- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
118

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118

vacker melodi. Ni behöfver således
ett oförbrännerligt instrument, såsom
detta, till exempel; vill ni inte
försöka det?» — Med detsamma gaf han
kristallflöjten, som han några
ögonblick hållit i handen, åt Drouet.

»Sire», sade Drouet, »jrg brinner
af längtan att göra dess bekantskap.»

»Om instrumentet kunde tala»,
svarade kejsaren, »skulle det utan tvifvel
säga detsamma i afseende på er.»

Drouet satte kristallflöjten till
läp-parne, upprepade några af de
vackraste melodier, som vi hört under
aftonen, med några variationer och slöt
med en coda.

»Ni gör med instrumentet hvad ni
vill», sade kejsaren; »det är väl att ni
inte kom för hundra år sedan; man
hade säkert brännt opp er såsom
trollkarl. Ni har förträffligt behandlat detta
instrument; det är i goda händer,
behåll det.»

»Sire», jag känner den lifligaste
tacksamhet för detta bevis på eder nåd,
och minnet af denna afton skall bland
mina käraste hågkomster alltid intaga
främsta rummet.»

(Forts.)

Från scenen och
konsertsalen.

Kgl. teatern. Sept, 19, 20, 22, 1. Iv.
Hallström: Kantat (ör soli, kör och
orkester, ord af C. R. Nyblom; 2. Ad. Fr.
Lindblad: Frondörerna, historisk komedi med
säng i 2 tablåer; 3 Fr. Berwald: Scener
ur Estrella de Soria, stor romantisk opera i
3 akter af Otto Prechtler, öfvers. af E. Wall
mark. — 24. l:a Symfonikonserten. 1 Alb.
Rubenson: symfoni. C dur; 2 Sånger med
piano (Fru Agnes Jansnn-Fischer; 3 Aug.
Söderman: Offertorium ur Mis3a sollennis; 4
Sånger med piano (fru Janson-Fischer); 5
Ludv. Norman: Symfoni n:o 2, Ess dur. —
28 Berwald: Scener ur Estre 11a de Soria;
Bizet: Djamileh (Djamileh: fru Linden;
Harun, Splendiano, Blafhandlaren; hrr Lemon,
Forsell, Grafström) — 29 Lindblad:
Frondörerna; Maseagni: På Sicilien (Santuzza,
Lola: frökn. Lindegren, Thulin; Toriddo, Alfio:
hrr Ödmann, Lundquist) — 30 Thomas:
Mignon (Mignon, Philine, Fredrik; frökn.
Thulin, Karlsohn, Edström; Meister, Lothario,
Laertcs: hrr Lemon, Bergström, Forsell).

Vas teatern Sept. 15—22 Messager:
Flickorna Michn — 23—30 Rieh.
Heuberger: Operabalen, Operett i tre akter V. Leon
& H. v. Waldberg (Sidonie, Marguerite,
Hor-tense, Fedora Angéle: fruar Strandberg, Lund,
Berg, Ringvall frk Frisch; Henri, sjökadett:
frk. Rosa Grönberg (debut); Beaubisson,
Au-bier, Dumenil: hrr Em. Strömberg, Nyblom,
Adami).

Svenska teatern 15—17 Bröllopet på
Ulfåsa.

Programmet till den nya kgl. teaterns
invigningsföreställning upptog jemte
den för tillfället komponerade kantaten,
ett par äldre verk af förnämliga
svenska tonsättare. Enligt teaterchefens
uppgift blef teatern för sent färdig till
inöfnipg och uppsättning af någon

-X_________—

SV EN SF MUSIKTIDNING.

bland de för invigningen skrifna
operorna. De som man härtill hade att välja
emellan voro »Valdemarsskatten» af
Hallén och »Tirfing» af W.
Stenham-mar. De nu gifna af A. F. Lindblad
och Frans Berwald voro dock så godt
som nya för den nuvarande
generationen men hade en ålderdomlig prägel,
som skulle ha gjort dem lämpligare
till afskedsföreställning på gamla
operan äu till inanguration af den nya.
Nu fingo de emellertid representera ett
par våra förnämsta tonsättare, af hvilka
den ene har sin storhet i romansen och
visan den andre i kammarmusiken.

Hallströms invigningskantat, hvars
text här förut anförts, återgafs af
operapersonalen i högtidsdrägt, damerna
hvitklädda. Solopartierna ejöngos af
fru Östberg, frökn. Karlsohn och
Edström, samt hrr Ödmann, Lundqvist,
Sellergren och Lemon. Den melodiskt
anslående och väl instrumenterade
kantaten sjöngs utantill af alla de
utförande under anförande af förste
hof-kapellmästaren Nordqvist, som äfven
anförde Berwalds opera.

Lindblads »historiska komedi» har
en liflig men litet gammaldags
farsartad handling med en musik, som är
rätt väljudande och mycket pånvnner
om Mozart men icke stiger till någon
högre nivå af inspiration. I orkesterns
behandling röjes en säker hand och
fin smak Då operans bästa krafter
naturligtvis denna afton voro i elden,
så vunno de utförande artisterna s“ger
öfver hela linien. Särskildt
framstående voro i Lindblads opera br
Elm-blad som klädeshandlaren Mathieu och
fru Linden som hans unge son Didier
samt fru Frödin-Lindberg som
hertiginnan af Longevdle och hr Forsell
som markis de Jarsay. Fiöken Thulin
innehade ock ett af de större partierna
som Matthieus brorsdotter, de ölriga
uppburos af hrr Grafström, Söderman,
Bergström, L^jdström, Malmsjö samt fru
Strandberg.

Att Lindblads »Frondörerna» är ett
af våra mera betydande operaverk har
emellertid af många erkänts, bland
andra af Ludv. Norman, som i s n
uppsats om Frans Berwald (Sv. M. T.
1881) yttrar att «Ryno» och
»Frondörerna» borde likasom »Estrella de
Soria» blifva repertoarstycken, »ty
genom att framkalla hvad man egt och
eger af utmärkt beskaffenhet kunde
mången slumrande kraft väckas till lif,
och den trånga kretsen af
operakompositörer i vårt land vidgas ut».
»Estrella» satte N. mycket högt, och Berwalds
originella genialitet genomströmmar
äfven detta hans verk. Den i Wien 1841
komponerade »Estrella de Soria» väckte
der vid salongulförandet af de första
akterna, i närvaro af flere bland Wiens
förnämsta musiker, lifligt bifall och
ansågs af en musikkritiker rent af
banbrytande för en operareform Det är
dessa båda akter som nu gifvits här
med uteslutande af första aktens se-

nare hälft, som försigår i grefvinnan
Estrellas palats. Till formen är
operan visserligen i ett och annat
föråldrad, hvilket särdeles framträder i de
stora koloraturariorna, men original
melodisk ingifvelse och mästerlig
instrumentation gifva detta verk en så
framstående plats, att det vore skada om
icke, då så stor del af operan nu är
inöfvad, den skulle kunna uppföras i
sin helhet. Tillfället är gynsamt att
hrdra tonsättarens minne härmed, och
våra musikvänner skulle säkert, eller
borde åtminstone, vara tacksamma
der-lör. Utrymme saknas oss för
närvarande att referera textinnehållet i de
båda operorna.

Beträffande utförandet af Berwalds
opeia så var detta berömvärdt. Fru
Östberg gaf en glänsande franställning
af Estrellas stora aria i andra akten,
cch hr Ödmann var en yperlig
Salva-terra. Äfven fröken Hulting utförde
ganska tillfredställande Zulmas rol,
likasom hrr Sellergren och Söderman väl
representerade konungen och den
moh-riske prinsen Muza. Hr Lundqvist var
förträfflig som Diego, Estrellas tjenare,
och särskildt i den komiska scenen med
flickorna i andra aktens början, ett af
operans musikaliska praktnummer.

Till det fosterländska
invigningspro-grammet slöt sig en symfonikonsert med
endast svenska tonsättningar, börjande
med Rubensons mel idiskt anslående
och och talangfullt utarbetade symfoni
i C dur samt slutande med Normans
bekanta Ess-dur-svmfoni, hvars friskt
inspirerade första sats, äfvensom den
andra äro verkets mest framstående.
Att Aug. Söderraann vid detta tillfälle
äfven skulle vara repiesenterad, är
naturligt, och det skedde genom hans
sköna Offertorium ur Missa Solennis,
hvilket, såsom vanligt, bisserades. I
symfoniens vokalafdelning hade man
nöjet åter höra fru Janson-Fiscber, som
sjöng »Natthimmeln» af Geijer,
»Vårsång» af Josephson, »MånestråLr» af
Norman, »Farväl» af Sjögren och
»Pauvre garijon» af Hallström. Fru
Jan-son-Fi8chers från djup till höjd skönt
klingande stämma och excellerda
föredrag framkallade, lifligt bifall och många
inropningar. Lokalens akustik visade
sig äfven till sin fördel vid detta
tillfälle. — Operetten på Vasateatern få
vi framdeles omnämna.

—S–––-

Från in- och utlandet.

Kgl. Teatern. Repertoaren för
närmaste tidea upptager »Fidelio»,
»Martha» och »Don Juan». Under
repetition äro »Trubaduren», »Tannbäuser»,
»Flygande holländaren» och
Stenham-mars nya opera »Tirfing».

Den nya operabyggnadens debet och
kredit. För att skaffa ett nytt hus åt
vår lyriska scen har
teaterbyggnads-kousrrtiet haft att disponera samman-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free