- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
129

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EelaktSr 03h ut gif vars:

N:r 17, frans j. jhuss.

Telefon: Yasa 619.

NORDISKT MUSIKBLAD.

–-1-:—

Stockholm den I November 1898.

Expedition: Kungstensgatan 56.

Fria: Helår 5 kr. Lösnummer 25 öre.
Annonsrris 20 öre pr petitrad.

Harold Bauer.

O

terigen är det en son af Albion,
/rA. hvilken i egenskap af främmande
*/0r pianovirtuos inleder
konsertsäsongen; förra året var det Leonard
Borwick såsom lady Hallés följeslagare,
nn, i dessa dagar, är det mr Harold
Bauer. En viss motsats råder dock
mellan dessa båda konstnäror i det
hänseendet, att då Borwick
egentligen gjort sin
pia-nistiska talang känd i
hemlandet, men utom
detta var föga känd, är
fallet tvärtom med hr
Bauer, och han har, som
vi bär nedan skola få
se, sjelf förklarat
hvårföre. Såsom förut af
oss okända storheter ha
båda presenterat sig här;

Leonard Borwick
lem-nade oss med eröfring
af publikens bästa
sympatier, få se om Harold
Bauer gör samma lycka.

Såsom hans förelöpare
går emellertid ryktet om
nyss vunna stora
triumfer i danska
hufvudsta-den, och »Dannebrog»
förklarar honom
jembör-dig med t:dens främsta
pianister, en Paderewski,

Busoni och Eugen
d’Al-bert, medan en annan
dansk tidning ställer
honom närmast Moril z
Ro-sentbal. Hr Bauer,
säger denna, besitter alla
egenskaper att rycka med
sig den stora publiken:
enorm teknik, kolossala
krafter, imponerande
lätthet att framföra sina
hexkonster. Af tyska
tidningar berömmes
konstnären å andra sidan för

blef lagd åsido. År 1892 begaf han
sig till Paris, der han studerade för
den världsberömde pianisten Ignaz
Paderewski och blef snart engagerad för
konsertresor i åtskilliga europeiska
länder, besökande Spanien, Holland,
Tyskland, Polen, Österrike-CJngorn,
Ryssland och nu, under hr Strakosehs
im-pre8ariat, Skandinavien. Men i
hemlandet har pianisten Bauer ännu icke
gjort sig bekant som sådan. Då en
tidningsman i
Köpenhamn nyligen sporde
honom hur detta kommer
sig, lemnade han
följande förklaring. »Såsom
pojke och ung man gaf
jag konserter i London
som violinist, och jag
vill ej att publiken nu
skall undra öfver att jag
bar blifvit pianist. Jag
tror icke att man redan
nu vill taga mig au
sé-rieux, och det knnde
hända att man
resonerade som så: »Gud vet

hvilket instrument han
spelar på när han
kommer hit nästa år —
kontrabas, dragbasun eller
triangel?»
Denpianisti-ska rang herr Bauer nu
bar uppnått, att döma
af hans konstnärliga
triumfer och kritikens
lof-ord, föranleder väl
emellertid att han snart
måste tillfredsställa
Lon-donpublikenslätt förklarliga åtrå att få göra
bekantskap med hans nya
talang. Med den
öfver-svämning af
»pianovirtuoser» som råder i vår
tid vill det dock
mycket till för dem atttasa
första priset. Ryktet
stöter allt för ofta falskt
i basunen, för att icke

6tor mångsidighet, temperament och
känsla i föredraget. Vi få nu sjelfva
döma.

Harold Bauer är född i London
1873 och debuterade der vid 10 års
ålder som — violinist. Han gjorde
detta med så stor framgåDg, att han
under nio år fortfor att uppträda som
violinvirtuos i Englands stora städer.
Emellertid egoade han sig äfven åt
pianospelet med den ifver, att violinen

Harold Bauer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free