- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
67

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I hufvudstaden hafva före
Musikföreningen funnits tvenne större sällskap
mel liknande syfte. Det första,
»Harmoniska sällskapet», stiftades år 1820
och verkade i närmare 30 år;
formligen npplöst blef det först år 1865.
Styresman under större delen af dess
tillvaro var hofsångaren Isak Berg.

Ar 1860 stiftades »Nya harmoniska
sällskapet», hvars ledande personlighet
var Julius Günther. Båda dessa säll- |
skap bragte till utförande såväl större
körverk med orkester, som, måhända
företrädesvis, mindre sådana med piano
och a capella. Det »Nya harmoniska
sällskapet» gaf, efter ett par års hvila,
sin sista konsert 1878 och upphörde
därefter med sin verksamhet.
Synnerligen kännbart var emellertid
fortfarande behofvet i hufvudstaden af ett
organiseradt musiksällskap med
uppgift att för allmänheten framföra större
och värdefullare tonskapelser utom
operans område, särskildt körverk, och
med häo83’n härtill utfärdades i mars
år 1880 inbjudning till bildande af ett
nytt sällskap, undertecknad med
namnen å de båda inbjudarne, förste
hof-kapellmästaren vid K. Operan, Ludvig
Norman, och iil. doktorn, sekreteraren
vid k. Musikaliska akademien, Vilhelm
Svedbom.

Huru sedermera Musikföreningen
under de år som gått till ända alltifrån
den med framförandet af Händeis
oratorium »Messias» den 3 mars 1881
gaf sin första konsert, och tills den med
framförandet af samme mästares
oratorium »Jefta» den 19 april 1898 firade
sin femtionde konsert, uppfyllt det för
sig satta målet att utgöra len
permanent sångförening, hvilken med
tillhjälp af en stor orkester skulle till
allmänhetens kännedom låta bringa
erkända musikverk i större form»,
framgår af broschyrens fullständiga
förteckning öfver vid dessa femtio konserter
utförda tonverk. Denne upptager först
en kronologisk redogörelse för
programmen å de särskilda konserterna och vid
en sammanfattning deraf framgår
således, att föreningens verksamhet
omfattat utförandet af följande tonverk:

I. Vokalverk:

A. Körverk med orkester:
Oratorier:

Händel: Mestias (1881, 1889 samt
delar däraf 1S85). Israel i Egypten —
l:a afdeln. (1885), Josua (1895),
Jefta (1898).

Kiel: Kristus (1896, 1897).

Mendelssohn: Elias (1883, 1892),
Paulus (1891, 1897).

Norman: Konungarne i Israel, fragment

(1886).

Rubinstein: Babels torn (1893).

Saint-Saens: Syndafloden (1891).

Wennerberg: Jesu födelse (1888).

Mässor, psalmer, andliga kantater etc.:

Bach: Mässa i H-moll (1896 samt
delar däraf 1885).

Beethoven: Mässa i C dur (1893).
Cherubini:’ Missa solennis n:r -i i
D-moll (1881), Requiem (1886).
Franck: Rebecka (1898).

Gounod: Gallia (1894).

Hartmann: Davids 115:e Psalm (1894).
Josephson: Quando corpus (1889).
Kiel: Requiem (1884).

Mendelssohn: Lqfsång (1894).

Mozart: Requiem (1890, 1891).
Norman: Rosa rorans bonitatem (1886

1893) .

Schubert: Tantum ergo (1897).
Söderman: Katolsk mässa (1886, 1895).
Verdi: Requiem (1887).

Världsliga kantater etc.:

Beethoven: Fantasi för piano, kör och
orkester (1896), delar af musiken
till Athens ruiner (1897).

Berlioz: Faust (1886, 1888, 1890,

1894) , Tristia: Ofelias död,
Meditation (1897).

Brahms: Schicksalslied (1881, 1898).
Bruch: Schön Ellen (1884).

Gade: Elverskud (1882), Scener ur
Baldurs dröm (1898).

Hallström: Das Sonnenkind (1884),
Sfinxen (1898).

Haydn: Stormen (1882), Årstiderna

(»Våren» 1893, i sin helhet 1894).
Mendelssohn: Den första
Valborgsmäs-sonatten (1881).

Mozart: Delar af musiken till
Idome-neo (1890).

Norman: Ur Kantat vid invigningen af
K. Musikaliska Akademiens byggnad

(1886) . Ur Humleplockningen:
Snöflingornas saga (1888, 1889, 1897),
Kung Hakes död (1888).

Rubenson: Ur musiken till Halte-Hulda

(1891).

Schubert: Gesang der Geister über den
Wassern (1882), Ständchen (1897).
Schumann: Der Rose Pilgerfahrt (1883),
Nachttied (1884), Paradiset och Perin

(1887) .

Stenhammar: Snöfrid (1896).
Strauss: Wanderers Sturmlied (1897).
Svedbom: I rosengården (1888, 1889).
Söderman: Hjärtesorg (1883, 1888,
1889), Die Wallfahrt nach Kevlaar
(1884), Peer Gynt, fragment (1892).
Thieriot: Am Traunsee (1894).
Wagner: Slutscen ur l:a akten af
Parsifal (1896).

Åkerberg: Till aftonstjärnan (1889),
Prinsessan och svennen (1889).

B. Körverk mod piano:

Bargiel: Die Libellen (1882, 1891),
Frühlingsnacht (1891).

Brahms: Gesang auf Fingal (1882).
Hallén: Påskklockorna, Vattenliljan,

Hör du ej? (1884).

Hallström: Blommornas undran (1888).
Krug: Majdrottningen (1892).
Lindblad: Drömmarna (1882).

C. Körverk a capella:
Motetter, psalmer etc.

Bach: Ich lasse dich nicht (1881).
Byström: Gammal svensk kyrkomusik:
Psalm 298, Loetabundus (1892).
Gounod: Vendredi Saint (1882).
Haydn: Aftonbön (1892).

Norman: Jordens oro viker (1883).
Palestrina: Psalmus Cl.mus Davidis

(1892).

Af världslig karaktär:

Dürrner : Es ist das Glück ein flüchtig
Ding (1882).

Gade: Vattenliljan (1881).

Josephson: Morgonvandring (1892).
Lindblad: En sommarafton (1892).
Norman: Om våren, På berget, Linden
(1881), Det guddommelige Lys (1882).
Rubenson: Arrangement af Du gamla,
du friska (1892).

Schumann: Der Wasser man (1882).
Svedbom: Oro (1892).

D. Arier och solosånger med
orkester:

Bach: Ur Kantaten Ach wie flüchtig,
ach wie nichtig (1885).

Gade: Frühlings- Phantasie, ensemble

(1890).

Gluck: Ur Ifigenia i Aulis (1891),
Or-feus (1893).

Mendelssohn: Ur Elias (1892).
Mozart: Konsertaria (1893).

Norman: Ur Humleplockningen: Signes
visa (1888, 1889, 1897).

Reinecke: Almansor (1890).
Rubenson: I skogen (1895).

E. Solosånger med piano:

Beethoven: Lieder von Geliert (1892).
Schubert: Liebesbotschaft, An Sylvia,
Erlkönig (1897).

Schumann: Ur Frauenliebe und Leben

(1892) .

II. Instrumentalverk:

F. För orkester:
Ouverturer:

Beethoven: Leonora, n:r 3 (1891),
Athens ruiner (1897).

Berlioz: Kung Lear (1894).

Brahms: Akademische Festouverture

(1898).

Cherubini: Abencerragerna (1883),
Ana-kreon (1893).

Dvoråk: Husitska (1893).

Gluck: Alceste (1881), Ifigenia i Aulis

(1893) .

Goldmark: Sapfo (1896).

Hartmann: Hakon Jarl (1893).
Mendelssohn: Den sköna Melusina

(1890).

Mozart: Idomeneo (1890).

Norman: Antonius och Kleopatra (1886),
Festouverture (1889).

Reinecke: Ouverture: Intioduktion och
fuga med koral (1884).

Schubert: Rosamunda (1897).
Schumann: Genoveva (1887).
Söderman: Konsertouverture (1888).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free