- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 17 (1897) /
17

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktör och ntgifvare: fRANS J. JH U SS. NORDISKT MUSIKBLAD. Expedition: Kungs te nsga tan 56. Pris. Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Telefon: Vasa 619. Stockholm den 1 Februari 1897. Annonspris 20 öre pr petitrad.

17:e År£.

Mathilda Linden.

Jnappast kan man tänka sig större
kontraster än Orfevs — den
forngrekiske sångaren, som med
förtviflans sorg öfver sin älskade
makas död vandrar ned till underjorden,
från hvars makter han med sin sång
återvinner henne — och Carmen, den
vilda, lättsinniga, hårdhjertade
fabriksflickan, som tjusar och
eröfrar men halsstarrigt
bringar döden åt sig
sjelf och sin älskare.

Båda dessa så skilda
gestalter förena sig dock
i en person, nämligen
hos en konstnärinna,
som framställer dem
med ett sådant
mästerskap, att hon ensamt
med dessa partier såväl
här som nyss i den
danska hufvudstaden firat
triumfer, hvilka höra till
de mera sällsynta inom
konstvärlden; och denna
konstnärinna, som nu
med all rätt innehar
ett första rum bland
vår operapubliks
favoriter, är, hvad vi alla
veta, fru Mathilda
Linden.

E turu vi redan förut,
nämligen för sju år
sedan vid början af
hennes sceniska
verksamhet, bjödo våra läsare
på hennes porträtt,
åt-följdt af en
lefnadsbe-8krifning, anse vi oss
nu, då hon står på
höjden af sitt
konstnärs-skap, höra å nyo
framställa hennes bild och
detta i hennes kanske
största glansrol, såsom
Orfevs, hvarvid ock må

göras en kort biografisk återblick och
en erinran om hennes konstnärsbana
från den tid Svensk Musiktidning
senast illustrerades med hennes bild.

Mathilda Linden, född
Jungst ed t, är dotter till tullkontrollören
Nils Jungstedt och hans maka, född
Sundius. I födelsestaden, Norrköping,
genomgick hon det åttaklassiga
läroverket för flickor. Sina sångstudier
började hon här i Stockholm 1884 för

professor Günther och Fritz Arlberg
samt genomgick konservatoriets
elevskola, der hon gjorde studier i plastik,
hvilka sedan fortsattes och
fullknmna-des af fröken Signe Hebbe. Ät
värdet af fröken Hebbes undervisning har,
såsom vi nyss anfört, fru Linden
gif-vit ett vackert loford, då hon under
sitt framgångsrika gästspel sistlidne
höst i Köpenhamn vid ett samtal med
en journalist yttrade att hon af Signe
Hebbe fått sin sceniska
utbildning.
Erkännandet är hedrande, men
fru Linden eger ock
inom sig sjelf
egenskaper, som förklara den
goda frukten af hennes
sceniska studier.

Mångsidigheten af sin
talang har fru Linden
för öfrigt ådagalagt
genom vidt skilda
uppgifter. Man må endast
tänka på hennes
högdramatiska framställning i tragiska partier
sådana som Amneris,
Leonora, Anita eller
hennes ståtliga
»berga-drottning» och Fricka
å ena sidan och å den
andra hennes ypperliga
utförande af komiska
roler, exempelvis den
muntre studenten
Nik-laus i »Hoffmans sagor»,
den narraktige sprätten
Fredrik i »Mignon» eller
den hurtiga Nancy i
»Martha» och Rebecka
i »Hexfällan» att icke
tala om den plastiska
talang hon utvecklat i
pantomimen »Den
förlorade sonen» på
Dramatiska teatern och
Fe-nella i »Den stumma».
Men för den lyriska
artisten står i främsta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1897/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free