- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
65

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N:r 9. Reäaktör 03h utgifvars: f R ANS J. JHUSS. Telefon: Yasa 619. NORDISKT MUSIKBLAD. Stockholm den 2 Maj 1898. Expedition: Kungätensgatan 56. Fria: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre. Aancnstri3 20 öre pr petitrad. 18:6 in.
John Forsell. ^jfllVet är ej första gåogen en militär «SIpB öfvergått till konstnärslifvet, då 4r ’ löjtnant John Forsell för ett par år sedan inträdde i operaartisternas led. Föie honom ha ett par af våra
operatenorer gjort samma manöver, nämligen, hans lärare, f. d. operasångaren Julius Günther, och den ännu tjenstgörande äfven guldet lyser och lockar, gör sig konstnärssjälen fri. Så gör
operascenen och konsertsalen ofta eröfringar af förmågor, hvilka endast i privatlifvet gjort sig bemärkta eller på sin höjd som »musikälskare» och
»musikälskarinnor» någon gång uppträdt offentligt men först senare tagit steget fullt ut in på konstnärsbanan. Härpå lemnar oss hr John Forsell ett exempel. Såsom »musikälskare» lät han, om vi rätt minnas, först höra sig i Musikaliska akademien å en fru Edlings konsert den 17 febr. 1894, då han värkte ganska stor
uppmärksamhet med Figaro-arian ur
»Barbera-ren» och i duetten mellan Susanna och grefven ur »Figaros bröllop». Vidden tiden gjorde löjtnant Forsell
sångstudier vid Musikaliska akademien. Efter dessas slut och derpå följande
studieresa till utlandet skedde herr Forsells

op eratenoren Mikael
Bratbost.

En sångares
musikanlag märkas och
utvecklas långt senare, än hos
den, som trakterar ett
instrument.
»Underbarn», som äro virtuoser
på piano eller violin,
har man ju många, men
sångvirtuoser af samma
ålder som dessa finner
man knappast, och det
helt enkelt derför, att
sångorganet ej utvecklar
sig och mognar förr än
man »trampat ut
barnskorna». Barnets lif
är egnadt åt
skolarbetet med ett
framtidsperspektiv af annan
verksamhet än konstnärens.
Särskildt blir
musikstudiet vid sidan af det
literära och vetenskapliga
en bisak, och då man
tagit »studenten» gäller
det att välja mellan
uni-versitetsfakulteterna, att
enrollera sig bland
foster-landsförsvararne eller slå
in på en praktisk
lef-nadsbana. Der
musikanlagen äro rikare och
mera utpreglade taga de
emellertid ut sin rätt,
och då konstens genius
pekar upp mot dess
tempel, der äran, lagern och

John Forsell.

första ofientliga
uppträdande på kgl. operan,
der han å en
symfonikonsert sjöng aria och
recitativ ur Glucks
»Iphi-genia i Aulis».

John Forsell är född
i Stockholm den 6
november 1868. Han blef
student 1888 och tog
1890 officersexamen,
hvarpå han samma år
utnämndes till
underlöjtnant vid kgl. Uplands
regemente. Gymnastiska
Centralinstitutet
genomgick han från 1891 till
1894, då han tog
gym-na8tikdirektörsexamen,
och samtidigt härmed
studerade löjtnant
Forsell solosång vid
Musikkonservatorium i
Stockholm från våren 1892
till våren 1894 för
professor Günther. Vintern
1894—95 vistades hr
Forsell i Paris i och för
utöfvande af
sjukgym-nastisk verksamhet, men
lade ej derför
sångstudierna å sido. Under
vistelsen i den franska
hufvudstaden skaffade
han sig tillfälle att åhöra
lektionerna i sång vid
konservatoriet derstädes
och bevistade en del af
prof. Bax’ sånglektioner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free