- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 17 (1897) /
137

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Redaktor och iitgifvare:

;r 19, f RANS J. JH U SS.

Telefon: Vasa 619.

NORDISKT MUSIKBLAD.

Stockholm den I December 1897.

Expedition: Kungstensgatan 5«>.

Pris: Hel&r 5 kr. Lösnummer 25 öre. 17.6 arg.

Annouspris 20 öre pr petitrad.

Karl Goldmark.

j§|p«Iand Tysklands nu lefvande äldre
tonsättare intager Karl
Gold-i mark ett af de främsta
rummen, detta såväl på operans som
orkester- och kammarmusikens område.
Goldmark har emellertid i sin
verksamhet som komponist visat mera
soliditet än produktivitet, och sedan han
1875 skapade sig ett
stort namn som
operakomponist genom
»Drottningen af Saba» har ett
decennium förflutit
mellan hvarje af hans
följande bekanta verk för
scenen: »Merlin» och

nu »Das Heimchen am
Herd» — »Syrsan vid
härden», hvarmed
Gold-mark helt nyligen
introducerats på vår
kungliga lyriska scen. Med
sistnämnda opera har
han vändt sig ilrån den
stora tragiska operans
stil, som han förr odlat,
och i Humperdinks
fotspår slagit, in på
sagospelets område. Om äu
han icke med »Syrsan*
gjort samma lyckliga
träff som denne med
»Hans och Greta», har
dock »Heimchen am
Herd» hastigare och
vidsträcktare än hans
föregående operor gjort sig
känd. Af Goldmarks
orkesterkompositioner ha å
symfonikonserter på k.
operan spelats
konsertuvertyrerna »Sakuntala»
och »Vår» samt
»Bröllop på landet», symfoni
i fem satser.

Karl Goldmark är
född den 18 maj 1832

i Keszthely, en liten stad vid
Platten-8jön i Ungern. Han är af judisk börd
och hans far var israelitisk kantor. I
hemmet var musik och sång dagligt
bröd — familjen skulle ju också lefva
deraf — och Karl började tidigt
musicera. Sjöng gjorde han och blåste
Höjt på ett egenhändigt fabriceradt
instrument; snart grep han också till
violinen. Första undervisningen i
musik fick han af skolmästaren på platsen





Karl Goldmark.

och selan i Oldenburg, då han gjorde
så stora framsteg i violinspelet, att han
redan efter ett års studier der kunde
låta höra sig offentligt 1844. Samma
år fick han tillfälle att resa till Wien
för att vidare utbilda sig för den
skicklige violinmästaren och läraren Leop.
Jansa, som 1847 bragte honom in som
elev i konservatoriet, der han fick sin
egentliga utbildning som musiker.
Revolutionen 1848 utbröt och
konservatoriet stängdes. Som
violist fick han nu plats
vid teatern i den
ungerska staden Raab, men
då ung och gammal af
alla stånd och yrken
måste gripa till vapen
i hans fädernesland, så
blef det älven den
stillsamme musikerns lott
att draga ut i striden.
Det var ej långt ifrån
att han under denna
militära tjenstgöring på
misstankar blifvit
skjuten, dertill dömd af en
krigsrätt, då en
musiker, som varit kamrat
med honom i Raab,
räddade honom genom att
bevisa hans oskuld.
Efter revolutionens och
stridernas slut återfick
Goldmark sin plats i
Raab, der han flitigt
arbetade på sin
musikaliska utbildning. Han
flyttade sedermera 1850
till Wien, der han
stannade för alltid. Här var
det en knnstälskande
vän, herr Miitrich, som
tog emot honom i sitt
hus, och hos denne fick
han göra bekantskapen
med den klassiska
musiken, som på honom
gjorde ett outplånligt
intryck. Han började

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1897/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free