- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Necken 1880 /
124

(1880-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 20. 15 Oktober 1880 - I tonverlden - Hvarjehanda - Stockholmsteatrarnes repertoar - Aflidne tonkonstnärer - Breflåda - Rättelse - Annonser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

19 Oktober med Mozarts *Don Juan*;
det är afsedt att användas äfven till
dramatiska föreställningar.

— Schweizertidningar berätta om en
högst originell gåfva, som lärarekåren i
kantonen Basel förärat lärareveteranen
Nebel på hans 50-åriga tjenstejubileum.
Deputationen öfverlemnade nemligen åt
honom den bekanta sången: ’Gyllne
aftonsol, ack, huru skön du är!* Det
egendomligaste var att nothufvudena utgjordes af
10-francs-mynt. En enda strof bestod af
23 stycken; om alla strofer voro på
samma vis satta i noter, derom har
notisen tyvärr ingenting att förkunna.

— Den 17 Sept. uppfördes på
Renais-sance-teatern i Paris Lecocqs operett
Giroflé-Giroflä för tre hundrade gången.

— Det är numera visst att Tribut de
Za-mora af Gounod icke före Februari 1881
kan bli färdig till spelning å pariseroperan.
Läsningen har egt rum inför artisterna:
handling och musik hafva åstadkommit
mycken effekt.

Samme kompositör har för
musiksällskapet i Anvers påbörjat ett nytt oratorium:
Historiens gudinna.

Å Opéra-Comique (Paris) skola i medio
af nästa månad uppföras operetterna Au
bois af Cahen och Germaine af de Lajarte.
Sedan komma F Urne af Eugéne Ortolan
och FAmour médecin af Moliére,
transformerad till opéra-comique af hrr Monsolet
och Poise.

Les Contes tTHoffmann af Jules Barbier
och Jacques Offenbach följa derpå.

Ändtligen komma la Terle du Brésil,
en repris af Pardon de Ploirmcl samt,
för att kröna vintersäsongen, la Galante
Aventure af hrr Davyl, Armand Silvestre
och Guiraud.

— Signor Francesco Florimo, Arkivarie
vid konservatorium i Neapel, bereder sig att
publicera sin vän Bellinis korrespondens.

— Lyceo i Barcelona ämnar slå på stort.
Penningemän derstädes ämna bestå sig
den lyx, att efter hvarandra låta uppträda
Nilsson och Faure, Patti och Nicolini,
Maurel, Gayarré och Donadio.

— Furst Karl af Rumänien, chef för
i:sta Hann. dragonregementet N:o 9, har
visat ett vackert drag af högsinnad
konstanda, i det han anslagit åt sitt regementes
musikkassa ett årligt bidrag af ett tusen
mark.

— På Valette-teatern i Marseille skall i
vinter gifvas konserter i storartad stil.
Kapellmästaren Regnaud vid ’Cercle
ar-tistique*, skall föra direktionen och ämnar
i främsta rummet låta sig angeläget vara
att framhålla samtidens moderna verk.
Dock skall äfven åt den klassiska musiken
upplåtas en icke obetydlig del af
programmet. Om företaget lyckas, bör resultatet
blifva i ekonomiskt hänseende lysande, ty
teatern rymmer icke mindre än 4000
personer.

August Wilhelmi, den berömde
violinvirtuosen, tyckes befinna sig
utomordentligt väl på andra sidan om oceanen. Så
ofta tidningarne hafva låtit honom anträda
återresan, så sitter han helt gemytligt i
Amerika och tänker allra minst på att ge
sig af ut *på bölja blå*. Nu har han till
och med låtit engagera sig af en herr

Duff, en i Amerika känd konstentreprenör,
för en fem månaders konse-ttur genom
Förenta Staterna, hvilken skall anträdas,
så snart herr Duff lyckats finna en
användbar pianist; det förstås att äfven denne
skall vara från Europa.

Till den stora musikfesten i Newyork i
Maj nästa år hafva följande verk blifvit
valda: Handels ”Messias’, Dettingers *Te
deum’, Hector Berlioz’ Reqviem,
Beetho-vens nionde sinfoni samt Anton
Rubinsteins ’Babels torn*, hvilken senare
komposition då för första gången höres på
Amerikansk botten. Kören skall utgöras
af ett tusen röster och orkestern af mer
än två hundra instrumenter.

slapel i Pont-Arey, komedi i 5 akter af V.
Sar-dou. — Hedern och penningen, komedi ]>il vers i
5 akter af F. Ponsard. —

Nya teatern: Madame Angola dotter, operett
i 3 akter af Cli. Lceoeq. — Gnistan, komedi i en
akt af K. Pailleron. — tiodom och Gomorrha,
lustspel i 4 akter, fri bearbetn. af Antonelli.— Stella,
komisk opera i 3 akter af J. Offenbach. —
Llf-ran, komedi i 3 akter. — Hittebarnet, lustspel i 2
akter af Aug. Blanclie. — lloccaccio, operett i 3
akter af Suppé. — Machctli, skådespel i 5 akter
af William Skakespeare. —.

Mindre teatern: Lille hertigen, operett i 3
akter af Ch. Lecocq. — Sjökadetten, operett i 3
akter af R. Genée. — rappa Matts, fara i 3 akter.
— Cornerilles klockor, opéra-comique i 3 akter af
R. Planquette.

Södra teatern: Men ngebibliotekarien,
lustspel i 4 akter af G. von Moser.

Hvarjehanda.

År 18 . . . var M:me Adelina Patti en
helt ung och förtjusande flicka med ögon
af sammet och en röst af guld.

För att öfvertyga sig härom behöfdes
icke att rådfråga porträtten och ryktena
från den tiden; det var nog att se henne
och höra henne sjunga.

Berlioz var mycket betagen i henne.
En afton efter dtner’n bad hon honom
vara så snäll och skrifva någonting i
hennes album.

— Huru? skulle jag skrifva musik i ett
album! utropade Berlioz. Ni kan väl aldrig
mena det!

— Nåja, två rader af er handstil, två
ord allenast, sade den unga Adelina med
sin allra ljufvaste röst.

Berlioz tvekade fortfarande.

— Hör på, tillade hon, om ni gör det,
skall jag efter ert eget val, ge er en kyss
på mitt manér eller en pastej på min
kokerskas manér. Hon gör ypperliga sådana,
som ni vet.

Då tog Berlioz en penna och skref på
det vackraste bladet i albumet, ett alldeles
oskrifvet blad, dessa begge ord: Oportet
pati.

— Men hvad skall det der betyda?
frågade diva’n mycket brydd.

— Det der är kökslatin, svarade
Berlioz med sitt skalkaktiga leende, och det
betyder: Apportez le paté! (Hit med
pastejen !).

Den genialiske musikern hade gjort en
trefaldig ordlek.

Stockholmsteatrarnes repertoar.

från lista till 14 Oktober.

Kongl. Stora teatern: Aida, opera i 4
akter af A. Ghislanzoni, musik af G. Vcrdi. —
Friskytten, romantisk opera i 3 akter af C. M.
von Weber. — Carmen, opera comique i 4 akter
’ af Georges Bizet. — Hugenotterna, stor opera i 5
akter af Giacomo Meycrbeer (Herr Wacbtel utfört
Raouls roll på tyska). — Härmännema på
ltclgo-land, skådespel af Henrik Ibsen. — Hrita Frun,
opéra-comique af Boieldieu. — Wilhelm Tel!, opera
i 4 akter af G. Rossini. — Mignon, opera i 3
akter af Ambroise Thomas. — Fäktarcn från
Rar et ma, sorgspel i 5 akter af F. Halm.

Kongl. Dramatiska teatern; Falska
juveler (Le demiinonde) komedi i 5 akter af
Alexandre Dumas d. y. — Advokaten Knifring,,
lustspel i 3 akter, efter tysk bearbetning af Terentii
“Fhormion“. — Rappa, komedi i 3 akter af Eug.
Leterrier och Alb. Vanloo. — Rolf Berndt, skåde- [
j spel i 5 akter af (i. Putlitz. — Uppfostran, komedi j
| i 2 akter. Öfversättn. — Forcningsfcsten, lustspel
i 3 akter af G. von Moser. — Men krita halsduken,

\ komedi i 1 akt af K. Gondinet. — Sqeallerhcrr-

Aflidne tonkonstnärer.

Fru Fredrika Stenhammar, född Andrée,
sångerska vid kongl. lyriska teatern i
Stockholm, -j- 7 Okt., 44 år — Jacques
Offenbach, -j- 5 Okt. i Paris, 58 år. —
J. P. Rousselot, solohornist vid stora
operan i Paris, -j- i Argenteuil, 78 år —
Wilhelm Westmeyer, komponist, -j- 3 Sept.
i Bonn, 48 år. — Paolo de Bernardi,
förste basunist vid Scalateatern, -j- i
Milano, 51 år. — Heinrich Lucan,
musikdirektör i Hanau, -j- 17 Aug., 66 år. —
Dr J. B. Bcnz, Domkapellmästare, -J- i
Speyer. — Friedrich Uieprecht, kongl.
kammarmusikus, -f- 17 Sept. i Berlin, 76 år.

Breflåda.

Prenumerant. För att lemna tillfredsställande
svar på den framställda frågan, är det nödvändigt
att vi få uppgift på hvilket eller livilka
instrument som åsyftas samt ändamålet: exekution
eller instrumentation.

T. F. 1J. Vi kunna ieke yttra oss om
kompositionen, förrän vi erhållit en afskrift af
densamma, livaroin vi härmed anhålla.

RÄTTELSE.

I förra numrets artikel: Musik och Teater, på
tal om hr Arnoldsons uppträdande i Trubaduren,
bortgår ordet: pjesens, jemte komma: som
läsaren kan finna, utan att den uttryckta meningens
innehåll det minsta deraf inskränkes.

I samma artikels slutpunkt står: Också är det
detta, läs: Också är det formedelst detta.

^TSTIINrOdNrSIEZR,.

Nedanstående musikalier kunna
reqvire-ras hos Ncckens expedition. Stockholm.

För piano,

Blied, J., Drömmen vid forsen.... 1: —

’ ’ Längtan till hemmet .... 1: —

Wohlfahrt, H., Franska Folkmelodier 1: 50.

Oesten, Th., Blomsterregn ...... 1: 50.

’ Skogsbäcken.......... 1:50.

* Bianca. Canzonetta... 1:50.

Guldfjäriln ........ 1:50.

I violinspelning

gifves grundlig undervisning af

H. Lauettstein.

Fyrvcrkaregatnn N:o 17 öfver
gården 1 tr. upp.

Damer

med god och öfvad sångröst erhålla
långvarig och fördelaktig sysselsättning.
Anmälan sker hos denna tidnings utgifvare:

Alfr. I-undgren,

Lilla Mariegränd N:o 3, 1 tr. upp
(nära Södermalmstorg).

Lösnummer: 25 öre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:23:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1880/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free