- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 18 (1898) /
154

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den berömde sångläraren Weise i Berlin
och därefter hos den icke mindre
värderade sångerskan Augusta Götze i
Leipzig.

Hon är gift med kvartettens ledare,
herr Bruno Röthig, som äfven
sköter fenor-stämman. Han gjorde sina
första musikaliska studier under
ledning af professorerna d:r Riedel och
d:r Papperitz i Leipzig. I sång
utbildade han sig liksom hans hustru för
professor Weiss i Berlin. Hans
kärlek till kyrkosången väcktes redan
genom den i föräldrahemmet flitigt
öf-vade koralsången, och denna kärlek
förstod d:r Riedel att utveckla till deu
högsta entusiasm. Herr Rötliig
innehar plats som kantor vid
Johannes-kyrkan i Leipzig.

Altstämman sjunges af fröken
Martha Hau8smann, som är begåfvad
med en fyllig och präktig altröst.
Uppvuxen i ett musikaliskt hem i
Leipzig, där sången flitigt öfvats
och omhuldats, har hon utbildat sin
röst under den framstående
sånglärarinnan Augusta Böhme-Köhler och
verkar nu med stor framgång som
oratorieeångerska och musiklärarinua i
Leipzig.

Basens namn är Eugén
Tanne-witz. Han har likaledes uppvuxit i
ett af Leipzigs många musikaliska
hem, gjorde sina första musikstudier
för sångläraren Hus, utbildade sig
vidare under resor till England och
Skottland och begagnade sig efter sin
återkomst likaledes af fru Böhme-
Köhlers sångundervisning, till dess han slöt
sig till denna kvartett, hvars
kyrko-musikaliska uppgifter han belt och
fullt omfattar och tillsammans med de
öfriga medlemmarne på ett
framstående sätt förverkligar.

Till sin beskaffenhet och sitt syfte
är kvartetten helt unik. Den
efter-sträfvar ej stormande hyllning, hvilken
ju redan därigenom är utesluten, att
den endast uppträder i kyrkor. Den
vill helt enkelt tjena konsten tch
upp-byggelsen. Den har ofta rönt det
1 största erkännande från de inom
samhället högst ställda men gläder sig icke
mindre åt att i sina kyrkokonserter för
de fattiga få göra tillgängligt det
skönaste, som den andliga musiken
öf-ver hufvud känner och de vackraste
å capellasånger, som de senaste sju
århundradena frambragt. I öfver
hundra städer har denna kvartett
uppträd» och öfver allt från såväl
åhörares sida som pressen af alla möjliga
skiftningar mottagit det högsta beröm.

De fyra såcgarnes styrka ligger, utom
i den stora begåfning, som
kännetecknar hvar och en särskildt, i dess
fulländade samsång. Endast därigenom
att dessa fyra personligheter så
fullkomligt uppgå i denna gemensamma
sak, är det möjligt för dem att
föredraga sina sånger på ett så helgjutet
sätt, som i hvarje afseende
tillfredsställer äfven den finaste kännares öra.

Äfven i behandling af texten äro de
mästare, så att intet ord går förloradt
genom otydlighet, och de verka lika
mäktigt genom det kraftigaste
tortissi-mo, som genom det mest försvinnande
pianis8imo. Sålunda förklaras
omdömen sådana som följande:

»Vi hafva ännu aldrig hört så svåra
stycken föredragas på ett så
fullän-dadt sätt». »Uppträdandet elterlämnar
ett intryck af något betydande». »En
verkligt konstnärlig prestation, inför
hvilken hvarje kritik nedlägger
vapnen». »I denna sång ligger en
trollkraft, som försätter ähörarnes hjärtan
i den högsta stämning». »Att så
sjunga, det kan kallas att sjunga Herren
till ära.»

Måtte omdömena bli lika
gynnsamma efter de konserter de fyra
konstnärerna komma att gifva här i Jakobs,
Östermalms och Katarina kyrkor!* Med
denna förhoppning hälsa vi
»Solokvartetten för kyrkosångi hjärtligt
välkommen till vårt land och vår stad!

H. L.

FrenumerationsaDinälan-

Svensk Musiktidning fortsättes nästa
år med sin }9:de årgång och
anbefaller sig i våra musikväDners åtanke.
Behofvet af en facktidniDg för musik
äfven i vårt land är oomtvistligt, och
att den plan,’ efter hvilken Svensk
Musiktidning är redigerad, tillgodoser
detta behof — nämligen af en popu
lär-instruktiv musiktidning för den
musikaliska allmänheten — tycks bevisas
deraf, att ingen anna t tidning för
musik sä länge existerat i vårt land eller
ens i den skandinavaviska norden.
Längst har af andra sådana hos oss
frainhärdadt »Ny tidning för musik»,
fr. 1853 till 1857. Den af Edv.
Bäckström förtjeustfullt redigerade »Tid
ning för teater och musik» 1876 lefde
blott ett år, och »Nordisk
Mnsiktiden-de», utgifven af Warmuth i Kristiania,
en tidning som började sin tillvaro
1880, bortdog småningom i början af
detta årtionde. Andra dödfödda
företag i den vägen hos 03S kunna vi
förbigå. Svensk musiktidning har ej
gjort till sin uppgift att hos
allmänheten söka tillfredsställa ett lågt begär
efter pikanterier, och rafflande
kritiker; den liar stält sin uppgift
högre, afseende att tillgodogöra så väl vår
konsthistoria genom kontinuerliga
uppgifter om operaverksamheten och
kon-eriväsendet i hufvudstaden samt
genom biografiska uppgifter, som ock att

* Konsert lär äfven komma att gifvas i
Jpsala domkyrka.

i det allmänna^musikvetardets intresse,
meddela notiser om musikvärldens
vig-tigare tilldragelser i in- och utlandet,
särskildt i Norges, Danmarks och
Finlands hufvudstäder, instruktiva
uppsatser, blandade med följetongsartiklar,
musikpressens alster, musiklitteratur
e*c., hvarigenom båd9 lärorikt och
om-vexlande innehåll erbjudes. Fina
porträtt till biografierna illustrera hvarje
nummer.

I det vi frambära vårt tack till dem,
som hittills gynnat Svensk
Musiktidning med prenumeiatiou, hoppas vi på
deras fortfarande intresse för
densamma och att de äfven skola
rekommendera den åt andra musikvänner.

Svensk Musiktidning utgifves 1899,
såsom förut, två gånger i månaden (utom
juli—augusti, » den döda säsongen») till
ett pris af 5 kronor per år.
Musikbilagan, ett Musikalbum af valda
piano-och sångstycken, tillfaller endast
helår S-prenumerar, ter. Mindre än hel

årgång beräknas efter lösnummer (25 öre).

På tidningen prenumereras här ä
Expeditionen, Kungstensgatan 56, 3 tr.,
samt i bok- och musikhandeln, å posten
och tidningskontor. / landsorten
prenumereras bäst ti posten, då tidningen
fortast kommer prenumeranterna till handa.

Vördsamt anhålles att prenumeration
må ske så snart som möjligt; vid
direkt prenumeration hos Svensk
Musiktidnings Expedition, Stockholm
(Kungstensgatan 56, 3 tr.), tillsändes
tidningen prenumeranten kostnadsfritt gerast
den utkommit.

För att spara våra förra
prenumeranter besvär vid prenumerations
förnyelse, sända vi dem, såsom förut,
årgån-gens första nummer, med anhållan att (
de som icke vidare önska erhålla
tidningen ville tillkännagifva detta åt budet
eller å tidningsexpeditionen före andra
numrets utsändande. Senast när budet
kommer med andra numret torde det
första återlemnas af dem, som ej
förnya prenumerationen i af dem, som
dermed fortsätta, torde då till budet
pre-nu me ratios safgiften mot kvitto erläggas.
Dem, som behålla första numret utan att
afsäga sig tidningen, anse vi oss alltså
få fortfarande räkna som
prenumeranter å densamma.

Presentkort å tidningen finnas att
tillgå å Expeditionen, i musik- och
bokhandeln etc.

Vördsammast

Redaktionen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1898/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free