- Project Runeberg -  Svensk Musiktidning / Årg. 19 (1899) /
12

(1880-1913)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hänseende. Det skadar icke att låta
en lärjunge spela igenom ett stycke
frän början till slut utan afbrott och
hellre låta några felgrepp, någon
otydlighet passera, än att göra
omtagnin-gar. Ovanan att hacka och taga om
bör hos lärjungen från första början
beifras. Kontinuiteten är en
hufvud-sak för (len konstnärliga
framställningen.

Besittningen af stor teknik kan dock
äfven ha sin fara med sig, då den
nemligen lockar till begär att
företrädesvis framhålla densamma, hvilket
kan inverka menligt på
smakbildningen. För en lärjunges verkligt
musikaliska utbildning kan sålunda lärares,
anhörigas och vänners lofprisande af
teknisk färdighet samt bifall vid
offentligt uppträdande bli farligt nog
och grundlägga den i vår tid så
spridda sjukdom som kallas —
virtuosfåfänga.

––*>-

Utländsk musikrevy

för JS!)S.

En återblick på utländska
musik-förhållanden under förra året skall
ge oss en bild af livad som timat i
musikvärlden utom våra egna och
våra nabors gränser under detsamma.
En sådan revy bör ha sitt intresse
för den, som har sinne för
musik-historiskt vetande, äfven om det rika
materialet måste, såsom här,
sammandragas till en mycket kort resumé. I
fråga om musikalisk produktion är
det då hufvudsakligen musiknyheterna
för året vi ha att betrakta och börja
då med teatrarnas, därvid först
vändande oss till det stora musiklandet som
förr i tiden producerat våra största
musikheroer. Inom parentes angifves
livar premieren egt rum, och med
»etc.» om pjesen gått öfver ett par
eller flere scener. Följande
förkortningar använda vi härvid: T = text,
M = musik.

Tyskland. På operans område finna
vi då följande nyheter: »Lobetanz»,
T. af Bierbaum, M. af L. Thuille
(Karlsruhe etc.); »Kirke», första delen
af den fyra aftnar omfattande
Odyssee-cykeln af Aug. Bungert (Dresden);
»Don Quixote», musikalisk
tragicomö-die, T. o. M. af Willi. Kienzl (Berlin,
k.-op.); »Matteo Falcone», T. o. M. af
Th. Gerlach (Hannover); »Hjob» af
Rieh. Lederer (Hamburg); »Ingo» af
Bernh. Scholz (Frankfurt a. M.); »Der
Heirathstein» af Alb. Thierfelder
(Rostock); »Das Rösli vom Säntis» af
Franz Curti (Zürich); »Zigeunerliebe»
af Jos. Pembaur (Inspruch);
»Anda-lucia» af Ferd. Warnke (Kiel);
»Gri-seldis», titulerad mysterium, af Clem.
Frankenstein (Troppau); »Wulfrin» af
R. L. Herrman (Kassel); »Die Braut
von Cypern» af G. Kulenkampff
(Bremen etc.); »Otto der Schütz» af W.

Rudnick (konsertmäss. uppför.);
»Ludvig der Springer» af Ad. Sandberger i
(Stuttgart); »Der tolle Eberstein» af I
Arth. Könnemann (3:e pris-opera,
München); »Zinnober», sagoopera, T. o. M.

1 af Siegln, von Hausegger (München).
Under titeln »Assarpai» har gifvits en
3-akts-opera af Ferd. Hummel (Gotha)
och eil 4-akts-opcra af Fr. Neumann
(Braunschweig).

Pä den komiska operans (i flere
akter) fält möta oss följande tonsättare
och deras nyuppförda verk:

O. Lolisc: »Der Prinz wieder Willen*
(Köln etc.); H. Zöllner: »Das hölzerne
Schwert» (Leipzig); Anton Urspruch:
»Das unmöglichste von Allem»
(Weimar etc.); M. J. Erb.: »Der
Taugenichts» (Strassburg); R. Bärtich:
»Künstlerherzen» (Mannheim); Ignaz
Brüll: »Der Huzar» (Wien).

Af 1-akts-operor finna vi: Eugen
d’Alberts musikaliska lustspel »Die
Abreise» (Frankfurt a. M. etc.); Felix
von Woyrsch: »Wickingerfahrt*
(Hamburg); Alfr. Oehlschegel: »Kynast»

(Altenburg); P. Geisler: »Wir siegen»
(Gosen); Reinli. Becker: »Ratbold»

(Dresden etc.); C. Kleemann: »Der
Klosterschüler von Mildenfurth»
(Dessau); C. Hopfe: »Die Freijagd»
(Barmen); G. Rauchenecker: »Sanna >
(Cob-lenz); H. Hasselbach: »Junker
Nachtigall» (Schwerin); E. von Volborth:
»Riago» (Stettin); O. von Chelius:
»Haschisch» (Prag etc.); M. J. Beer:
»Der Strike der Schmiede»
(Königsberg etc.).

Frankrike. Stora operan har,
likasom Opera comique, varit fattig på
nyheter. Båda ha endast haft två
sådana; den förra »La cloche du
Rhin» af Samuel Rousseau och i årets
I sista dagar »La Burgonde» af Paul
Vidal, den senare »L’ile du Réve» af
| Reynaldo Halm och »Fervaal» af
Vin-I cent d’Indy, hvilken opera dock förut
gifvits Brüssel. En lyrisk
4-akts-opera »Lovelace» af Henri Hirschmann
gafs på Théåtre de la republique.
Utom Paris har ett par nyheter trådt
fram nemligen i Rouen »Siva» af
Saint-Luth och Leon Honnoré samt
»Gaétane» af Eduard Kann, i Toulouse
»Jessica» af Louis Deffés. Af nyare
franska operor har Bruneaus
»Messidor», som i Paris blef ljumt mottagen,
upptagits på Monnai-teatern i Brüssel,
likaså Massenets sista opera »Sappho»
gifvits i Geneve och i flere italienska
städer. »Hedda», en opera af
Fernand le Borne, har uppförts i Milano,
»Inez Mendo» af Fred, von Erlanger
under titel »Das Erbe» gifvits i
Hamburg och Frankfurt a. M.

Italien har, som vanligt, producerat
en massa operanyheter, af livilka
endast Umberto Giordanos »Fedora»
vunnit verklig framgång. Den gafs
först under hösten å Teatro lirico i
Milano jemte några andra af yngre
komponister: »Arlesiana» af Francesco
Cillo, »La fine di Mozart» af Marco

Anzoletti, »Il violinista di Cremona»
af Giannetti, »Stella» af De Nardis.
Mascagnis med stor väntan motsedda
nyhet »Iris» vann på Costanzi-teatern
i Rom endast half framgång. En
dylik eller än mindre rönte »La
Cre-ola» af Fred. Collino (Turin), Moina»
af Isidor de Lara, »I cantico dei
can-tici» af Em, Ferrari, »Mal d’amore»
af Aug. Mascheroni, »Johann Duss»
af Angelo Tessaro m. fl. Italienska
operor, som först uppträdt i andra
land, ha varit Tascas »Pergolesi» i
Berlin, Sylvio Lazzaris »Armor» i
Prag.

Wihmen har alstrat två nyheter:
»Sarka» af Zdenko Fibieh, »Satanella»
af J. R. Roskösny (båda i Prag);
Polen: »Goplana» af Ladisl. Zelenski
(Warschau) och »Livia Quintilla» af
Sigm. Noskowski (Warschau, Lemberg);
ungerska operanyheter voro »Ninon»
af E. Stojanowits (Budapest) och »Alar»
af grefve Geza Zichy (Berlin, k. op.).
I Kyssland framträdde »S.sadko von
Novgorod» af Rimsky-Korsakow
(Moskva) och »Cordelia» af Solowjew
(Petersburg); i Holland och Belgien
Iler-bergprinzess» af Jan Blockx (Brüssel
och Gent), »Numance» af Jean van den
Eeden (Antwerpen), »Die Tempelritter»
af M. Boumann (Amsterdam). I
England kom Arthur Sullivan fram med
två nya verk: »Der Märtyrer von
Antiochia» och »The Beauty Stone»,
hvartill kom en ny komisk opera :
»Der Bambus» af Markham Lee.
Spanien, »Zarzuelans»
(operett-våde-villens) land, har att framvisa ett par
verkliga operor: »Il Gladiatore» af
Orefice och »Maria del Carmen» af
Enrique Granados; Portugal: »Mario
Wetter» af Aug. Macehado. Amerika
har uteslutande bjudit nyheter på
den komiska operans område: »The
jolly Musketeer» af Julien Edwards,
»Daphne» af Arthur Bird (Newyork)
samt »The queen of the hallet» af
Edward Gorliff (Boston).

Musikpressen.

På Elkan & Schildknechts förlag
har utkommit:

För piano, 4 händer:

Barnens Melodi-Album. Andra häftet.
Koraler, Nationalhymner, Folkvisor,
Operamelodier m. m., med utsatt fingersättning, lätt
arrangerade. Pris 2 kronor.

På Willi. Hansens förlag,
Köpenhamn, har utkommit:

För harmonium och piano samt
För piano, 4 händer:

Svendsen, S. Johan: Andante funebrc.
Tillegn. Mr. T. Hindenburg.

Ofvannämnda Melodialbum
innehåller 30 stycken af omvexlande
innehåll, välbekanta och omtyckta.
Samlingen är förträfflig till användning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:59:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svmusiktid/1899/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free