- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Necken 1880 /
133

(1880-1913) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Titel och innehåll - N:o 23. 1 December 1880 - Saint-Saëns om Henri Reber

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:o 23

d. 1 December 1880.

I hvarje nummer ett eller flere nya
och företrädesvis lätta
musikstycken för piano eller sång.

Innehåll: Saint-Saens om Henri Rober. —
Musikhistoriska bilder. Kina. — Några ord om Gitarren. —
Ur Berlioz’ lif. — Ur tonverlden. — Liljan i dalen (poem
till musikbilaga). — Stockholmsteatrarncs repertoar. —
Aflidne tonkonstnärer. — Annons.

Musikstycken: Meditationer I och II. — Liljan
i dalen. Ord och musik af Joh. Lindegren.

Saint-Saens om Henri Reber.

Henri Reber, Irland oss isynnerhet känd
for sina förträffliga vocaliser, har nyss
af-lidit. En musiker med smak och lärdom,
blef han, hvad som ofta händer, förbisedd
af mängden. Det kan vara lärorikt att
höra, hvad Saint-Saens, den ryktbare
kompositören, virtuosen och tidningsmannen,
har att säga om honom på hans döda
mull.

’Medlem af Institutet, professor i
komposition vid konservatorium, brast honom
ingalunda utmärkelser; men är väl detta
nog för konstnären? Hvad som i
främsta rummet göres honom behof, är
framgången af hans arbeten, är den glädjen
att se sig förstådd och omtyckt af alla.
Denna glädje beskärdes Reber lika litet
som Berlioz.

’För öfrigt fanns det väl knappt
någonting mera skiljaktigt än dessa begge
naturer, som endast möttes i en punkt: den
artistiska fjärheten, d. v. s., den djupa
hängifvenheten för sin konst, omöjligheten
att ljuga inför sitt samvete för att behaga
mängden, kurtisera modet, vinna en
lättköpt och braskande framgång.

Utgifvare: ALFRED LUNDGREN.

^Stockholm, Jsaac ^Iarcus’ JJoKTn.-y^KTinnoLAo 1880.

Den långvariga orättvisa, för hvilken
Berlioz var ett offer, kunde inför räfsten
urskulda sig medelst de svårigheter, hvari
hans musik är inbonad, hans storslagna
originalitet, öfver all jemförelse med
åhö-rarnes medel-intelligens. Men huru
förklara den likgiltighet, för hvilken Reber
var ett föremål? Hans musik har till
öf-vervägande kännetecken enkelhet och
naivitet; den låter fatta sig af alla, och om
den erbjuder någon svårighet i utförandet,
så är det tillfölje af sjelfva enkelheten och
af stilfulländningen, som den fordrar; den
är klar ända till genomskinlighet.

’Fodd i Mulhouse (Miihlhausen) 1807,
Elsassare samt följaktligen fransman i
dubbel måtto, är Reber århundradets mest
genomfranske musiker, den ende kanhända,
som ej har någonting utländskt i sin stil.
Ingenting italienskt, ingenting tyskt i
denna musik, som är grundad på den
gammalfranska visan. Detta hade
publiken instinktmässigt begripit under
åhörandet af Pere Gaillanl (1852), och detta
arbete, hvars framträdande ingen reklam
hade förebådat, förskaffade sig en
allmänfolklig framgång, till stor förbluffelse för
författarens fiender och till och med för
hans vänner, som icke trott honom ega
så stor begåfning för teatern. I sjelfva
verket var det mannen som skulle kunnat
leda Opera Comique in på rätta vägen.
Detta har man icke begripit. Efter en
lång och lysande karrier försvann Per c
Gaillanl för alltid från repertoaren. Det

Utkommer den l:sta och lS:de
i hvarje månad.

samma hände med Benoist’s Papiljottcr,
ett utsökt arbete, hvars friskhet och hvars
behag ej kunnat rädda det från glömskan.

Rebers teatraliska bana slöts skäligen
sorgligt med Dames eapitaines, spelad på
sommaren inför en tom salong. Texten
till Dames eapitaines omöjliggjorde då
hvarje framgång. Reber visste utan
tvif-vel detta: men de goda texterna stodo
ej honom till buds. Lika litet var han
en bland dem, som gynnas af slumpen.
Hans första arbete, törhända hans bästa,
Nuit de Noel, komponeradt till en text
af Scribe, uppfördes 1848 under
revolutionen och försvann i den politiska
hvirf-veln.

5En annan skulle kanhända hafva vetat
draga fördel af sin höga ställning och af
sina förbindelser för att bekämpa ödet
och direktörernas afvoghet. Reber, en
finbildad man, ett känsligt sinne, var som
l hermelinen i fabeln: heldre än löpa fara
! att få något smolk på sin obefläckade
hvithet, qvarblef han vid strandbrädden.
Han förverkligade Virgilius eller Mozart i
! sin undangömda vrå, öfverlåtande åt
andra trakasserierna och de förödmjukande
framgångarne. Småningom hade han med
detta åskådningssätt arbetat sig in i ett
slags misantropi; han gick numera
ingenstädes hvarken för att höra eller se
någonting, intresserade sig icke heller för något.

| För denna sinnesstämning hade han för
öfrigt blifvit väl förberedd genom sin
ungdoms omgifning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 14:23:29 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1880/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free