- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 17 (1897) /
53

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vi ön$ka hr Elmblad uppriktigt
välkommen till vår oparascen, der vi
hoppas han måtte finna en tillfredsställande
verksamhet, likeom vi ha allt skäl att
af denna vänta stort gagn för
deu-samraa.

—e —

Från scenen och
konsertsalen.

Kungl. operan. Mars 10, 21.
Teateihisto-liska foreetiillningar af Upsala studenter. —
17, It), 24. Mozart: Trollflöjten (Papagena:
frök. Alilstedt, debut; Nattens drottning,
Pa-mina: fru Östberg, frök. Thulin; drottningens
tärnor: frökn. Karlsohn, Frödin, Hedgren;
tre genier: frökn. Lindegren, Hallgren,
Nilson; Tamino, Papageno, Sarastro, Talaren,
Monostatos, förste presten: hrr Lemon,
Bergström, Sellergren, Lundqvist, Forsell,
Graf-ström). — 18. v. Flotow: Martha. — 20.
Massenet: Navarresiskan (Anita: fru
Linden; Araquil, ltemigio, Garrido, Ramon,
Bu-stamente: hrr Bratbost, Nygren, Sellergren,
Lundmark, Lejdström). Blomsterbalelt. Adam:
Niirnbergerdockan. — 21, 20. Gounod:
Faust (Margareta: frök. Petrini; Faust,
Mefi-stofeles: hrr Lemon, Söderman). — 22.

Adam: Alphyddan (Betli: frök. Hallgren;
Daniel, Max: hrr Lemon, Lejdström). Gluck:
Orfevs — 25. Verdi: Aida (Aida, Amneris:
fruar Östberg, Linden; Radames, Amonasro:
konungen, Ramphis: hrr Bratbost, Lundqvist,
Sellergren, Nygren). — 27. 3:e
symfonikonserten. Beethoven: 1) Uvertyr till »Leonora»,
C dur, nr 3; 2) Violinkonsert, D dur
(konsertm. L. Zetterqvist); 3) - Ah, perfido!»,
aria (fru Östberg); 4) Symfoni nr 5, C moll,
op. 67. — 28. Thomas: Mignon. — 29.
Bizet: Carmen. — 30. Soaré af fru Lotten
Seelig-Lundberg. — 31. Massenet:
Navarresiskan. Adam: Alphyddan.

Södra teatern. Mars 31. Clairetle i
dragonlägret, vådevill-operett i 3 akter. Musik
af Victor Roger, arr. af Bj. Halidén.
(Clai-rette, Berenice: frökn. H. Ohlsson, Gerda
Nilsson; Vivarel, Gibard, Pépin, Cabarel,
Michanet, Benoit: hrr E. Wagner, Åkerlund,
Barklind, R. Wagner, Ander, Lambert).

Vetenskapsakademien. Mars 16. Aulinska
qvartettens 50:e kammarmusikkonsert
(säsongens 6:e och sista). 1) Beethoven:
Stråkqvnr-tett, E moll, op. 59, nr 2; 2) Emil Sjögren:
Sonat för violin och piano, G. moll, op. 19;
3) Rub. Schumann: Pianoqvintett, Ess dur,
op. 44. — 18. Pianoafton af frök. S.
Cari-heim-Gyllensköld (elever). — 30. Svensk
ro-manskonsert af hr Oscar Lejdström.
Biträdande: fru Dagmar Möller, hr Vilh.
Sten-hammar.

Klara kyrka. Mars 22 Konsertmatiné af
dir. Gustaf Hägg. Biträdande: frök. Alma
Hulting, hrr konsertm. T. Aulin och
Violoncellisten Carl Pettersson, samt orkester, dirig.
af hr Max Strandberg.

Maria kyrka. Mars 22. Konsert af Maria
kyrkokör, dirig. af dir. Hugo Lindqvist;
biträdande: frök. A. Piehl, dir. Alb.
Lindström, hr Sven Kjellström.

Jakobs kyrka. Mars 28. Konsert af dir.
Alb. Lindström. Biträdande: frök. Selma
Ek, hr Tor Aulin.

Vid reprisen af »Trollflöjten»
före-kommo flere nya rolbesättningar,
hvilka ej voro ogynnsamma för en god
framställning af Mozarts odödliga
mästerverk. Som Papagena hade frök.
Ahlstedt sin 2:a debut, och hennes
figur passade äfven här bra till rolen,

som för öfrigt sjöngs och spelades väl.
Fröken Thulin var en god Pamina och
Tamino väl representerad af herr Lemon,
h vars utförande af första arian särskildt
verkade mycket anslående. Hrr
Bergströms och Forsells goda röster gjorde
sig väl gällande i Papagenos och
Monostatos partier. Något mer naiv
framställning af naturbarnet Papageno och
mera beherskad rörlighet hos
Monostatos kan man väl vänta framdeles hos
de ännu mindre scenvana framställarne.
Fru Östberg var som vanligt en
förträfflig Nattens drottniDg, Tirr Sellergren
och Lundqvist utmärkta som Sarastro
och talaren; vackert klingade tärnornas
ocb geniernas sköna trior. — Äfven
»Alphyddan», Adams täcka och muntra
lilla opera, framträdde fördelaktigt med
sin nya rolbesättning: fröken Hallgren
som Betli, hr Lemon som Daniel. Hr
Lejdström har förut återgifvit Max,
hans första debutroll i januari 1894,
som sku’le vinna på litet mera
martialisk framställning.

Symfonikonserten med kompositioner
af Beethoven med anledning af att hans
dödsdag inträffade för 70 år sedan d.

26 mars, var en musikhögtid af första
ordningen och fick under hr Nordqvists
ledning det bästa utförande alltifrån
den börjande härliga Leonora-uvertyren
till slutnumret, den genaliska C
mollsymfonien med sin af allvar, och
humor blandade karaktär. I afseende på
första satsens fyra inledningstakier kan
ifrågasättas, om icke de tre
åttondelar-ne framför fermaten borde spelas
långsammare än nu skedde. Beethoven t
har 8jelf yttrat om dem »So klopft das
Schicksal an die Pforte», hvilket syns
antyda särskild allvarligare vigt på
dessa åttoudelstoner. En ovanlig
konstnjutning beredde hr Zetterqvist
åhö-rarne med återgifvandet af
violinkonserten, ovanlig så väl derigenom
att man sällan får njuta af hr
Zetter-qvists solospel som ock genom det
mästerskap han utvecklade i konsertens
utförande, och hvilket framträdde i den
mest klockrena och sköna ton hos det
ypperliga instrumentet, i konstnärlig
uppfattning och teknisk fulländning,
specielt hvad den öfverlägsra drillen
beträffar. Publiken hyllade också Z.
med inropningar, som flerfaldigt
upprepades. Ett brilljant nummer var
likaledes fiu Östbergs återgifvando af den
svåra, något långa, konsertarian «Ah
perfido!» Värdigt firades sålunda den
store tonsättarens minne.

Aulin-qvartettens jubileum ha vi på
ett annat ställe i dagens nummer
omnämnt. Soarégifvarne öfverträffade sig
sig själfva i utförandet af såväl
Beethovens på skönheter rika stråbqvartett
som Schumanns välbekanta, alltid
fängslande pianoqvintett och ej minst i den
con amore uttörda Sjögien-sonaten.
Särskildt beröm förtjenar hr Stenhammar3
pianospel, understödt af Malmsjöflygelns
vackra, fylliga ton.

Hr Oscar Lejdström beredde sina

talrika åhörare en intressant afton med
sin svenska historiska romans konsert.
Gamle Roman (1694—1758) och
Åhl-ström (1756—1835) fann man kunna
fägna äfven nutida öron med sångerna
»Täcka bräde« och »Sommarnatten».
Geijer och Lindblad kommo derefter
med »Den nalkande stormen» och
»Bru-defärden», så följde de vackra
duetterna »Aftonen på sjön» af Josephson»,
»Gossen och fjäriln» af Svedbom,
sjungna af hr L. och fru Dagmar Möller,
som sjöng solo »Ri ro ögonsten»,
»Skuggas ömt» (ur Spanska sånger),
ett par af Sjögrens bästa sånger. Hr
Lejdströms ypperliga röst var att börja
med något beslöjad, men blef allt
bättre och bättre, och hans föredrag var
förträffligt, särskildt i Halléns ståtliga
»Junker Nils’ sång» (ur »Gustaf Vasas
saga»), Hallströms romantiska »Kung
Erik och liten Karin» samt
Stenham-mars »I skogen« — bisserad och
ledande till en hyllning af tonsättaren,
hvars deliciösa ackompanjemang man
fick njuta af hela aftonen. Anslående
voro äfven hr L:s andra solonummer
af Norman (» Månestrålar »), Petei
son-Ber-ger (»Ibland myrten och jasminer») och
Södermans »Jungfrun i rosengård» och
»Mitt älskade lilla sockerskrin». — I
samma lokal gafs för en talrik publik
frök. Carlh. Gyllenskölds pianoafton (för
välgör. änd.), hvarvid framstående
hennes elever spelade saker af Bach,
Beethoven, Chopin, Sjögren m. fl.
Kyrkokon-serterna hade alla talrik publik. Främst
bland dem stod hr. Häggs, hvars
slutnummer var en vacker ny konsert af
Rheinberger (C moll) för orgel,
stråkorkester, 2 horn 2 trumpeter och 2
pukor. Sjelf visade hr H. sin stora
konst som orgelspelare med Fantasi och
Fuga (C moll) af Bach, Toccata (ur 5:e
symf.) af Widor och stämningsbilder:
»Kristi födelse» af Otto Mailing.
Värdefullt biträde lemnade för öfrigt frök.
Hulting samt hrr Aulin och Pettersson.

Utiymme saknas oss till närmare
redogörelse för denna och de andra
kyr-kokonserterna. Å Maria kyrkokörs fick
man nöjet höra fröken Piehls vackra
stämma i en aria ur Bachs H
moll-messa och en sång af St. Yves Bax
samt herr Kjellströms redbara
violinspel. Dir. Lindström utfö: de mtd känd
talang orgelsoli och ackompanjemang;
Kören skötte sig väl under dir. Hugo
Lindqvists omsorgsfulla ledning, och
särskildt intresse väckte 5 nummer ur
Nya svenska messan.

Konserten i Jakobs kyrka till
förmån för dir. Heintzes efterlemnade familj
hedrade i allo konsertgifvaren dir. Alb.
Lindström, som själf utförde »Festhymn»
och Orgelsuite af Heintze samt
orgel-nummor af Widor, Guilmant och
Saint-Saens. Frök. S. Ek sjöng särdeles
behagligt Beethovens »Vakteln», och
herr Aulins viol klingade vackert i
violinummer af Norman och
Tschai-kowsky.

— –––

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1897/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free