- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Necken 1880 /
128

(1880-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 21. 1 November 1880 - Trösteord - Musikaliska akademien - Ur tonverlden - Offenbachiana - Stockholmsteatrarnes repertoar - Annonser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tistiska siffror kan ådagaläggas. att den
timliga nöden förhållandesvis kräfver sina flesta
offer bland de rikast utrustade
konstnärs-naturer, då har det idealiska tillstånd
förverkligats, som förallmänligandet synes
närma sig till, såsom ett mål.

Men nu är det sköna i konsten en med
nödvändighet sig verkliggörande orubblig
verldslag, som gestaltar förhållandena efter
sin norm, som verkliggör det bästa, d. v. s.
det högsta, djupaste och skönaste,
bibehållande detta ur historien såsom en
själens lefvande skatt, samt i oändlig
nyhets-vexling allt fortfarande sjelfalstrar sig
såsom det högsta, djupaste, skönaste. Men
för att detta skall kunna ske fordras
mensk-lig medverkan.

Vi akta oss varsammeligen för att vilja
ställa konsten under moralfilosofernas ferla;
men vi akta oss lika varsammeligen för
att vilja förneka vigten och önskvärdheten
af konstnärens dubbelt försiggående,
allrika utveckling i etiskt och i estetiskt
af-scende, i karaktersstyrka och i intuitiv
klarblick. Den tragiska gnistan är
konstnärens högsta, är hans allt, hans
Vestas-flamma; men hon kan endast tändas vid
(p alets smärteglöd, endast underhållas
genom förbränning af vår sinlighets slagg.
Hvilken kraftig handlingens sporre har icke
konstnären i sin ärelystnad! Plötsligen
stäc-k.ts dennas vingar, hans planer, så vidt
som afseende det timliga, spolieras. Odet
förelägger honom problemer sädana som
detta: At icke, värm dig icke;men — ditt
hjertblod för sanning, for skönhet! Arme
Prometheus!

»Ju högre lif, dess högre qval du röner’;
se der hufvudsumman af den tröst jag är
sinnad skänka edér.

Finnen I icke denna tröst nog ljuf, ja,
då hafven I lyckligt och väl undgått såväl
ifrågavarande qval som dess orsak och

förutsättning. Orfeus.

*$0

r–

•h

Musikaliska Akademien.

Utnämningen till orgellärare vid
konservatorium efter professor G. Mankell har
1111 egt rum. Med förbigående af de
sökande, bland hvilka märktes namnen:
Heintze, Andrée, Sjögren m. fl., har
akademien valt hr S. Lagergren.

Lärare i harmoni: kapellmästaren hr
C. Nordqvist.

Ur tonverlden.

Fröken Grabow har blifvit engagerad
vid kongl. lyriska scenen samt har redan
sjungit Mignon för nästan fullt hus.
Fröken Ek utförde med bifall Philines roll
för första gången.

I Barberaren i Sevilla har fröken
Kirl-sohn haft vacker framgång som Rnsina.
Sagde pjes äfvensom Fra Diavalo och
Friskytten liafva gifvits för goda hus. Hr
Arnoldson har i alla tre operorna
innehaft hufvud-tenorpartiet.

— Koralkomitéen (den i Upsala
bildade) har haft sammanträde i Wexiö.

* *

*



Wagner återbesöker Tyskland och
konung. Ludvigs hufvudstad Miinchen, der
med anledning hvaraf stora musikaliska

festligheter organiserats, men har för
af-sigt att definitivt nedsätta sig i Italien, i
Venedig, hvarest för hans räkning skulle
inköpas en egendom vid Canale Grande.

Invigningen af Verdis staty på
Scala-teatern i Milano skall försiggå nästa vår.
Man uppför då Ernani.

— Vid invigningen af Bellinis staty
uppföres Sbmngångerskan.

— Operettens mästare, Offenbach, far
i Paris också sin staty, som far sin plats
på théåtre des Variétés. Den kommer
att utföras af bildhuggaren Franceschi.

— Pariseroperan spelar Cornte Ori af
Rossini samt en ny, mycket omskrifven
balett, la Corigane.

— Det fattades i Offenbachs
efterlem-nade partitur till Belle lourette åtskilliga
arier, som likväl med lätthet kunna
kompletteras med stycken ur funna papper af
Offenbach. Léo Delibes utför detta arbete.

— Man hoppas i Paris i vinter få höra
Mefistofele af Boiti, och det säges att
Ade-lina Patti då skulle kreera Margaretas parti.

— M. Pasdeloup har den 17 Oktober
öppnat sin stora serie af concerts
popttlai-res i vinlercirken i Paris. Ensamt den
ryska komponistskolan representeras der
af namnen: Giinka, Dargomiski,
Rubinstein, Seroff, Tschaikoffsky,
Rimski-Korsa-koff. Italien af Verdi, Boiti, Ponchielli,
o. s. v. Tyskland af Wagner, Brahms,
Raff, Goldmarck.

Beträffande Frankrike, sä skall en revy
i kronologisk ordning af dess komponister,
från Lully till våra dagar, förfullända
dessa intressanta program.

— Afven England börjar bestå sig med
egna infödda kompositörer; vid den
tre-årsfest, som i medio af oktober egde rum
i Leeds, uppfördes en ny kantat af
Francis Barnett, Building of the Slup, samt
the Martyr of Antioch af Arthur Sullivan.

OfTenbachiana.

Om Offenbachs alltid vakna esprit
berättar man en hel mängd saker, och vi
ha endast att skörda bland de kärfvar,
som pressen på olika håll uppskär, tack
vare det goda minnet hos dem som kände
honom.

Så börjom detta arbete.

Offenbach var, säger pariser-Figaro, en
af de förste som gaf fester vid hundrade
representationen af sina pjeser.

En gång vid en dylik fest i Paris (det
var med anledning af Prinsessan af
Trape-zunt) reste sig Offenbach och framsade en
speech på engelska; Xavier Aubreyet
svarade honom på engelska och Angel de
Miranda på spanska. Slutligen togs ordet
af Désiré.

»Mina damer! mina herrar! jag hade
för afsigt att utbringa en toast på franska,
men jag fruktar att ej bli förstådd, jag
afstår.»

* *

*



Offenbach log åt allt, till och med åt
sitt helsotillstånd.

Vid det tillfälle då det var fråga om
hans resa till Amerika, sade en af hans
trosförvandter till honom med en ton af
falskt intresse:

— Ni gör orätt, käre vän, att så der
utsätta er för ansträngningar; ty när allt
kommer omkring så är ni ingen jette.

— Åhå, tyckte Offenbach leende, lugna
er; min helsa är så klen att jag inte ens
har kraft att vara sjuk.

Stockholmsteatrarnes repertoar.

från 15:de till 31 Oktober.

Kongl. Stora teatern: Hui/enotterna,

opera i ä akter af Giacomo Meyerbeer. — Första
Ristori-representationen <1. 16 Okt.: Ftisabetta
Re-tjhm (f Imjhliterra. — Hr il/t frun pa slottet Arenel,
opPra-comique i 3 akter af Boieldieu. — Andra
Ristori-representationen d. 18:de Okt.: Maebclto,
tragedin in 4 atti di \V. Shakespeare. — Tredje
Ristorirepresent. d. 20:deOkt.: Giuditta, tragedia in
5 atti (lel Cav. Paolo Giacometti. — Carmen,
opéra-comique i 4 akter af G. Bizet. —
Barbera-ren i Snilla, opera-comiqne i 4 akter af Rossini.

— Maria Stuarda, tragedia in ö atti di F.
Schiller (Ristorirepresent. d. 24:de okt,).— Aida, opera
i 4 akter af G. Verdi. — Mrdra, tragedia in

3 atti di E. Legouvé (Ristorirepresent. den 27 okt. 1

Don Juan, opera i 4 akter af W. A. Mozart.

— Mignon, opera i 3 akter af Amhroisc Thomas.

Kongl. Dramatiska teatern: Rolf

Berndt, skadespel i 5 akter af G. Futlitz
(öfver-siitt. fr. tyskan). — SifVallerherrskepet i Ronl-Areg,
komedi i ö akter af V. Sardou. — Falska jurelrr
komedi i 5 akter af Alex. Dumas d. v. — Fru
hujer till Östrrd, skadespel i ö akter af Henrik
tiisen. — lurbi.’ komedi pä vers i 1 akt af Franeois
Coppée. — Fn bushjrann, lustspel pä vers i 2
akt. af Johan Vibe. — Af kärlek till konsten,
komedi i 1 akt af Eugéne Lahiche. — Rappa,
komedi i 3 akter af Eng. Leterrier ooh Alb.
Vanloo.

Nya teatern: Till firande af Fredrik
Delands femtioårs skådespelarejubilium d. 15:deOkt.:
Borgaren adelsman, komedi i 3 akter af Moliere,
samt Hittebarnet, lustspel i 2 akter af Aug. Blanrhc.
I förra pjesen innehade hr Deland Jourdins roll,
i den senare Konjandet s. — Maebetb, skådespel i
ö akter af Villiam Shakspeare. — Boceaeeio,
operett i 3 akter af F. Suppé. — Gnistan, komedi i
1 akt af E. Pailleron. — Teaterdirektören,
opera-linda i 1 akt. — Stulum oe/i Gomorrha, lustspel i

4 akter.

Mindre teatern: Cornerilles klockor,
opéra-comique i 3 akter af R. Planquettc. — Sjiikadetten,
operett i 3 akter af 11. Gente. — Hnia korpen,
lustpei med sång i 4 akter, öfversiittn. —
Girojte-Girgfla, operabuöa i 3 akter af Ch. Leeoeq.

Södra teatern: Den nge bibliolekarim,
lustspel i 4 akter af G. von Moser.



E. NORBERGS PIANOMAGASIN

ÅLANDSGATA^ 24

Stort lager af Tafflar, Pianinon och Flyglar till olika, men

billiga priser.

NORBERGS PIANOMAGASIN

ÅLANDSGATAtj 24.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:23:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1880/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free