari tecknade
en karrikatyr föreställande Tannhäuser i
form af ett litet barn, som bad att få se
sin lilla bror Trojanerna. Och dock
dref Berlioz sitt hat och sin forblindelse
gentemot Wagner så långt, att han i
början trodde sig hafva rensat platsen till sin
fördel, då Tannhäuser föll. Han
invaggade sig ännu alltjemt i illusioner, han
skref en vacker afton: ’Trojanerna äro
nu bestämdt antagna på operan. Men
Gounod och Gevaert skola gå före mig;
der ha vi såledas för två år. Gounod har
klifvit öfver Gevaert, som skulle varit
först. Och ingendera af dem är ännu
färdig, då jag deremot skulle kunna börja
repeteras redan i morgon!’ . .. Ack! huru
många flera än Gounod »klefvo» icke öfver
både honom och Gevaert. Trött på
striden, lemnade han ändtligen Trojanerna
till Théatre-Lyrique, der de dock ledo
skeppsbrott i hamnen: denna operas fall
var betalningen för den andras, och
Berlioz dog af detta nederlag. Wagner var
i sin ordning grymt hämnad.

Krönika.

’Solen glimmar blank och trind’. Vi
äro midt inne i den döda säsongen — så
vidt det öfverhufvud ens kan talas om
någon sådan ens för den gatutrognaste

i Stockholmare, som, promenerande i
kungs-trädgården, nästan samtidigt kan lyssna
till tre olika orkestrar, kan sätta öfver
till djurgården och låta örat dricka allt
dess klingelikling, dess operetter ej
för-glömmandes; kan i musikalisk(-gurmandisk)
afsigt äfvenledes freqventera åtskilliga
ut-värdshus; kan hemma slumra in och vakna
vid tonerna af den tyska hornsextetten,
i som blåser ”Klara stjerna’ — staccato och
marseljäsen nied qvintföljd i andra takten;
kan, ifall turen är god, råka bo vägg i
; vägg med någon rigtigt handfast
dans-musikdunkare con pedale o. s. v. ända till |
det musikaliskt onämnbara, vi mena
positiven, dragharmonikorna, blinda gumman;
j kan med ett ord icke behöfva göra stort
annat än — välja. Och icke destomindre
herskar saison morte. Medgifves att Aug.
Meissners konserter utgöra, om något, en
lefvande protest mot det dvallika i
atmo-sferen; men en eller ett par enstaka vitala
företeelser upphäfva näppeligen
förhållandet. Nej, de susande vindar, de qvittrande
foglar, de plaskande böljor och — för- I
stås på eftermiddagen — glasens klang,
se detta tilltalar en genuin stockholmare,
detta är hans skönaste musik ’i
midsommartider’.

Oss undföll ordet: dvallik atmosfer. En
sådan alstrar lätt åska. Sannt är att,
musikaliskt taget och liknelsevis, det käns
åska i luften. Ty hvässas icke just nu
småningom de viggar, som en dag skola
i form af koralkritiker bryta löst, för att
välgörande återställa ett efterlängtadt
normalt kyrkomusikaliskt förhållande, då det
| nog lärer komma att visa sig ur hvilket
moln det blixtrar skarpast. Tung,
hem-1 lighetsfull hvilar också luften — alltid
liknelsevis taladt — öfver musikaliska aka- j
demien, hvarest tvenne lärareplatser, en
i orgelspelning och en i ett annat ämne,
som lärer skola heta komposition, skola [
tillsättas. Här är dock, åtminstone från
akademiens sida, hvarken fråga om åska
eller blixt — tvärtom, om solsken,
nem-ligen om det välbehagets väna solsken,
som från pluraliteten af akademiens
till-städesvarande ledamöter vigande kommer j
att gjutas öfver de tvenne X, hon i sin
vishet känner sig manad att kora. Som sagt,
något musikatmosferiskt utbrott kommer
näppeligen inom akademien i fråga. För
närvarande njuter hon ferier.

Den som längst motstod sommarferiernas
lockande makt var kapellmästaren
Nord-qvist med sällskap. Nu har han återvändt
från sin glansrika
Göteborg-Kristianiase-jour. Avisorna ha, i dubbel bemärkelse,
förkunnat lofvet.

Våra komponister tyckas, äfven de, ha
tagit sig lite semester — synnerligen i
betraktande af utståndna ansträngningar i
och för Vegafesten, med tvåsidiga
marscher, polkor o. s. v.

Stiltjen är fullständig.

Hvarjehanda.

Ett minne. På Covent-Garden (teater
i London) hände det under en
föreställning, i hvilken Maria Malibran utförde
Desdemonas rol i Othello, af Rossini, att
en mängd blombuketter föllo på scenen
och midt bland blommorna framstack en
banknot om tusen pund sterling till
inne-hafvaren, kastad af en hänryckt beundrare
till den ryktbara sångerskan.

Publiken fordrade med högljudda rop
att papperet skulle läsas och Othello
närmade sig med mycken kallblodighet
su-flörluckan och läste som följer.

’Engelska banken. God för tusen pund
sterling, som den vid anfordran betalar till
innehafvaren.*

Publiken skrattade; men Malibran
hvi-skade några ord i örat på tenoren, som
tillade följande punkt:

— Mina herrar, mina damer! vi
beklaga att vi ej i sin helhet kunna läsa
innehållet af detta bref, som vi öppnat af
misstag och som är adresseradt till de
fattiga i förstaden.

En åska af applåder aflöste dessa ord;
publiken hade fattat Malibrans delikata och
filantropiska handling.

På en kyrkogård någonstädes i Italien
läser man följande grafskrift: »Här hvilar
N. N., basunist vid filharmoniska
sällskapet; för att resa sig upp väntar han på
signal från domsbasunen.»

På generalrepetitionen till sista
långfre-dagskonserten (Skapelsen) hade inga
bänkar framsatts, utan repeterade kören
stående. När det led mot slutet utbrast en
korist förtretad: ’Nu har jag stått här i
sex dagar, jag går nu efter en stol för
att få hvila på den sjunde*.

Tvenne parisare höllo på boulevard St
Martin följande samtal:

— Nå den stackars A. han har då som
sångare en gemen otur. Har han inte nu
också gjort fiasko i landsorten?

— Han är förlorad. De aftnar han
spelar Wilhelm Tell består publiken honom
— äplet.

E. NORBERGS PIANOMAGASIN

ÅLANDSGATAN 24

Stort lager af Tafflar, Pianinon och Flyglar till olika, men

billiga priser.

NORBERGS PIANOMAGASIN

ÅLANDSGATAIj 24.

Obs.! Hvarje nummer af Necken innehåller ny pianomusik till flerdubbelt värde af hvad tidningen kostar.

Lösnummer: 25 öre.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:23:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1880/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free