- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
141

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

utbildadt, återfinnes fullkomligt lefvande
och verkande i Beethovens själ. I hans
arbeten ligga alla dessa äkta och
väsentliga konstmaximer på det klaraste
utbredda för ögat. Känner man dessa
maximer, så känner man ock på samma
gång alla de förnämligaste föregående
och efterföljande tonsättares grundsatser
j i denna sak.

Huruledes den store mästaren,
förmedelst det tematiska arbetet, ur
ganska små frön låtit alla sina olika
arbeten utveckla sig, är nogsamt bekant.
Att för åhöraren göra dessa tematiska
relationer lätt igenkännliga, följer han
hufvudsakligen tvänne grundsatser:

För det första utbildar han sina
temata alltid i den mest korta, enkla
och innehållsrika gestalt, så att de
genast måtte kunna fattas och blifva
bemärkta.

För det andra begagnar han af de
outtömliga tematiska förändringarna
alltid blott dem, hvilka lättast kunna
igenfinnas såsom flutna ur sjelfva temat.

Då nu i de Beethovenska
kompositionerna många perioder blott blifvit
bildade utaf en eller några
hufvud-tankar, så kunde detta, nästan oafbrutet
fortgående tematiska arbete, lätt orsaka
monotoni. För att undvika denna har
Beethoven en ytterligare god maxim,
den han aldrig förlorar ur sigte:

Åt de melodiska dragen i hvarje
tematisk behandling gifver han
uäm-gen olika harmonisering, olika
ackompanjemang, olika instrumentering,
stämfördelning etc., hvarigenom det kända
öfverallt uppenbarar sig i nya intagande
former. Öfverbufvud taget upprepar
han nästan aldrig en tanke helt och
hållet i samma gestalt, utan framställer
den mestadels från någon ny sida.
Härigenom uppstår den stora enhet och
på samma gång den utomordentliga
mångfald, som vi i alla hans verk
igenfinna.

(Forts.

- ––-

Musikpressen.

På Abr. Lundquists förlag har
utkommit:

För piano, två bänder:

Wejdling, HenningR.: Hemmetsstjerna,
vals, tillegnad fru Alma Bergman, f.
Ljungman. Pris 1 kr. — Lilla sötungen, Polka.
Pris 75 öre.

På utgifvarens förlag har utkommit:
för orgelharmonium:

Morén, John: Orgelharmonium-Skola för
seminarier, skolor och hem. Pris 2 kr.;

för en röst med piano:

Morén, John: Tre visor af N. P.
Öd-mann. 1 Min skolvisa (ettstr. c— tvåstr. e),
2 Hemma (f—ess eller g), 3 Gräsenklingens
visa (ettstr. c— tvåstr. d). Pris kr. 1: 50. —;
Herren är min herde, Davids 23 psalm för
en rö-t och piano eller orgel, tillegnad Wilh.
Strandell. Piis 1 kr.; — Hvi suckar det sd
tungt uti skogen t Ord af B. E. Malmström.
Pris 50 öre.

Af de första numren i denna
förteckning, Wejdlings dansmusik, har
polkan utkommit tidigare på året, men
har först nu kunnat omnämnas. Såväl
denna som valsen utmärker sig för
god dansrytm och lifvande melodi.
Valsen, börjande med en introduction, kan
räknas till det bättre slaget af
dansmusik.

Musikdirektör John Morén, som utgif
vit de öfriga ofvannämnda musikalierna,
har förut gjort sig fördelaktigt känd
genom det tillsammans med kvrkoh,
Rich. Norén utgifna verket »Valda
koraler i gammalrytmisk form» i enkel
fyr8tämmig orgelsats, äfvensom
»Litur-giskt-musikaliskt material till
Vesper-gudstjenster», likaledes och nyss
utgif-vet tillsammans med R. Norén. Den
ifrågavarande orgelfnrmonium-skolan
innehåller ock i slutet ett bibang med
en god uppsats »om den gammalrytmiska
koralen» med notexempel ur Hseffners
koralbok. I företalet säger utgifvaren
att denna hans »skola» är afsedd att
utgöra material för en kurs i
orgel-harmoniumspelning, så pass omfattande,
att den kan anses tillfyllestgörande för
dem, som icke ha för afsigt att utbilda
sig till yrkesmusici men af intresse för
saken önska färdighet i att riktigt
uppfatta och föredraga en koral, en sång
eller ett enklare stycke.
Kammarorgeln, säger hr M., lämpar sig
emellertid endast för musik af religiös,
värdig och gedigen art. I
öfverens-stämmelse härmed äro bokens 42
före-dragsstycken valda, bland hvilka 12
äro af hr M. sjelf; vidare förekomma
8 koraler, deraf 3 i gammalrytmisk
form, ett par folkvisor och stycken af
Bach, Händel, P. U. Stenhammar,
Malk-mus, Widmann m. fl. En kort
förberedande kurs af allmän musiklära
inleder skolan, hvilken synes vara prak
tiskt uppstäld.

Hr Morén visar sig i sina sångers
faktur som den grnndlige musikern.
Ödmanns humoristiska och varmhjertade
dikter, påminnande om Sehlstedts, hafva
fått en lyckad musikalisk omklädnad,
hvilket äfven kan sägas om
Malmströms bekanta dikt. Den Davidiska
palmen har ett enkelt, äfven för orgeln
afpassadt ackompanjemang och är hållen
i en ämnet värdig stil samt melodiskt
uttrycksfull.

–-E––-

Från scenen och
konsertsalen.

Kgt. Teatern. Nov. 2, 4, 10, 12 Verdi:
Trubaduren (Leonora, Inez: fru Östberg, frk
Hallgren; grefve Luna, Manrico, Ferrando:
hrr Forsell, Ödmann, Södermann). — 3
Doni-zetti: Regementets dotter (Marie, markisinnan :
frk Thulin, lru Strandberg; Tonio, Sulpiz,
Hortensius: hrr Bratbcst, Sellergren, Graf-

ström); Ballett: Dansdivertissement. — 5. 2:a
Symfonikonserten. 1 Mendelssohn: uvertyr.
»Hebriderna»; 2 Brahms: Variationer öfver
ett tema af Jos. Haydn (Choral St. Antoni);
3. Em. Sjögren: Heliga tre konungars
öken-I vandring; 4 Wagner: En Faust uvertyr; 5

Beethoven: Symfoni n:o 4, B dur, op. 60. —

6 Mascagni: Pä Sicilien (Santuzza: frk
Lindegren, Toriddo: hr Ödmann);
Dansdivertissement; Leoncavallo: Pajazzo (Nedda:
frk Hallgren). — 7 v. Flotov: Martha*.^

9 Wagner: Tannhäuser (Elisabeth: frk
Nordin, fortf. deb.l. — 13 Adam: Konung för
en dag (Nemea: frk Thulin; Zephoris: hr
Le-mon). — 14 Nicolai: Muntra fruarna i
Windsor.

(‘Uppgiften att »Martha» uppfördes d. 14
okt. rättas harmed. Operan blef instäld,
hvilket först efter tidningens tryckning blef kändt).

Vasa-tea ern. Nov. 1—14 Sidney Jones:
Geishan eller thehuset i Japan (O Mimosa
San: frk Frisch). — 6, 13 Vermländingarne
(matiné). „

Svenska teatern. Nov. 6, 13 Bröllopet pa
Ulfåsa (matiné).

Musikaliska akademien. Nov. 1, 4
Konserter af Harold Bauer. — 8
Musikföreningens 51:8ta konsert. Schumann:
»Paradiset och Perin». Biträdande: fruar Östberg,
Edling, frk Hollsten; hrr W. Klein, Salomon
Smith, C. A. Gentzel; kgl. hofkapellet.
Dirigent: prof. Fr. Neruda.

Vetenskaps-akademien. Nov. 9 \ is och

romansafton af fru Anna Norrie, biirädd
af fru Ina Lange. — 11 Historisk
musiksoaré af desamma.

Jakobs kyrka. Nov. 13. Orgelkonsert af
dir. Alb. Lindström

Återupptagandet af Verdis
»Trubaduren» har följts af den framgång, att
’ den gamla f. d. favoritoperan hittills
uppförts under månaden fyra gånger.

| Operans framtagaude föranledes numera
nästan endast då någon gäst eller
debutant träder upp i hufvudrolerna,
företrädesvis Azucena, deona gång tycks
skälet till reprisen ha varit att dessa
nu kunna disponeras af egna »dragande
krafter», som betrygga framgången.
Hur föråldrad operan än är med sin
utlefvade form, sin dramatiska koloratur
och orimliga text (denna borde dock,
såväl i denna som andra gamla operor,
kunna omarbetas), så innehåller den
dock musikaliska godbitar, som ännu
i kunna göra den begärlig, helst för den
stora allmänheten, och upptagandet
emellanåt har i musikhistoriskt
hän-J seende sitt berättigande. De kvinliga
hufvudrolerna hade ypperliga representanter
i fruar Östberg och Linden; likaså de
manliga i herrar Ödmann ocb Forsell.
Hr Södermann är äfven på sin plats
som Ferrando, men bör moderera sin
röst så att den missljudande
forceringen icke stör framställningen.
Akustiken på nya operan är så god, att i
allmänhet kan tillrådas undvikande af
full röststyrka till fördel för såväl
åhörarues öron som de sjungandes
röster. Skrik är icke konst. — I
»Regementets dotter» bar fröken Thulin
sjungit Maries parti första gången med
erkänd framgång. Vi hade dock ej
tillfälle att närvara vid den enda
representationen deraf, som under månaden
hittills förekommit. — Den 2:a
symfonikonserten under säsoDgen gafs under
hr Stenhammars ledning med
omvex-lande och intresserande program,
hvilket här ofvan anförts. Att
symfonikonserten inleddes med Mendelssohns
uvertyr var en berömvärd minnesgärd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free