- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 19 (1899) /
6

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liga pendeln att med längre eller
kortare slag angifva takten. Räknadt
ofvanifrån angifva sålunda siffrorna
•10—69 Largo, 72 —100 Larghetto,
104—126 Adagio, 132—152 Andante,
160 —184 Allegro, 192 — 208 Presto,
efter hvad metronomskalan visar.

I saknad af metronom har iifven
ett vanligt fickur blifvit användt. En
metronom kan man ej medföra hvart
som helst, det är derför bekvämt att
som sådan kunna använda den
allmänt begagnade tidmätare vi ega i
fickuret såsom ersättning för
metronomen. Den danske violinisten och
kapellmästaren S. H. Paulli berättar
huru han en gång gjorde försök
härmed. Vi kunna lyssna till hvad han
sjelf säger derom. »Dä jag», säger
han, »1889 stod i begrepp att anträda
en tvåårig utländsk resa, beräknade
jag gången (den lilla hörbara rörelsen)
i mitt fickur efter talen i Maelzels
metronom. Jag erfor sålunda att t. ex.
50 på metronomen var lika med 6
urknäpp, metr. 100 = 3 urkn., metr.
72 =4 urk., metr. 144 = 2 urkn.
o. s. v. Jag kunde då såväl på
operan som i konsertsalen ögonblickligen
med mitt ur kontrollera hvarje tempo
jag ville fasthålla och uppteckna det
på stället, så att jag ännu med
säkerhet kan angifva de af mig hörda
tempi.»

Har man sålunda varit i tillfälle att
se ett metronomiseradt partitur eller
klaverutdrag af en symfoni, konsert
eller annat stycke som skall uppföras,
fäster man i minnet eller antecknar
metronomsiffrorna deri, och har man
då tagit reda på och räknat ut hur
många urknäpp, som svara emot den
ifrågavarande metronom siffran, kan
man kontrollera om vid utförandet
rätta tempot är iakttaget eller icke,
eller, följande Paullis exempel, efter
urknäppen anteckna tempot vid
utförandet och sedan göra jemförelsen
mellan det använda tempot och
me-tronombeteckningen.

Från scenen och
konsertsalen*

Kgl. teatern. 1808. Dec. 16, 19, 29 \V.
Stenhammar: Tirfing (Hervor, Gullvtig, frmir
Linden, Lindberg; Angantyr, Gudmund,
Vidar; hrr Kimblad, Sellergren, Forsell: Gjestur,
Svasur, Harald: hrr Bratbost, Söderman,
Henrikson; barden, herden: hrr Bergström,
Lejd-ström). — 17 Beethoven: 3 te
Symfoni.konterten. 1. Uvertyr till Egmont; 2.
Pianokonsert n:o 4, Gdur, opus. 58 (frök. Astri
Andersen); 3, Variationer ur Stråkkvartetten op. 18
n:o 5; 4. Symfoni u:o 5, C. moll. op. 67. —
18 Beethoven: Fidelio (Leonora, Marcellina:

* Denna redogörelse, som vi anse ej
ovig-tig för vår konsthistoria, fortsattes såsom förut,
hufvudsakligen afseende operan och
konsert-väsendet. Fullständigare rolförleekning
lem-nas endast då en opera först nämnes i
årgången, sedan angifves blott vigtigare
rollbesättningar och personalförändringar.

fru Östberg, frök. Karlson; Florestan, Boceo,
don Pizzaro, don Fernando, Jncquiuo: hrr
Bratbost, Kimblad, Söderman, Sellergren,
Strandberg). — 20 Mozart: Figaros bröllop
(grefvinnan, Susanna, Chernbin, Marcellina:
fru Östberg, frök. Thulin, fruar Linden,
Strandberg; grefven, Figaro, dr Bartholo, Bazil,
Antonio, don Cttrzio: hrr Forsell, Lejdström,
Kimblad, Henrikson, Grafström, Bröderman).
— 21 Boieldieu: Hvita frun pä slottet
Avenel (Anna, Margareta, Jenny: fruar
Lindberg, Strandberg, ftök. Hallgren; Georges
Brown, Gaveston. Diekson, Mac Irtou: hrr
Öd-mann. Sellergren, Henrikson, Grafström). —
26 kl. 1,30: Vermländingarnc (Anna, Erik:
frök. Thulin, hr Lemon); kl. 7,3 0 Nicolai:
Muntra fruarna i IVindsor (fru Ström, fru
Page. Anna: fruar Östberg, Linden, Lindberg;
Falstatf’, Ström, Page, Fenton, Spinkcr, Uajtis:
hrr Kimblad, Söderman, Sellergren, Lemon,
Henrikson, Grafström). — 27 Thomas:

Mignon (Mignon, Philine, Fredrik: frökn.

Thulin, Karlsohn, Edström; Wilh. Meister,
Lothario, Laerte«, Jarno: hrr Lemon,
Forsell, Malm-jö, Graf-tröm). — 28 Adam:

Konung för en dag (Nemea, Zelida: frökn.
Thulin, Hallgren; Zephoris, Mossul, Kadoor,
Piffear, Zizel: hrr Lemon, Lundquist,
Sellergren, Henrikson, Grafström). — 28
Perm-ländiugarne.

Vasateatern. Dec. 16—23, 26—30 Sidney

Jones: Geisban.

Jakobs. Östermalms och Katarina kyrkor
samt Tyska k. Dec. 27, 28, 29, 30 konserter

af Solokoartett för kyrkosång Jrän Leipzig.

Äfven i detta spelår liar Kgl.
teatern tillbörligen och på värdigt sätt
firat minnet af Beethovens födelsedag
d. 17 dec. med en symfonikonsert,
upptagande endast den store mästarens
kompositioner, samt med uppförandet
af hans odödliga opera »Fidelio» dagen
derpå. Konsertens program synes här
ofvan. Börjande med den härliga
»Egmont »-uvertyren utgjordes dess andra
nummer af 4:e pianokonserten, hvari
principalstämman utfördes af fröken
Astri Andersen, den unga pianisten,
som efter ett par års musikstudier i
Tyskland nu åter lät höra sig här,
skördande ett bifall, som gaf rättvist
erkännande åt hennes nu högt
utbildade talang. Fröken Andersens spel
utmärkte sig i tekniskt hänseende för
stor klarhet och färdighet, för väl
accentuerad rytmik och god musikalisk
uppfattning; understundom kunde man
dock ha önskat större kraft i anslaget,
något som sedan står att vinna. — De
vackra Variationerna, ur kvartetten, op.
18, n:o 5, återgåfvos mästerligt af
stråkorkestern och framkallade lifligt
bifall, som än mera stegrades efter
slutnumret, den allbekanta, underbara
C-moll-symfonien. Hr Stenhammars
ledning af det hela förtjenar allt
beröm och hans tempi röjde
mångenstädes en uppfattning, som syntes oss
gifva det bästa uttryck åt
kompositionens andemening. Särskildt tänka vi
då på det värdiga utförandet af de
fyra, mycket omskrifna
inledningstak-terna i symfonien.

I sin nya opera »Tirfing» har herr
Stenhammar nu vidtagit några
förkortningar af de tre första afdelningarna,
hvarigenom densamma kan sluta en
half timme tidigare. »Värmländin-

garne», det populära »tal- sång- och
dansspelet» har äfven denna säsong
upptagits till julpjes och samtidigt
äfven uppförts å Vasa- och Folkteatern.
Återgifvandet å kungliga scenen har
varit bättre än föregående år.

En lika ovanlig som ädel
musiknjutning har kyrkosångkvartetten från
Leipzig skänkt oss med sina
kyrko-konserter närmaste dagarne efter jul.
Kvartetten, som närmare omnämndes
i denna tidnings sista
decembernummer (med porträtter af dess
medlemmar), visade sig bestå af goda
sångkrafter, och de många äldre och yngre
andliga sånger, som programmen
upp-togo (12 ä hvarje konsert) utfördes
med ypperlig ensemble, största pietet
och finess. Särskildt verkade
pianissi-mot utsökt vackert. Intrycket stördes
någon gång, ehuru obetydligt, vid
sopranens forcering af höjdtoner och
några små intonationsfei, kanske
föranledda af att kvartettens egentliga
bas måst ersättas af en annan, inöfvad
för detta konserterande. Programmen
upptogo: 1. Den tysk-evangeliska

kyrkomusikens mästersångare från 16
— 19 årh. 2. De kristna högtiderna
(jul, påsk, pingst, trinitatis). 3. Den
andliga folkvisan. 4. Från Betlehem
till Golgata. Hvarje afdelnings
innehåll blefve för vidlyftigt att här
anföra. Bland de många numren må
påpekas koralen »O Haupt voll Blut
und Wunden» (i flere sättningar).
Prætorius’ »Geboren ist Emanuel»,
böhmisk-mähriska visorna, Luthers
»Ein feste Burg», »Christus ist
erstanden», »Engelspiel», växelsången
»Die Seele vor der Himmelsthür»...
Vi torde möjligen få tillfälle att
närmare redogöra för de intressanta
programmen till gagn för vår egen
kyrkosång.

Musiknotiser.

Från hufvudstaden och landsorten.

Kgl. Teatern. Repertoaren för
början af året upptager bl. a. »Oberon»
och »Don Juan». För öfrigt äro
under repetition »Enleveringen»,
»Flygande Holländaren» och »Lohengrin»,
»Den Bergtagna» och »Syrsan vid
härden». Halléns »Valdemarsskatten»
torde få sin premiere i början af
mars.

Vid Musikaliska akademiens
sammanträde den 16 dec. valdes till preses
11. K. H. kronprinsen, till vice preses
kyrkoherden, d:r E. Bergman, till
förvaltningsutskott, sedan förutvarande
ledamoten, bankokommissarien
Kors-gren, undanbedt sig återval, d:r E.
Bergman, direktör A. Bolander samt
revisionssekreteraren K. Silfverstolpe
samt till läroverksstyrelse prof. J.
Günther, hofkapellmästare J. Dente,
direktör F. A. Frieberg och
konsertmästare L. Zetterqvist.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 17:47:36 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/svmusiktid/1899/0008.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free