- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
17

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RadaktSr 03h ntgifvare:
U;r 3, fRANSJ. JHUSS.

Telefon: Yaza 613.

NORDISKT MUSIKBLAD.

–-+–-

Stockholm den I Februari 1898.

E.xpslition: Kungstanagatan 53.

Fria: Helå? S kr. Lösnummer 23 öre.
Annonspris 23 öre pr patitrad.

18.e Åre.

Sl?#ianister. som medfölja berömda
sångartister eller violister för att
ackompanjera dem och fylla ut
programmet med pianomimmer, äro
säl-lau af första rang eller af mera
betydenhet, om än de äro i besittning af
en teknisk färdighet,
som kan berättiga dem
till virtuostiteln och låter
dem briljera med
Liszt-fyrverkerier. En
angenäm öfverraskning
bereddes oss derför vid
Wilma Norman-Nerudas
sista konserterande
här-städes, då hon för oss
presenterade mr
Bor-wick, en engelsk pianist,
hvilken visado sig som
en sannskyldig mästare
icke allenast som
hennes ackompanjatör utan
äfven i sina soloföredrag.

Med stor konstnärlighet
förenade han ett
anspråkslöst, vinnande sätt, och
det ovanligt rika och
varma bifall han
skördade visade tydligt nog
att vår publik i honom
vunnit en favorit, som
den gerna önskade ett
»välkommen åter»!

Herr Boiwick måtte
ock ha förstått vår
publik, ty nu har han
kommit åter hit, icke såsom
n:o 2 titan som n:o 1,
ensam gifvande
»piano-recitals» i samma lokal,
der han förut biträdde
violindrottningen. Han
kommer senast från
Köpenhamn, der han,
likasom förut i Bruxelle,

Parisoch Hamburg väckt
stor entusiasm, och här

kommer han säkerligen att nu blifva
föremål för samma hyllning, som
eg-nades honom för ett par månader
sedan.

Yid mr Borwiks första uppträdande
här var han oss alldeles obekant. Icke
ens i utländska musikt’dningar hade
vi funnit hans namn eller fäst oss vid
det såsom mera framstående. Emeller-

tid kunna vi nu meddela om honom
några korta biografiska notiser, hvilka
här må följa.

Leonard Borwiek är född i
Walt-hamstoivn, Essex, nu egentligen en
förstad till London, d. 26 febr. 1868.
Från sin tidigaste barndom visade han
stor kärlek till musik och
uppmuntrades i hågen för denna sköna konst af
sin far, som var en
skicklig violoncellist, elev till
den berömde
violoncell-mästaren signor Piatti.
Under några år tog den
UDge Leonard Borwiek
undervisning af mr
Henry R. Bird och begaf
sig sedan till Frankfurt
a. M., der han hade
förmån att under ledning
af fru Clara Schumann
utbilda sig i pianospelet.
Å en af
museum-konserterna der uppträdde han
första gången offentligt,
vid hvilket tillfälle han
spelade Beethovens
pia-nokousert i Ess dur. I
England framträdde han
först på en konsert af
Philharmonie Society i
St. James’ Hall den 9
maj 1890, spelande
Robert Schumanus
piano-konseit, Brahms
Rhapsodie i B moll och
Stac-cato-Etude af Rubinstein.
Han blef genast ansedd
som en pianist af mera
ovanligt slag, och
j>å!öl-jande månad
engagerades han att spela Brahms
D moll-konsert på en af
Richters konserter. Allt
sedan har han ständigt
tillhört de konserterande
artisterna och varit
publikens favorit på
Populär Concerts i London.
Det utmärkande i hr

«.«vL-

Leonard Borwiek.

Leonard Borwiek.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free